4. prosince 2025
Ekologie, Novinky

Manažery oblíbené BMW řady 5 přináší to nejlepší ze současného repertoáru značky. Více si přát snad ani nelze

>Redakce Redakce
05 června, 2023

Osmá generace BMW řady 5 Sedan je i nadále symbolem vyspělých technologií v kombinaci se sportovně elegantním designem a charakteristickou radostí z jízdy. Uvedení nového BMW řady 5 Sedan na trh odstartuje v říjnu 2023, přičemž nová generace modelu bude celosvětově nabízena také s čistě elektrickým pohonem.

Nové BMW řady 5 Sedan se stejně jako všechny předchozí generace této modelové řady vyrábí v továrně BMW Group v Dingolfingu. Výroba nové generace BMW řady 5 se opět exkluzivně vrací do tohoto bavorského závodu. Souběžně se zahájením výroby zde bude probíhat oslava 50. výročí založení dnes největšího evropského výrobního závodu BMW Group. V

Nové BMW řady 5 Sedan se svým výrazným vzhledem řadí přímo do středu portfolia čtyřdveřových modelů značky – je reprezentativnější a elegantnější než BMW řady 3 a současně dynamičtější a sportovnější než luxusní BMW řady 7.

Nová generace narostla do délky o 97 milimetrů na 5060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech.

Světla pro denní svícení a směrová světla jsou generována vždy dvěma téměř vertikálními LED segmenty uspořádanými na vnější straně. Součástí volitelných Adaptivních LED světlometů jsou odbočovací světla a matrixová dálková světla včetně neoslňujícího asistenta dálkových světel BMW Selective Beam.

Prémiová digitalizace interiéru

BMW Prohnutý displej s bezrámečkovou skleněnou plochou mírně natočenou směrem k řidiči tvoří 12,3palcový přístrojový panel za volantem a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou propojené do jedné digitální zobrazovací jednotky s vysokým rozlišením. BMW Prohnutý displej pracuje s  BMW Operačním systémem 8.5.

Součástí standardně dodávaného osvětlení interiéru je světelná lišta na
přístrojové desce a obložení dveří. BMW Interaktivní lišta je součástí volitelné výbavy rozšířeného vnitřního osvětlení. BMW Interaktivní lišta komunikuje s cestujícími formou dynamické světelné animace a kromě jiného signalizuje například příchozí telefonní hovory.

K exkluzivnímu zážitku z jízdy a digitalizace přispívá i nově navržený volant. Standardní verze má dvě ramena a ve spodní části zploštělý věnec. Interakci se systémem při řízení usnadňují ovládací prvky s haptickou zpětnou vazbou. V BMW i5 M60 xDrive vybaveném M sportovním paketem má M kožený volant klasický tříramenný design.

Přepracován byl také ovládací panel na středové konzole. Na něm jsou přehledně rozmístěny ovladač iDrive, nový volič převodovky, tlačítko start/stop, tlačítka režimů My Modes, ovladač hlasitosti audiosystému a tlačítka pro obsluhu dalších funkcí vozu. Volitelná výbava CraftedClarity přináší vybrané ovládací prvky vyrobené z křišťálového skla a do interiéru
vnáší další dávku luxusu.

Standardní výbava nového BMW řady 5 Sedan zahrnuje automatickou klimatizaci s rozšířenou nabídkou funkcí. Pro dosažení co nejdelšího dojezdu je BMW i5 standardně vybaveno klimatizací s mimořádně úspornou technologií tepelného čerpadla. Pro všechny modelové varianty nového BMW řady 5 Sedan je na přání k dispozici čtyřzónová automatická klimatizace se samostatným ovládacím panelem v zadní části, ventilačními otvory v B sloupcích a filtrem nanočástic. Klimatizace poprvé umožňuje samostatně regulovat teplotu v prostoru pro nohy u předních sedadel.

Nové BMW řady 5 Sedan je standardně vybaveno audiosystémem se
šesti reproduktory a DAB tunerem pro příjem digitálního rádia.
Audiosystém Harman Kardon Surround Sound, který je k dispozici jako
volitelná výbava, poskytuje díky 12 reproduktorům a zesilovači o výkonu
205 W. Na přání dodávaný systém prostorového zvuku Bowers & Wilkins s 18 reproduktory a výkonem zesilovače zvýšeným na 655 wattů zaručuje

Nově navržená sedadla nového BMW řady 5 Sedan se vyznačují znatelně vyšším komfortem a rozšířenými možnostmi nastavení. Sportovní sedadla, jejichž výšku a sklon lze nastavovat elektricky, jsou součástí standardní výbavy. Na přání jsou k dispozici vyhřívaná sedadla pro řidiče a spolujezdce, další elektricky ovládané možnosti nastavení sportovních sedadel, aktivní ventilace sedadel s vylepšenou funkcí chlazení a také komfortní sedadla.

Opěradla krajních zadních sedadel zasahují daleko do dveří, a to zejména v oblasti ramen, což zvyšuje komfort sezení. Opěradla zadních sedadel jsou nyní sériově dělená v poměru 40:20:40. Tyto tři prvky lze sklápět nezávisle nebo společně a vytvořit tak další prostor pro převoz dlouhých předmětů. Zavazadlový prostor nového BMW řady 5 Sedan má celkový objem 520 litrů. Tento objem je k dispozici také u plug-in hybridních verzí, přičemž u BMW i5 činí 490 litrů.

Spalovací motory zatím zůstávají 

BMW 520i Sedan

Při uvedení do prodeje bude jedním z dostupných spalovacích motorů
nový zážehový čtyřválec BMW 520i Sedan. Motor disponuje výkonem
140 kW/190 k a točivým momentem 310 Nm. Mild hybridní systém zajistí
celkový výkon hnací soustavy 153 kW/208 k a točivý moment 330 Nm.
To je o 18 kW/24 k a 40 Nm více než u předchůdce. BMW 520i Sedan
zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,5 s a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.

BMW 520d Sedan

Čtyřválcový vznětový motor v novém BMW 520d Sedan a novém BMW
520d xDrive Sedan rovněž pochází z nejnovější modulární generace
motorů EfficientDynamics od BMW Group. Kromě 48voltové mild hybridní
technologie patří mezi jeho inovace lehká kliková skříň s písty se
sníženým třením z tepelně zpracované oceli, grafitový povlak na pístních
kroužcích a počítačem řízený aktivní olejový separátor.

I zásluhou dvoustupňového přeplňování disponuje nový motor výkonem
145 kW/197 k a točivým momentem 400 Nm. Nové BMW 520d Sedan
zrychluje z 0 na

Všechny spalovací motory jsou standardně vybaveny novou 8stupňovou
samočinnou převodovkou Steptronic Sport.

BMW i5 eDrive40

BMW i5 eDrive40 s čistě elektrickým pohonem má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě. Vyznačuje se výkonem 250 kW/340 k a maximálním točivým momentem 400 Nm, který může krátkodobě díky funkcím Sport Boost nebo Launch Control narůst na 430 Nm. Pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 6,0 s a dokáže vyvinout maximální rychlost 193 km/h. Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP činí 19,5– 15,9 kWh/100 km.

BMW i5 M60 xDrive

Vrcholná verze nového BMW řady 5 je vybavena dvojicí elektromotorů –
jedním vpředu a jedním vzadu – která zajišťuje pohon všech kol. Základní
parametry jsou fascinující: výkon dosahuje maxima 442 kW/601 k (zadní
250 kW/340 k a přední 192 kW/261 k) a točivý moment vrcholí hodnotou
795 Nm, která může krátkodobě narůst na 820 Nm. BMW i5 M60 xDrive
umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,8 s a dosahuje elektronicky
omezené rychlosti 230 km/h. To vše při kombinované spotřebě elektřiny
podle WLTP 20,6–18,2 kWh/100 km.

Baterie a velmi rychlé nabíjení

Vysokonapěťová baterie vychází z nejnovější páté generace technologie BMW eDrive. Skládá se ze čtyř modulů po 72 bateriových článcích a tří modulů po 12 článcích. Poskytuje využitelnou energii 81,2 kWh. BMW i5 M60 xDrive má podle testovacího cyklu WLTP dojezd 455 až 516 kilometrů. BMW i5 eDrive40 má podle WLTP dojezd 477 až 582 kilometrů.

Při jízdě v jízdním režimu EFFICIENT lze dojezd BMW i5 prodloužit pomocí nové funkce pohonného systému. Specifickým omezením výkonu pohonu a maximální rychlosti v kombinaci s omezením komfortních funkcí je možné v režimu MAX RANGE zvýšit dojezd až o 25 %.

Palubní nabíječka umožňuje standardně nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW a volitelně až 22 kW. Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 205 kW. Úroveň nabití akumulátoru v BMW i5 je možné zvýšit z 10 na 80 procent za přibližně 30 minut. Kromě toho lze u rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem za 10 minut
prodloužit dojezd až o 156 kilometrů.

Tažné zařízení pro všechny

Bez ohledu na typ pohonu lze bez problémů přepravovat pět cestujících a jejich zavazadla. Například užitečná hmotnost u BMW i5 eDrive40 Sedan činí 610 kilogramů, 630 kilogramů u BMW 520d Sedan a 650 kilogramů u plug-in hybridních variant.

Pro všechny modelové varianty je na přání k dispozici také elektricky výklopné tažné zařízení. V závislosti na modelové variantě a také u elektrifikovaných variant nového BMW řady 5 Sedan může hmotnost brzděného přívěsu činit až 2000 kg. Tuto hmotnost může táhnout jak nové BMW 520d Sedan, tak například BMW i5 M60 xDrive.

Plug-in hybridy na cestě

Nejmodernější plug-in hybridní technologie se v nabídce pohonů nového BMW řady 5 Sedan objeví na jaře 2024. Zákazníci si budou moci vybrat ze dvou variant, jejichž řadové šestiválcové nebo čtyřválcové zážehové motory nové modulární generace jsou kombinovány s nejnovější verzí technologie BMW eDrive pro plug-in hybridní systémy. Ve srovnání s plug-in hybridními modely předchozí generace BMW řady 5 Sedan se zvýšil jak výkon, tak i hospodárnost a dojezd na elektrický pohon.

Elektromotor vyvinutý pro hybridní pohon je také spolu s jeho výkonovou elektronikou integrován do 8stupňové samočinné převodovky Steptronic Sport. K maximálnímu výkonu systému elektrická část pohonu přispívá výkonem až 145 kW/197 k. U nového BMW 550e xDrive Sedan činí celkový výkon 360 kW/489 k a u nového BMW 530e Sedan 220 kW/299 k. Elektrický dojezd podle WLTP nyní činí 79 až 90 kilometrů u nového BMW 550e xDrive Sedan a 87 až 101 kilometrů u nového BMW 530e Sedan.

Vyladěný podvozek a brzdy

Přední náprava s dvojitými příčnými rameny i zadní pětiprvková náprava nového BMW řady 5 Sedan prošly dalším rozsáhlým vývojem. Pro zlepšení akustických vlastností dostala přední nápravnice pružné uložení převodky řízení. Sedan s pohonem všech kol mají pod přední nápravnicí pro každý model specifický hliníkový plech.

Zadní nápravnice, vyrobená speciálním procesem odlévání hliníku, je lehká a přitom tuhá. Adaptivní podvozek Professional disponuje ve srovnání s BMW i5 eDrive40 o 8 mm sníženou světlou výškou, elektronicky řízenými tlumiči a Integrálním aktivním řízením. Adaptivní podvozek Professional je součástí standardní výbavy také nového BMW 550e xDrive Sedan.

Všechny verze nového BMW řady 5 Sedan jsou standardně vybaveny nejnovější verzí elektromechanického posilovače řízení. Standardem je sportovní řízení s velmi strmým převodem, měnícím se podle úhlu natočení volantu. Součástí standardní výbavy nového BMW řady 5 Sedan je také nejnovější verze integrovaného brzdového systému. Nová generace odlehčených brzdových kotoučů přináší úsporu hmotnosti přibližně 3 %.

To nejlepší ze současné techniky BMW

Asistenční systémy použité v novém BMW řady 5 Sedan zvyšují komfort a bezpečnost v každodenním provozu i na dlouhých cestách. Pomáhají řidiči v nejrůznějších dopravních situacích. K nejvýznamnějším prvkům v nabídce patří Dálniční asistent, který řidiče až do rychlosti 130 km/h zbavuje starosti o úkoly spojené s řízením, Aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu a Parkovací asistent Professional včetně BMW Manévrovacího asistenta, který umožňuje parkovat a manévrovat na vzdálenost až 200 metrů prostřednictvím chytrého telefonu, a to jak z vozu, tak při pobytu mimo něj.

Nová úvodní obrazovka BMW Operačního systému 8.5 trvale zobrazuje mapu navigačního systému nebo další individuálně konfigurovatelné funkce. Na stejné úrovni jsou na kontrolním displeji na straně blíže k řidiči k dispozici vertikálně uspořádané widgety, mezi nimiž lze přepínat vertikálním pohybem prstem. Pro zobrazení různého podobsahu je v rámci některých widgetů, například v menu „Můj vůz“, možný také horizontální pohyb prstem.

Ve spolupráci s herní platformou AirConsole představuje BMW v novém BMW řady 5 Sedan novou a jedinečnou formu hraní počítačových her ve voze. Při stání vozu mohou řidič a spolujezdci hrát tzv. casual hry (jednoduché hry určené i pro ty, kdo hry běžně nehrají), jimiž se mohou zabavit například v době, kde se nabíjí vysokonapěťová baterie BMW i5. 

Spuštění hry pomocí AirConsole je bezproblémové. Hráči potřebují pouze svůj chytrý telefon, který slouží jako ovladač, a BMW Prohnutý displej jako monitor. Po spuštění aplikace AirConsole ve voze lze spojení mezi chytrým telefonem a vozem navázat naskenováním QR kódu na BMW Prohnutém displeji. Poté je možné ihned začít hrát.

Nový navigační systém BMW Maps navíc umožňuje řidičům využívat vylepšené funkce pro obzvláště přesné plánování trasy optimalizované pro nabíjení na dlouhých cestách s BMW i5, a to jak ve vozidle, tak prostřednictvím aplikace My BMW. Zastávky pro nabíjení jsou plánovány tak, aby bylo zadaného cíle dosaženo co nejrychleji.

Součástí volitelné výbavy Komfortní přístupový systém je také BMW Digitální klíč Plus. Nabízí možnost odemykání a zamykání nového BMW řady 5 Sedan prostřednictvím zabezpečené rádiové technologie Ultra Wideband (UWB) pomocí kompatibilních telefonů s operačním systémem iOS nebo Android a také hodinek Apple Watch.

Verze a ceny BMW řady 5
Motorizace                        Typ pohonu Výkon Cena od (vč. DPH)
BMW 520i   R4/benzin 140 kW/190 k  1 467 700 Kč
BMW 530e  R4/PHEV 220 kW/299 k  1 647 100 Kč
BMW 550e xDrive    R6/PHEV  360 kW/490 k 1 968 200 Kč
BMW 520d   R4/diesel 152 kW/207 k  1 524 900 Kč
BMW 520d xDrive R4/diesel 152 kW/207 k  1 587 300 Kč
BMW i5 eDrive40 EV 250 kW/340 k  1 749 800 Kč
BMW i5 M60 xDrive  EV 440 kW/598 k 2 523 300 Kč

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit