| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,20 Kč/kWh | 1,15 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 18,4 kWh/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +28 °C | 473 km |
Letošním evropským Autem roku se stal elektromobil Renault Scenic. Nyní vstupuje i na český trh a my jsme mohli vyzkoušet jeho reálný dojezd. Podle metodiky WLTP má ujet úctyhodných 625 km.

Zcela nový Scenic E-Tech se může pochlubit vyspělou technikou, rychlým nabíjením a nízkou kombinovanou spotřebou. Systém pohonu vychází z menšího Renaultu Megane E-Tech. Když už jsme tento model zmínili také on nás při uvedení na trh před dvěma lety příjemně překvapil. Na větší akumulátor o využitelné kapacitě 60 kWh jsme v kombinovaném režimu ujeli 360 km při spotřebě 16,6 kWh/100 km. Podvozek je sportovnější a nabízí zábavnější řízení. Zklamal nás jen stísněným vnitřním prostorem na zadních sedadlech.

Nový scenic je ale znatelně větší, ale i těžší, a tak jsme mu naměřili o 1,8 kWh/100 km vyšší kombinovanou spotřebu, ale díky většímu akumulátoru jsme s ním ujeli o 105 km dál. Vnitřním prostorem, tedy především šířkou a místem pro kolena, se může dokonce srovnávat s menšími automobily střední třídy. Oproti již zmíněnému megane nabízí na zadních sedadlech o znatelných 7 cm více prostoru pro kolena. Šířka interiéru je větší o 6 cm. Za více prostoru a větší dojezd se ve stejné výbavě připlácí 150 000 korun.
Reálný dojezd 500 km
Stejně jako elektrický megane, také nový Scenic E-Tech je k dispozici už jen s čistě elektrickým pohonem. V České republice je nabízeno pouze výkonnější, 160kW provedení s akumulátorem typu NMC o využitelné kapacitě 87 kWh. Nabíjet ho lze výkonem až 150 kW. Nabití z 15 na 80 procent zabere 37 minut. Dojezd na jedno nabití je pak dle metodiky WLTP 625 kilometrů při průměrné spotřebě 16,8–17,3 kWh/100 km. K uvedenému dojezdu jsme se ale v běžném provozu nepřiblížili. Pokud scenic budeme používat pouze na okresních silnicích a ve městě, lze ujet kolem 550 km, ale bez výraznějšího používání klimatizace nebo topení. Pokud jsme ale najeli na náš testovací úsek, který zahrnoval i dálnici, spotřeba stoupla na 17,6 kWh/100 km bez využití ventilace, s klimatizací pak 18,4 kWh/100 km. V mrazech ale bude spotřeba ještě o něco vyšší.

V této souvislosti je důležité upřesnit, že test probíhal při vysoké venkovní teplotě +28 °C. Uvedená spotřeba je skutečná, přestože palubní počítač ukazoval spotřebu o 1,2 kWh/100 km nižší (17,2 kWh/100 km). Skutečnou spotřebu jsme dopočítali podle dodané elektrické energie dobíjecí stanicí. Mimochodem i u ostatních testovaných elektromobilů se proměřování palubního počítače pohybovalo od 0,8 do 1,6 kWh/100 km. Odchylka je částečně způsobena také energetickou ztrátou při nabíjení akumulátoru.
Cena elektrického scenicu začíná na 1 085 000 Kč. S ohledem na výbavu a mimořádný dojezd jde o atraktivní cenu. Již základní výbava Evolution nabídne důležité tepelné čerpadlo, automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací kameru, bezklíčkový vstup i startování nebo zrcadlení telefonu.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Renault Scenic E-tech |
|
| Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 160 kW, točivý moment 300 Nm. Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4470/1864/1589 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 0,478 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1811/– kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1100/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Spotřeba 16,8–17,3 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 606 km (WLTP), kapacita akumulátoru 87 kWh. |
| CENA s DPH | 1 085 000 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 16,1/16,8 | 15,5/23,4 | 18,4 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 55,800% |
| 150 000 | 3 roky | 48,800% |
| 210 000 | 3 roky | 41,800% |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Mimořádně výhodný poměr ceny a technické vyspělosti | Sice objemný, ale užší a hůře využitelný zavazadlový prostor s vysokým nákladovým prahem |
| Prostornost interiéru, vysoká užitná hodnota | Absence úložného prostoru pod přední kapotou |
| Dojezd | |
| Bohatá základní výbava | |




























