Výrobce DAF Trucks představuje model LF Electric: plně elektrické rozvážkové vozidlo s nosností 19 tun, určené pro městské aplikace. Vozidlo nejmodernější konstrukce nabízí dojezd až 280 kilometrů.
DAF byl prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který uvedl na trh plně elektrický tahač – model CF Electric (CHJS až 37 tun). který je určen především pro distribuci do supermarketů a meziměstskou přepravu. Nedávno značka DAF rozšířila svou nabídku vozidel EV o model 6×2 CF Electric vybavený řízenou zadní nápravou (CHV až 29 tun), což je ideální například pro svoz odpadu s „nulovými emisemi“.
Dojezd pro potřeby rozvozu
Elektromotor modelu LF Electric poskytuje jmenovitý výkon 250 kW (špička 370 kW) a jmenovitý točivý moment 1 200 Nm (špička 3 700 Nm). Napájení je dodáváno z akumulátoru s lithiovým fosfátem železa (LFP), jehož hrubý energetický obsah je 282 kWh (efektivní 254 kWh). Díky tomu má model LF Electric dojezd nejméně 280 kilometrů, přičemž je velmi tichý a má „nulové emise“. To je více než dostatečné pro potřeby provozovatelů městské distribuční přepravy.
Moderní akumulátory
DAF používá u všech plně elektrických vozidel takzvané akumulátory LFP (s lithiovým fosfátem železa neboli Lithium Ferro Phosphate). Jde o akumulátory nejnovější generace, které v zájmu udržitelnosti neobsahují kobalt ani hořčík. Navíc jsou lépe uspořádány, což vede k vyšší hustotě energie na litr a chemický princip akumulátoru zajišťuje vyšší tepelnou bezpečnost. Akumulátory LFP mají šestiletou záruku, která dokládá důvěru společnosti DAF v jejich výkon, spolehlivost a životnost.
Pomalé i rychlé nabíjení
Speciální vlastností nového vozidla DAF LF Electric je „kombinovaný systém nabíjení“. Systém umožňuje nabíjení vozidla prostřednictvím běžné elektrické sítě a je ideální, když se vozidlo na konci dne vrátí na domácí základnu. Prostřednictvím pomalého nabíjení (400 V AC, 22 kW, 3 fáze) lze akumulátor nabít z 20 % na 80 % za 6,5 hodiny. Plné nabití (z 0 % na 100 %) trvá až 12 hodin. Pokud je k dispozici speciální vybavení, rychlé nabíjení akumulátorů (650 V DC, 150 kW) bude trvat pouze 60 minut od 20 % do 80 % nebo dvě hodiny, aby se akumulátory plně nabily.
Volitelně je nový model DAF LF Electric k dispozici s e-PTO 400 V pro napájení pomocných zařízení, jako je instalace elektrického chlazení nebo elektrohydraulický jeřáb. Tím se eliminuje potřeba samostatného generátoru a výsledkem je kompletní rozvážkové nákladní vozidlo s „nulovými emisemi“.
Rychlé nabití akumulátorů při 150 kW | |
20 % až 80 % | 1 hodina |
0 % až 100 % | 2 hodiny |
Pomalé nabíjení přes noc při 22 kW | |
20 % až 80 % | 6,5 hodiny |
0 % až 100 % | 12 hodin |
Dvě varianty rozvoru
Model LF Electric je zpočátku k dispozici v provedení s podvozkem 19 tun, s možností volby rozvorů 5,3 nebo 5,85 metru. Vozidlo nabízí pro nástavbu a užitečné zatížení hodnotu 11 700 kilogramů, což je dostačující pro většinu aplikací městské distribuce.
Výhody modelové řady LF
Je samozřejmé, že model LF Electric těží ze stejné charakteristické DNA jako příbuzné modely se spalovacím motorem. Stejně jako každý model LF i tento nabízí snadné nastupování, vynikající výhled do všech stran, perfektní pohodlí řidiče a nejmenší poloměr otáčení v oboru, a tím i vynikající manévrovatelnost. Je dokonalým nákladním vozidlem pro každého řidiče zajišťujícího rozvoz ve městě.
Řada DAF LF Electric vstoupí do výroby v květnu v Leyland Trucks ve Velké Británii.
DAF LF Electric podvozek – Technické údaje | |
Podvozek | 19 tun, 4×2 |
Rozvor | 5 300 milimetrů nebo 5 850 milimetrů |
Hmotnost podvozku | 7 300 kg |
Užitečné zatížení | 11 700 kg |
Elektrický motor | Dana, permanentní magnet |
Výkon | 250 kW (jmenovitý) / 370 kW (špičkový) |
Točivý moment | 1 200 Nm (jmenovitý) / 3 700 Nm (špičkový) |
Kapacita akumulátoru | 282 kWh (efektivní kapacita 254 kWh) |
Dojezd plně nabitého vozidla | až 280 km |
Aktuálně

Zkoumáme dynamické změny firemní mobility. Účastí v průzkumu získáte roční předplatné magazínu Business Car zdarma a možnost soutěžit o nového Forda na týden
