4. prosince 2025
Finance

Škoda Auto úspěšně zvládla fiskální rok. Nad budoucnosti však visí otazníky

>Redakce Redakce
23 března, 2022

Škoda Auto se ohlíží za náročným, ale přesto úspěšným fiskálním rokem 2021. Navzdory nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru bylo zákazníkům na celém světě dodáno 878 200 vozů. Nově představené modely, jako jsou Fabia nebo modernizovaný Kodiaq, se těší vysokému zájmu ze strany zákazníků. Model Enyaq iV, první plně elektrické SUV značky, s více než 45 000 dodanými vozy výrazně předčil očekávání. Zároveň společnost Škoda Auto převzala na koncernové úrovni ještě větší podíl odpovědnosti, například za regiony Ruska a severní Afriky, ale i za globální platformu MQB-A0. V roce 2022 očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů. 

 

Škoda Auto v hospodářském roce 2021 dodala svým zákazníkům na celém světě 878 200 vozů. Se 200 800 vozy byla nejprodávanějším modelem opět Octavia, následovaná modely kategorie SUV Kamiq (120 700 vozů) a Karoq (119 200 vozů). V podobě vozu Enyaq iV na trh úspěšně vstoupil první model značky Škoda na bázi modulární platformy MEB a se zhruba 45 000 dodanými vozy výrazně předčil veškerá očekávání. Celkově bylo přijato více než 115 000 objednávek. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model Enyaq Coupe iV, modernizovaný Karoq a Fabia Monte Carlo.

V Indii se o výrazný růst dodávek vozů značky Škoda (+108,9 % ve srovnání s předchozím rokem) postaral nový model Kushaq, první model v rámci projektu India 2.0. Druhý model, sedan Slavia, vstoupil před nedávnem na trh a zajistí další růst v žádaném segmentu A0.

Výhled do budoucnosti

Společnost Škoda Auto se s novou korporátní strategií, nazvanou NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, stane ještě více elektrifikovaná, digitální a mezinárodní. Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, výrazně posílit svou pozici v Indii a severní Africe. 

Po úspěšném zahájení prodeje modelu Enyaq iV a po uvedení na trh Enyaq Coupe iV plánuje Škoda Auto do roku 2030 uvedení tří dalších, čistě elektrických modelů, které budou svojí velikostí i cenou pod modelem Enyaq iV. V závislosti na vývoji trhu má podíl plně elektrických modelů v Evropě vzrůst na 50 až 70 %. Zároveň bylo v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi vyrobeno už více než 227 000 vysokonapěťových trakčních baterií pro plug-in hybridní modely značky Škoda a další koncernové značky. Koncem dubna se tu navíc rozběhne i výroba bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB. Kromě toho má ještě v prvním pololetí padnout rozhodnutí o případné výstavbě tzv. gigatovárny v České republice. Těmito kroky se domovina automobilky Škoda Auto stále intenzivněji rozvíjí v centrum elektromobility, s cílem zajistit stávající pracovní místa a vytvořit nová.

V roce 2022 očekává automobilka kvůli válce na Ukrajině a omezení dodávek dílů značné zatížení provozní činnosti. 

Důležitá odpovědnost

Od října 2021 zodpovídá Škoda Auto za vývoj již existující globální platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Na tomto základě budou koncernové značky ŠKODA a Volkswagen vyvíjet nové vstupní modely pro regiony s vysokým růstovým potenciálem, jako jsou Indie, Afrika, latinskoamerické země a země uskupení ASEAN.

Limit flotilových emisí CO2, předepsaný Evropskou unií, byl v uplynulém roce splněn. Průměrné emise všech modelů dodaných v roce 2021 činily 114,8 g/km a byly tak 3 g pod limitem stanoveným Evropskou unií. Zejména rostoucí podíl vozů s plně elektrickým pohonem snížil průměrnou hodnotu emisí, a tím výrazně přispěl ke splnění limitu. Ve výrobě se podařilo uspořit celkem 11 000 tun CO2 a snížit spotřebu vody o více než jednu třetinu.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit