Ekologie

BMW elektrifikovalo řadu 3, dorazí i rodinné kombi

>admin admin
20 února, 2020

BMW zvyšuje počet plug-in hybridních modelů v segmentu prémiových automobilů střední třídy. U BMW řady 3 se v nadcházejících měsících rozšíří nabídka vozidel s elektrifikovaným pohonem ze současného jednoho modelu na celkem čtyři. Po úspěšném uvedení na trh nového BMW 330e Sedan bude od léta 2020 k dispozici také nové BMW 330e Touring. Kromě toho budou oba modely od léta 2020 k dispozici jak s klasickým pohonem zadních kol, tak ve spojení s inteligentním systémem pohonu všech kol BMW xDrive.

Nejnovější generace technologie BMW eDrive u všech plug-in hybridních modelů BMW řady 3 zlepšuje jak hospodárnost a dojezd čistě na elektřinu, tak i pověstnou radost z jízdy. Kapacita vysokonapěťových lithium-iontových baterií s nejnovější technologií bateriových článků umožňuje plug-in hybridním modelům BMW řady 3 jet pouze na elektrický proud s maximálním dojezdem mezi 55 a 68 km. 

Široký výběr plug-in hybridních modelů

Všechny plug-in hybridní modely nového BMW řady 3 splňují v závislosti na úrovni výbavy kritéria, která byla v Německu stanovena pro zařazení vozu do kategorie „elektrických vozidel“, s čímž souvisejí některá zvýhodnění. Kromě toho tyto modely v Německu plní podmínky pro snížené zdanění firemních automobilů. Jako základ pro určení zvýhodnění pro soukromé účely se bere pouze polovina hrubé ceny. 

Premiéra pro modely Touring s plug-in hybridním pohonem
Od léta 2020 budou výhody elektrifikovaného pohonného systému poprvé k dispozici také ve dvou modelech BMW Touring. Prakticky řešený interiér obou modelů Touring s plug-in hybridním pohonem nabízí stejnou úroveň pohodlí na všech pěti sedadlech, jako je tomu v případě konvenčně poháněných verzí. Zásluhou prostorově úsporného uspořádání vysokonapěťové baterie pod zadními sedadly se objem zavazadlového prostoru zmenšil jen nepatrně. Sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:20 lze prostor pro náklad zvětšit až na 1420 litrů. 

Plug-in hybridní hnací soustavu nového BMW 330e Touring tvoří čtyřválcový 2litrový zážehový motor s technologií BMW TwinPower Turbo o výkonu 135 kW/184 k a do 8stupňové převodovky Steptronic integrovaný elektromotor, který generuje maximální výkon 83 kW/113 k. Systémový výkon obou pohonných jednotek 185 kW/252 k lze razantním sešlápnutím plynového pedálu na 10 sekund zvýšit o dalších 30 kW/40 k. Tato standardně dostupná funkce nazývaná XtraBoost je k dispozici v režimu SPORT, který lze aktivovat systémem volby jízdních režimů. Zvyšuje výkon soustavy až na 215 kW/292 k, čímž zachovává pro tento model specifický sportovní charakter, jenž je pro BMW řady 3 tak typický. Maximální točivý moment plug-in hybridního pohonu nového BMW 330e Touring dosahuje hodnoty 420 Nm.

Funkce XtraBoost je k dispozici také při plném sešlápnutí plynového pedálu, tzv. kickdownu, a při posunutí voliče převodovky do pozice pro manuální volbu M/S. Sportovní vlastnosti nového BMW 330e Touring dále podtrhuje pro tento model specifické naladění zvukového projevu, přímé, avšak citlivě dávkovatelné nastavení plynového pedálu a specifický program řazení 8stupňové převodovky Steptronic, který zahrnuje brzdění motorem při podřazování. 

Zásluhou výkonu dvou pohonných jednotek je nové BMW 330e Touring schopné zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. Jeho maximální rychlost činí 220 km/h. V režimu Hybrid je nové BMW 330e Sedan schopno čistě na elektrický pohon, tedy jinými slovy bez lokálních emisí, vyvinout maximální rychlost až 110 km/h. Spalovací motor spíná pouze při vyšších rychlostech nebo ve chvílích, kdy je potřeba vysoký výkon. Je-li tlačítkem eDrive aktivován režim Electric, může automobil při jízdě na elektřinu dosáhnout rychlosti až 140 km/h, přičemž ho pohání pouze elektromotor pohonu eDrive. Díky nejmodernější technologii článků je lithium-iontová vysokonapěťová baterie nového BMW 330e Touring schopna vozidlo pohánět výhradně na elektřinu na vzdálenost až 65 km.

Pohon BMW eDrive v kombinaci s BMW xDrive
Paralelně s příchodem BMW 330e Touring budou na trh uvedeny také dvě plug-in hybridní verze BMW řady 3 s pohonem všech kol. Tyto vozy využívají stejného plug-in hybridního pohonu jako odpovídající modely s pohonem zadních kol. V novém BMW 330e xDrive Sedan a novém BMW 330e xDrive Touring je výkon elektromotoru a spalovacího motoru kombinován s pohonem všech kol. BMW eDrive se kombinuje s BMW xDrive a společně vytvářejí příkladnou hospodárnost s vynikající všestranností. 

Inteligentní systém pohonu všech kol rozděluje prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky hnací sílu motoru a elektromotoru podle potřeby za všech okolností mezi kola přední a zadní nápravy. Nové BMW 330e xDrive Sedan zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 224 km/h. Nové BMW 330e xDrive Touring zvládne standardní sprint za 6,2 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí 214 km/h. Dojezd na elektřinu 58 kilometrů pro variantu Sedan  a 55 km pro verzi Touring zajistí plug-in hybridním variantám nového BMW řady 3 s pohonem všech kol ideální základ pro používání čistě elektrického pohonu pro většinu každodenních jízd, jako je například dojíždění do zaměstnání nebo jízda po městě. 

Vysokonapěťový akumulátor s novou technologií
Plug-in hybridní modely nového BMW řady 3 vděčí za svůj dlouhý dojezd čistě na elektrický proud nejnovějším pokrokům v technologii bateriových článků. Jejich lithium-iontový akumulátor, navržený speciálně pro každý model a vyrobený přímo BMW Group, má kapacitu 12,0 kWh a náboj 34 Ah. Vysokonapěťový akumulátor instalovaný v současné generaci plug-in hybridních modelů se vyznačuje působivou kombinací poměru hmotnosti a kapacity. Bateriové články vyrobené podle specifikací společnosti BMW Group mají mimořádně vysokou kapacitu. Elektrická energie uložená ve vysokonapěťové baterii se používá také k napájení elektrického systému vozidla. To znamená, že klasický spalovacím motorem poháněný alternátor již není potřeba, což dále zvyšuje účinnost systému jako celku. 40litrová palivová nádrž zaručuje celkový dojezd, který je vhodný i pro cestování na velké vzdálenosti. Tím potvrzuje fakt, že plug-in hybridní modely jsou ideální také pro dlouhé cesty. 

Vysokonapěťový akumulátor se intenzivně nabíjí během jízdy rekuperací kinetické energie. Navíc je možné jej nabíjet z běžných domácích zásuvek pomocí standardně dodávaného nabíjecího kabelu. Tímto způsobem se kompletně vybitá baterie nabije na 80 % kapacity během 4,2 hodiny. Odhadovaná doba potřebná pro dosažení 100 % dostupné kapacity je 5,7 hodiny. Pomocí nabíječky BMW i Wallbox lze nabíjecí časy zkrátit na 2,4, resp. 3,4 hodiny. Nabíjecí zásuvka je umístěna pod samostatným víčkem v levém předním blatníku. 

Nezávislá klimatizace v základu
Všechny plug-in hybridní modely nového BMW řady 3 jsou standardně vybaveny akustickým varováním chodců. Při jízdě čistě na elektřinu v rychlostech do 30 km/h vytváří systém vnějších reproduktorů nezaměnitelný zvuk, navržený speciálně pro elektrifikované modely BMW. Tento zvuk nijak neobtěžuje posádku vozidla. Součástí standardní výbavy BMW řady 3 s plug-in hybridním pohonem je kromě jiného 3zónová automatická klimatizace a nezávislá klimatizace. Při nízkých venkovních teplotách lze interiér před vyjetím vyhřát na příjemnou teplotu, a to i ve chvíli, kdy je stav nabití akumulátoru nízký. Klimatizace také umožňuje interiér vozu v horkých dnech před odjezdem vychladit. Temperování interiéru před odjezdem lze obsluhovat na dálku chytrým telefonem s nainstalovanou aplikací BMW Connected.

Standardní výbava plug-in hybridních modelů BMW řady 3 zahrnuje rovněž automaticky se ztmavující vnitřní zpětné zrcátko a Park Distance Control se senzory vpředu i vzadu. Standardní výbavou elektrifikovaných modelů je také BMW Live Cockpit Professional, který kromě navigačního systému, služeb Remote Services, přípravy pro Apple CarPlay a služby Connected Music zahrnuje i asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Kromě základního modelu jsou k dispozici také Modely Sport Line, Luxury Line a M Sport.

Pro plug-in hybridní provedení je navíc k dispozici téměř celý seznam prvků volitelné výbavy, dostupných pro nové BMW řady 3 Sedan a nové BMW řady 3 Touring. Do tohoto seznamu patří Adaptivní M podvozek s Variabilním sportovním řízením a M sportovními brzdami, stejně jako inovativní asistenčními systémy optimalizující komfort a bezpečnost – od Driving Assistant Professional s asistentem řízení a funkcí udržování v pruhu po parkovací a couvací asistent. Další volitelnou výbavou je elektricky ovládané tažné zařízení. Od léta 2020 bude maximální zatížení brzděného přívěsu pro všechny plug-in hybridní modely nového BMW řady 3 činit rovných 1500 kg.

Specifické digitální služby BMW Connected

S uvedením nových plug-in hybridních modelů BMW řady 3 se představí nové digitální služby BMW Connected, které umožní ještě jednodušší a příjemnější nabíjení vysokonapěťové baterie během cestování. Po zvolení veřejné nabíjecí stanice navigační systém řidiči nabídne seznam doporučených hotelů, restaurací, kaváren, turistických atrakcí a kulturních institucí v její blízkosti. Prostřednictvím displeje a operačního systému má řidič možnost prověřit předpokládanou dostupnost veřejných dobíjecích stanic v době svého příjezdu. Kromě toho bude možné – tedy v případě, že to provozovatel konkrétní nabíjecí stanice umožňuje – dobíjecí místo po omezenou dobu zarezervovat. 

Funkce BMW iDrive Zones umožní zvýšit efektivitu využívání plug-in hybridních modelů v bezemisních zónách měst. Tato funkce, která bude standardní výbavou plug-in hybridních modelů BMW od roku 2020, umožní prostřednictvím geolokace automaticky rozpoznat vjezd do takzvaných „zelených zón“ ve městech. Při vjezdu do těchto zón se vozidlo automaticky přepne do čistě elektrického režimu a od té chvíle se chová jako elektromobil. Proto může využívat v souladu s místními předpisy stejných privilegií pro vjezd. Nová funkce zajišťuje, že potenciál plug-in hybridních vozidel je využíván ještě efektivnějším způsobem. Větší podíl cest absolvovaných čistě na elektrickou energii hraje nejen roli při optimalizaci hospodárnosti, ale také pomáhá snižovat provozní náklady. To platí především pro jízdu v městských oblastech, zejména tam, kde elektrická pohonná soustava poskytuje větší účinnost, než je tomu u zážehového nebo vznětového motoru.

Přednosti plug-in hybridního pohonu
Ve srovnání s konvenčně poháněnými vozy nabízejí plug-in hybridní automobily už dlouhou dobu značné následující výhody:

  • Úspora: Pokud je vozidlo nabíjeno doma nebo v zaměstnání, je jízda na elektrický proud levnější než jízda vozem na benzín nebo naftu.
  • Správná teploty vždy, když usednete dovnitř: Nezávislá klimatizace a topení jsou součástí sériové výroby. 
  • Brzdit se vyplatí: Brzdění nabíjí akumulátor. U konvenčních vozidel prostě jen vytváří teplo a opotřebovává brzdy.
  • To nejlepší z obou světů: Plug-in hybridní automobily ve městě nabízejí potěšení z elektrické jízdy a na dlouhých trasách klasickou BMW radost z jízdy.
  • Vyhlídky do budoucnosti: Vzhledem k tomu, že plug-in hybridy jsou schopny bezemisní jízdy, mohou vjet do mnoha zelených zón, nabízejí výhody při parkování a ušetří na mýtném.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit