Dlouhodobá spotřeba nafty: 9,5 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg: 9,9 l/100 km |
Jeep Gladiator je s délkou 5,6 metru největším pick-upem na trhu. Je zajímavý z několika úhlů pohledu včetně obří motorizace v podobě vznětového šestiválce. Jeep se do kategorie pick-upů vrací po dlouhých 28 letech.
Původní gladiator byl pick-up vyráběný v letech 1962 až 1988. Po převzetí značky skupinou Chrysler ale neměl Jeep konkurovat dodgi a jeho řadě Ram, a tak skončil. Změna myšlení přišla až s nástupem nového italského vlastníka. Fiat myšlenku dotáhl do zdařilého konce.
Majestátná stylovka spaluje naftu
Nový gladiator je už od pohledu stylová záležitost. Na své straně má ale řadu dalších předností. Jako jediný jeep současnosti se nabízí s šestiválcovým turbodieselem. Výchozí wrangler naopak už naftový motor nenabízí vůbec, na výběr je u něj pouze přeplňovaný benzinový dvoulitr, a to buď samostatně, nebo v plug-in hybridním pohonu. V kategorii N1 se naftovému šestiválci žije snadněji, a tak může nabídnout 194 kW a 600 Nm ve spojení s emisní normou Euro 6d „final“ a zatím bez rizika pokut za vysoké emise CO2.
Obří rozměry
Ve srovnání s pětidveřovým Wranglerem Unlimited má gladiator rozvor prodloužený o 48 cm na 3,5 metru. Celková délka narostla ještě výrazněji, o tři čtvrtě metru na 5591 mm. To je o poznání více, než je zvyklostí u evropské a japonské konkurence. Výsledkem jsou štědré rozměry nákladového prostoru: délka 1531 mm doplněná o šířku maximálně 1442 mm a 1137 mm mezi podběhy. Korba je standardně vybavená osvětlením LED.
Samozřejmostí jsou veškeré přednosti wrangleru: tuhé nápravy, přiřaditelný stálý pohon všech kol s redukční převodovkou, samosvorný zadní diferenciál a světlá výška 25 mm. I gladiator se může pochlubit specialitou v podobě odnímatelných dveří a střešních panelů.
V terénu k nezastavení
Díky dlouhému rozvoru je gladiator na silnici stabilní a zásluhou použití vinutých pružin namísto obvyklejších listových per i velmi komfortní. Rychlým průjezdům zatáček ale brání ortodoxní offroadová technika – to je daň za velmi nadstandardní terénní schopnosti. Naopak motor nijak limitující není, šestiválec zrychluje nenuceně v libovolných rychlostech. Zatímco naftové wranglery vždy působily dýchavičným dojmem, i když je pohánělo stádo 200 koní, gladiator je na úplně jiné úrovni, která po ukončení prodeje VW Amarok nemá obdoby. Za zhoršených trakčních podmínek je obrovskou možností zařadit i na asfaltu pohon všech kol, to z konkurentů umožňuje jen Mitsubishi L200.
Specifičnost zvyšuje TCO
Z pohledu TCO není Jeep Gladiator nejlevnější. Svou konstrukcí, ale i cenou 1,5 milionu oslovuje specifickou klientelu. S tím souvisejí i zůstatkové hodnoty, které jsou oproti výchozímu Wrangleru Unlimited nižší. Zatímco výchozí Wrangler Unlimited výší zůstatkové hodnoty drtí konkurenty, když po 3 letech provozu a nájezdu 90 000 km nabízí 60% zůstatkovou hodnotu, je na tom gladiator o poznání hůře. Hodnota 52,3 % je ale stále nadprůměrná.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Jeep Gladiator 3.0 V6 CRD |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný šestiválec pohání zadní kola, připojitelný pohon všech kol. Zdvihový objem 2987 cm3, výkon 194 kW při 3600 1/min, točivý moment 600 Nm při 1400–2800 1/min. Samočinná osmistupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5591/1894/1905 mm, rozvor 3488 mm. Ložná plocha dlouhá 1531 mm s maximální šířkou 1442 mm. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2294/631 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2722/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 177 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 9,5–9,7 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 249–254 g/km. |
CENA | 1 499 600 s DPH |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
10,3/7,0 (10,9/7,2) | 6,2/10,1 (6,3/10,2) | 9,5 (9,9) |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | |||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis a díly |
90 000 | 3 roky | 52,33 % | Údaje nejsou k dispozici |
150 000 | 3 roky | 46,10 % | Údaje nejsou k dispozici |
210 000 | 3 roky | 39,90 % | Údaje nejsou k dispozici |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jediný šestiválcový pick-up na trhu | Agilita v městském provozu díky délce 5,6 m |
Jízdní výkony | Vyšší TCO |
Nekompromisní offroadová technika | Cena vyšší než u technicky jednodušších konkurentů |
Neobvyklá průchodnost terénem |