Citroën má po pětileté pauze opět svou vlajkovou loď. Láká na mimořádně komfortní podvozek, velký vnitřní prostor i atraktivní cenu.

Model C5 X zaujme neobvyklou koncepcí. Spojuje výhody kombi s elegancí liftbacku a prvky SUV. Největší citroën tak chytře spojuje to nejžádanější z různých automobilových segmentů.
C5 X je typickým zástupcem střední třídy – s délkou 4,8 metru je o třicet centimetrů delší než C5 Aircross, výška 1485 mm je pak navzdory velkým kolům, štědré světlé výšce 195 mm a terénnímu oplastování veskrze konvenční. Poslední generace C5 v provedení Cross Tourer byla podobného formátu.
Vnitřní prostor C5 X je lehce nadprůměrný. Zadní sedák je pohodlný, prostor nad hlavou vyhoví i cestujícím s vyšší postavou (185 cm). Jen sedák je poměrně nízko nad podlahou, a tak ve větší míře nepodpírá stehna. Zavazadlový prostor je skvěle přístupný a dostatečně objemný (545 l).
Největší citroën nás příjemně zaskočil mimořádně komfortním podvozkem. Hybridní verze jsou navíc v základní výbavě vybaveny adaptivním podvozkem, který nabízí opravdu mimořádný jízdní zážitek.
Za ekologii se znatelně připlácí
Kvůli emisnímu bláznovství vypadl z nabídky povedený a příjemně temperamentní čtyřválec 1,6. Z klasických motorizací je tak nyní k dispozici jen verze se základním tříválcem 1,2/96 kW. Jeho charakteristiku i kultivovanost běhu jsme chválili i v jiných modelech Peugeotu a DS. Navíc je mimořádně úsporný a s lehkým automobilem (provozní hmotnost 1493 kg) nemá příliš práce. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 6,5 l/100 km. Pokud ale pojedete v plném obsazení, pokles temperamentu a nárůst spotřeby je znatelný.
Zábavnější jsou v tomto ohledu dvě plug-in hybridní verze, jejichž cena je ale znatelně vyšší. Slabší verze kombinuje zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l PureTech/110 kW s elektromotorem o výkonu 81 kW. Kombinovaný výkon obou motorů je 133 kW, cena je oproti základnímu tříválci vyšší o téměř 300 000 Kč. Výkonnější verze se liší pouze vyšším přeplňováním zážehového čtyřválce 1,6/133 kW a jiným softwarovým sladěním obou motorů. S výsledným kombinovaným výkonem 165 kW je tak C5 X nejtemperamentnějším modelem v historii. Podobné je to ale i s cenou. Oproti základní verzi je nejvýkonnější plug-in dražší o téměř 400 000 Kč.
Obě hybridní verze mají akumulátor o kapacitě 12,4 kWh. V praxi jsme u obou verzí ujeli po okresních silnicích a městě 46 km. V zimě při zapnutém topení nebo při jízdě po dálnici pak dojezd klesá na 38 km. Při jízdě s vybitou baterií má pak spalovací motor podobnou spotřebu jako základní tříválec. V kombinovaném režimu jsme naměřili 6,7 l/100 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Citroën C5 X 1.2 PureTech 130 EAT8 |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný tříválec pohání přední kola, výkon 96 kW při 5500 1/min, točivý moment 230 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4805/1815/1485 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 545 l. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1493/412 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1050/745 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba kombinovaná 6,0 l/100 km (WLTP). |
| CENA s DPH | 800 000 Kč (s bonusem za starý vůz 740 000 Kč) |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 7,3/5,6 | 5,0/6,9 | 6,5 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 45,05 % |
| 150 000 | 3 roky | 39,40 % |
| 210 000 | 3 roky | 33,76 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Design, jízdní komfort, vnitřní prostor | Jen průměrné zůstatkové hodnoty |
| Nízké náklady na provoz | Absence verze 4×4 |
| Elegantní, přitom praktická verze liftback | NIžší hmotnost brzděného přívěsu |




























