Ekologie

EQ Power poprvé i pro Třídu A a Třídu B

>Redakce Redakce
03 září, 2019

Nyní slaví svou premiéru kompaktní modely s třetí generací hybridního pohonu: A 250 e (kombinovaná spotřeba paliva 1,5-1,4 l/100 km, kombinované emise CO2 34-33 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie 15,0-14,8 kWh/100 km), A 250 e sedan (kombinovaná spotřeba paliva 1,4 l/100 km, kombinované emise CO2 33-32 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie 14,8 -14,7 kWh/100 km) a B 250 e (kombinovaná spotřeba paliva 1,6-1,4 l/100 km, kombinované emise CO2 36-32 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie 15,4-14,7 kWh/100 km)1. EQ Power pro Třídu A a Třídu B jsou důležitou součástí ofenzivy značky Mercedes-Benz v oblasti externě nabíjitelných hybridních modelů. Společnost rozšíří do roku 2020 svou nabídku v tomto segmentu na více než 20 modelových variant.

Kompaktní vozy Mercedes-Benz mají motory uložené vpředu napříč. Pro dvouspojkovou převodovku 8F-DCT byl vyvinut kompaktní hybridní modul na základě stejných technických principů, které používají vozidla s motorem uloženým podélně. Jeho součástí je synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Jeho stator je pevně integrován do skříně modulu a uvnitř rotoru elektromotoru je uložena kapalinová spojka, která s nízkými ztrátami zajišťuje připojování a odpojování elektromotoru. Chlazení statoru a rotoru v závislosti na provozních podmínkách umožňuje bezproblémové využívání špičkového a trvalého výkonu elektromotoru. Poprvé je u značky Mercedes-Benz zajišťováno spouštění spalovacího motoru výhradně elektromotorem. Hybridní kompaktní modely nemají žádný samostatný 12V spouštěč.

Hybridní pohon s nadprůměrnou dynamikou

Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 75 kW. Společně se čtyřválcem 1,33 litru poskytuje hybridní soustava nejvyšší výkon 160 kW (218 k) a maximální točivý moment 450 N.m. Díky systému řízení elektromotoru EQ Power reagují modely A 250 e a B 250 e na sešlápnutí pedálu plynu mimořádně spontánně. Jejich jízdní výkony jsou pozoruhodné: A 250 e zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je 235 km/h (více údajů v přehledu níže).

Elektrická energie je uchovávána ve vysokonapěťové sadě lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou cca 15,6 kWh, kterou lze nabíjet z vnějšího zdroje elektrického proudu. Modely A 250 e a B 250 e je možné nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Příslušná nabíjecí zásuvka je umístěna na pravé boční stěně vozidla. Externě nabíjitelné hybridní kompaktní modely lze nabít střídavým proudem z 10 na 100 % kapacity během 1 h 45 minut při použití nástěnné nabíječky o výkonu 7,4 kW. Stejnosměrné nabíjení z 10 na 80 % kapacity trvá cca 25 minut. Akumulátory dodává 100% dceřiná společnost Daimleru, Deutsche ACCUMOTIVE. Vysokonapěťová sada akumulátorů je kapalinou chlazená a její hmotnost je cca 150 kg.

Promyšlené uspořádání

K mimořádně výhodnému uspořádání přispívá inovativní výfuková soustava. Ta není vedena až na konec vozidla, nýbrž ústí uprostřed pod podlahou. Koncový tlumič výfukové soustavy je umístěn ve středovém tunelu. Umístění palivové nádrže v prostoru nápravy vytvořilo pod zadními sedadly místo pro vysokonapěťovou sadu akumulátorů. Modely A 250 e a B 250 e mají díky tomu jen nepatrně menší objem zavazadlového prostoru v porovnání s nehybridními verzemi.

Vzhledem k tomu, že kompaktní modely používají třetí generaci hybridního pohonu s externím nabíjením, disponují také všemi jejími funkcemi. Mezi ně patří zejména inteligentní provozní strategie na základě projížděné trasy, která zohledňuje mimo jiné data navigačního systému, nejvyšší povolené rychlosti a průběh trasy. Provozní strategie pracuje s celou naplánovanou trasou a režim s elektrickým pohonem rezervuje pro úseky, na nichž je jeho použití nejsmysluplnější.

S uvedením systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jsou dosavadní provozní režimy externě nabíjitelného hybridního systému ve všech modelech EQ Power převedeny do nabídky jízdních módů. V plug-in hybridu Mercedes-Benz jsou díky tomu k dispozici nové jízdní režimy „Electric“ a „Battery Level“. Pro kompaktní modely to platí od začátku jejich výroby. V režimu „Electric“ lze využívat maximální výkony elektrického pohonu. Spalovací motor se připojuje pouze tehdy, pokud řidič sešlápne pedál plynu až za spínač „kickdown“. V jízdním režimu „Electric“ lze navíc páčkami na volantu nastavit intenzitu rekuperace, a to v pěti různých krocích (D AUTO, D+, D, D – a D – -).

Kromě toho jsou k dispozici režimy Comfort, ECO a Sport. Řidič tak může v závislosti na aktuálních požadavcích dát prioritu elektrickému pohonu, zvýšit jízdní dynamiku kombinovaným pohonem nebo upřednostnit jízdu se spalovacím motorem, aby například zachoval dostatečný dojezd s elektrickým pohonem. může být také komfortně aktivována prostřednictvím chytrého telefonu. Hybridní kompaktní modely se mohou pochlubit rovněž pozoruhodnou nejvyšší přípustnou hmotností brzděného přívěsu: 1600 kg.

Mercedes me Charge usnadňuje nabíjení na cestách

Komfortní a nekomplikované nabíjení je možné nejen z domácí elektrické sítě, např. pomocí nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox, ale i na cestách. Snadné nalezení nabíjecího stojanu zajistí informační a zábavní systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Systém MBUX rozumí pokynům v hovorové řeči, a tak hledání může spustit věta „Hej Mercedes, najdi nejbližší nabíjecí stojany“.

Prostřednictvím služby Mercedes me Charge obdrží řidič externě nabíjitelného hybridního modelu na přání přístup k jedné z největších nabíjecích sítí na světě, která jen v Evropě zahrnuje více než 300 různých provozovatelů veřejných nabíjecích stanic (ve městech, na parkovištích, dálnicích, v nákupních centrech, atd.). Díky navigačnímu systému mohou zákazníci značky Mercedes-Benz tyto stanice snadno vyhledat a prostřednictvím nabíjecí karty Mercedes me Charge, aplikace Mercedes me App nebo přímo z vozidla získají komfortní přístup k nabíjecím stojanům. A nepotřebují k tomu různé smlouvy. Kromě snadné autentizace profitují zákazníci také z integrované platební funkce s jednoduchým vyúčtováním, pokud si jednorázově uloží preferovanou platební metodu. Každý nabíjecí proces se účtuje automaticky. Jednotlivé nabíjecí procesy jsou měsíčně sestavovány do přehledné faktury. 

Strategie v oblasti plug-in hybridních pohonů

Externě nabíjitelné hybridní modely nabízejí zákazníkům přednosti dvou světů. Ve městě mohou cestovat pouze s elektrickým pohonem, na dlouhých trasách profitují z dojezdu spalovacího motoru. Provoz vozidla je celkově ještě hospodárnější, protože na jedné straně získávají zpět energii při zpomalování a na druhé straně umožňují provozovat spalovací motor v nejhospodárnější kombinaci otáček a zatížení. EQ Power kromě toho zajišťuje vysokou úroveň dynamiky. EQ Power+ ztělesňuje vysokovýkonnou hybridní techniku, kterou Mercedes-AMG již dnes úspěšně nasazuje ve Formuli 1 a v budoucnosti uvede na silnice. 

Mercedes-Benz bude mít do konce roku 2019 v nabídce více než deset externě nabíjitelných hybridních modelů v podobě atraktivního portfolia od kompaktních vozů až po vlajkovou loď, Mercedes-Benz Třídy S. Cílem pro rok 2020 je rozšířit nabídku pro zákazníky na více než 20 modelových variant. 

Nové plug-in hybridní modely Třídy S, E a C s dojezdem v elektrickém režimu až 50 km v kombinovaném cyklu EU byly představeny již v uplynulém roce. Ve Třídě C a E kombinuje Mercedes-Benz, jako jediný výrobce, techniku hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení také se vznětovým motorem a v obou modelových řadách nabízí s tímto druhem pohonu karosářské verze sedan i kombi. Modernizovaný model GLC s EQ Power je již připraven k uvedení na trh. Jako vstupní brána do segmentu SUV bude rovněž vybaven hybridním hnacím řetězcem třetí generace. Dalším členem rodiny EQ Power se stane GLE, jehož plánovaný dojezd na elektřinu je cca 100 km.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit