Osmá generace Golfu je po svém uvedení na trh dostupná s osmi různými pohony, z čehož pět se řadí mezi hybridní či mild-hybridní. Nejzajímavější jsou verze, které lze nabít ze zásuvky, protože ideálně spojují výhody konvenčních automobilů a elektromobilů. Verze GTE dokonce nabízí i sportovní svezení.
Základním stavebním prvkem obou verzí je zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm. Kombinovaný výkon soustavy modelu eHybrid dosahuje 150 kW s 350 Nm. U verze GTE je výkon posílen odlišným vyladěním softwaru na 180 kW a 400 Nm točivého momentu. Elektromotor s výkonem 80 kW a 330 Nm točivého momentu čerpá energii ze 135 kg těžké sady lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacita byla mezigeneračně navýšena o 50 % na 13 kWh. Nabíjení je možné prostřednictvím dobíjecího AC stojanu s maximálním výkonem 3,6 kW nebo za jízdy spalovacím motorem.

Automobilka uvádí, že nový Golf eHybrid by v bezemisním režimu díky spotřebě 11 kWh/100 km mohl ujet až 80 kilometrů. V praxi ale bude reálný dojezd kolem 55 km, což odhalí až náš redakční test. Ale i tak by se jednalo o nadprůměrnou hodnotu. Celkový dojezd by měl být podle automobilky 870 kilometrů. V případě výkonnější verze GTE, která sice využívá stejně výkonné motory, ale jejich vzájemné softwarové naladění cílí na výkon, nikoli spotřebu. Kumulovaný výkon obou motorů je proto o 30 kW vyšší, vyšší je ale zároveň i spotřeba. Automobilka proto uvádí kratší dojezdy. Celkový dojezd klesl z 870 km na 745 km, dojezd na elektřinu pak klesl z 80 na 60 km a s dojezdem koresponduje také vyšší spotřeba, která stoupla z 11 kWh/100 km u ehybridu na 12,4 kWh/100 km u verze GTE.
Mimochodem plug-in hybridní techniku Volkswagenu sdílí také Škoda Octavia a Octavia RS.
V hybridním režimu příjemně úsporný
Oba modely jsme v rámci mezinárodního představení testovali na stejné 100 km dlouhé trase zahrnující převážně okresní silnice se startem ve Wolfsburgu. Elektromotor pomáhá zejména při rozjezdech, spalovací motor se většinou zapojil po překročení 30 km/h. Pokud máte puštěnou navigaci, je zajímavé sledovat chování inteligentní rekuperace. Na rovinkách nechá vůz volně plachtit, naopak před vjezdem do vesnice nebo omezením rychlosti, zvýší účinek rekuperace. K plynulému zpomalení do předvídané vesnice slouží také ukazatel, kdy je vhodné sundat nohu z plynu. Na dálnici při rychlosti přes 100 km/h může motor jet v nebývale nízkých otáčkách, jelikož točivý moment dodává elektromotor, čímž se snižuje spotřeba.

Na 102 km dlouhé trase jsme s ehybridem dosáhli spotřeby 3,4 l/100 km s průměrnou rychlostí 61 km/h. V cíli přitom ještě zbylo 20 % kapacity akumulátoru. V čistě elektrickém režimu jsme ujeli přibližně 10 kilometrů. Režim využití baterie jsme ponechali v základním módu, avšak její využití lze široce konfigurovat. Není tak problém jet v čistě elektrickém režimu, volně elektromotor zapojovat za účelem snížení spotřeby paliva během celé cesty nebo jet na spalovací motor a plnou kapacitu baterie ponechat pro závěrečnou jízdu po městě. Vedle řízení využití baterie může řidič nastavení vozu upravit volbou klasických jízdních režimu (Eco, Comfort, Sport a Individual).
Výkonnější nemusí znamenat žíznivější
Ve druhém kole jsme na stejnou trasu vzali Golf GTE, taktéž s plně nabitou baterií a v navoleném hybridním režimu. Pro umocnění zážitku z vyššího výkonu se do jízdy ve větší míře zapojuje elektromotor. Není proto divu, že při zachování jízdního stylu se baterie vybila po ujetí přibližně 80 kilometrů. Při druhé jízdě jsme dosáhli průměrné spotřeby paliva 2,9 l/100 km při průměrné rychlosti 56 km/h. Nižší spotřeba je pravděpodobně dána skutečností, že se u GTE častěji zapojuje elektromotor, a tak při kratších vzdálenostech je spotřeba benzinu nižší.

Sportovně střižená verze GTE je na první pohled rozpoznatelná díky ostřejšímu exteriérovému paketu, který vozu propůjčuje sportovnější charakter. Stejně tak se chová i podvozek, je tužší a pracuje s jinou útlumovou charakteristikou. Při jízdě je znát, že se jedná o ostřejší verzí ehybridu. Vůz je pocitově tužší a ještě lépe vyvážený. Díky adaptivním tlumičům ale dokáže být i komfortní.




























