Klimatizace je dnes už jen stěží odmyslitelná výbava automobilů. Přesto stále ne každý řidič ví, jak zajistit, aby klimatizace s ochlazením nepřinesla také rýmu, pálení očí nebo nepříjemnou bolest v krku.

Vše začíná nastavením rozumné teploty.
„Doporučuje se, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou nebyl příliš velký, ideálně maximálně 5 °C,“ vysvětluje Jana Parmová, která dohlíží na lékařský chod polikliniky Škoda.
Když je tedy venku 31 °C, klimatizace v autě by měla být nastavena na hodnotu 26 °C, ne méně. Individuální potřeby i tolerance jednotlivých uživatelů se samozřejmě mohou lišit, zmíněný teplotní rozptyl je ale tím nejbezpečnějším.

Po usednutí do auta se vyplatí trocha trpělivosti.
„Klimatizace by neměla být spuštěna hned po nastartování, nejdříve by se mělo auto přirozeně vyvětrat,“ radí Parmová. Tím se posádka vyvaruje počátečního teplotního šoku, kdy do horké kabiny začne intenzivně foukat mnohem chladnější vzduch. Před vystoupením z auta postupně zvyšujte teplotu, aby byl přechod do venkovního prostředí méně razantní,“ říká lékařka.
Dobrý sluha
Zdravotní rizika klimatizace pramení z jejího nesprávného používání. Sama o sobě je ale přínosná. Ochlazení interiéru zlepšuje koncentraci řidiče, u dětí nehrozí přehřátí v kolonách. Moderní kabinové filtry a recirkulace vzduchu vytvářejí ve voze čistější prostředí, což pomáhá nejen alergikům, ale například ve znečištěných městech všem.
Klimatizace navíc přijde vhod i v zimě. Vysušuje vzduch, takže když si například na botách a oblečení do interiéru přinesete sníh (a tedy hodně vlhkosti), pomůže bojovat proti mlžení oken. Proto je vhodné klimatizaci nechat po celý rok zapnutou v automatickém režimu.
Manuál, nebo automat?
Nejrozšířenější a nejžádanější je dnes takzvaná automatická klimatizace, která je ve vozech Škoda už řadu let samozřejmostí. Teplotu a základní parametry proudění vzduchu, jako jsou rychlost nebo rozdělení mezi jednotlivé ofukovače, v takovém případě řídí chytrá elektronika.

Ideální je nechat ovládání právě na ní. Účinně totiž vyhodnotí situaci podle aktuálního stavu uvnitř auta a požadované teploty. Zohledňuje přitom i takové drobnosti, jako je směr, ze kterého svítí slunce – na té straně se totiž interiér ohřívá víc, čemuž je potřeba chlazení přizpůsobit. S automatickou klimatizací tedy stačí stiskem jednoho tlačítka zvolit komfortní a „zdravou“ teplotu a o víc se nestarat.
Je ovšem jasné, že každý řidič má trochu jiné preference, a v některých situacích proto může i majitel automatické klimatizace upřednostnit manuální nastavení. Také ve vozech s mechanickou regulací je potřeba ideální proudění nastavit ručně. Kromě základních parametrů pak při hledání teplotní pohody pomůže i nastavení jednotlivých ofukovačů.
Jak používat klimatizaci bez rizika1. Než zapnete klimatizaci, interiér auta vyvětrejte – před jízdou otevřete všechny dveře vozu nebo při pomalé jízdě stáhněte okénka. |
„Nejvýhodnější nastavení ofukovačů je takové, kdy ty krajní míří na boční okna a ty ve středu palubní desky vzhůru. Tím zajistíme, že se interiér ohřívá nebo chladí právě od oken, která jsou tím největším zdrojem chladu nebo tepla, a zároveň dopravíme vzduch k zadní řadě sedadel,“ vysvětluje David Svítil z oddělení aerodynamiky a CFD simulací.
Parmová jeho slova potvrzuje i ze zdravotního hlediska.
„Je důležité směrovat proud vzduchu tak, aby nemířil přímo na obličej. Nasměrujte vzduch na čelní sklo nebo vzhůru, aby se rovnoměrně rozptýlil po interiéru,“ radí, jak si nepřivodit rýmu či jiné zdravotní komplikace.





























