S příchodem příznivých jarních teplot se v hlavním městě naplno rozjela cyklistická a motorkářská sezóna. Na silnice vyráží nejen zapálení sportovci, ale i příležitostní jezdci nebo příznivci mikromobilitních služeb. Jak se na ně Praha společně s provozovateli v oblasti mobility připravila a na co by neměli zapomínat i samotní řidiči?
Po zimní odmlce se na silnice opět vrací cyklisté i motoristé. Po vzoru západních metropolí i u nás každoročně sílí trend cestování za prací nebo zábavou na kole, koloběžce, skútru nebo motorce. A to nejen na vlastních, ale sdílených strojích. Zájem si pochvaluje pražský Magistrát i samotní provozovatelé mikromobilitních služeb, kteří s městem formát udržitelného a bezpečného cestování dlouhodobě rozvíjejí. Zatímco sdílená kola Rekola a Nextbike nyní úspěšně dokončili pilotní testování integrace cyklodopravy do městské hromadné dopravy, elektroskútry BeRider od Škoda Auto DigiLab naopak s jednotlivými městskými částmi rozjíždějí vznik nových kombinovaných parkovacích stání pro jednostopá vozidla.
Rostoucí obliba
Podle nedávného průzkumu společnosti Median pro TSK z října 2021 sdílené prostředky využívá více než šestina Pražanů. A čísla s příchodem nové sezóny dále rostou.
„Nejen díky propojení s Lítačkou registrujeme velký nárůst počtu jízd a nových uživatelů v Praze. Před několika dny jsme dokonce dosáhli absolutního rekordu v počtu jízd za den za celou naši historii, a tak věříme, že se letos budeme opět pravidelně pohybovat nad 100 tisíci jízdami měsíčně v sezóně,” pochvaluje si zájem Jan Střecha z bikesharingu Rekola.
Zájem hlásí i David Beška ze sdílených elektroskútrů BeRider: „V našem meziročním srovnání vzrostl zájem o využívání sdílených skútrů v roce 2021 o 73 %. Denní počet jízd se v hlavní sezóně blíží 2 000 za den. Kromě zájmu o samotnou službu, jejíž aplikaci si měsíčně stáhne více než 10 000 lidí, máme také velice pozitivní ohlasy na naši skútrškolu, kterou již absolvovalo přes 200 zájemců.”
Přestože počet nehod cyklistů i motorkářů podle Centra dopravního výzkumu klesá, nadále patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Nováčci by tedy v žádném případě neměli zapomínat na helmu a dostatečný odstup od ostatních účastníků provozu, aby byli dostatečně vidět a zároveň měli možnost včas reagovat na nenadálé změny na vozovce.
Parkovací místa na jinak nevyužitých plochách
Se zvýšenou poptávkou po mikromobilitních službách a pohybem jejich řidičů po městě zavádějí jednotlivé městské části i nová kombinovaná stání pro sdílené i osobní motocykly, koloběžky a jízdní kola. Ty nyní mají na vyhrazených rezidentních, smíšených i návštěvnických zónách parkování zdarma, což může některé parkovací úseky primárně určené pro automobily rezidentů přetěžovat.
„Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel na chodnících a to je hlavní důvod pro hledání řešení, které uvolní chodníky pro bezpečný pohyb chodců a také uvolní parkovací místa pro osobní vozy. Ve spolupráci s experty jsme proto vytipovali vhodná místa, která neumožňují zaparkování osobního automobilu, ale pohodlně pojmou několik jednostopých vozidel. První realizace vyhrazeného stání proběhla na Ortenově náměstí a další místa jsou v realizaci a přípravě,” představil koncept radní Prahy 7 Ondřej Mirovský. Obdobný model ve spolupráci s BeRider, který na základě dat vyhledává nejvytíženější dopravní uzly, zavádějí i na Praze 3, Praze 6 nebo Praze 8.