4. prosince 2025
Ekologie

Opel představuje svůj první hybrid Grandland X Hybrid4

>Redakce Redakce
16 května, 2019

Německá automobilka pokračuje v elektrifikaci svých modelů představením nové verze PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) modelu Grandland X. Jako vrcholný model SUV nabídky kombinuje Grandland X Hybrid4 pohon všech kol se zážehovým čtyřválcem 1.6 litru, kterému pomáhají dva elektromotory. Systémový výkon soustavy s pohonem všech kol činí 221kW/300k. Předběžně určená hodnota spotřeby paliva podle WLTP1/NEDC2 (kombinovaná) činí jen 2,2 l/100 km a emise CO2 49 g/km. První plug-in hybrid značky Opel si budou již brzy moci objednávat i zákazníci v ČR, první objednané vozy dorazí začátkem roku 2020.

Grandland X Hybrid4 je prvním příspěvkem k elektrifikaci celého produktového portfolia německé automobilky Opel, která bude v horizontu roku 2024 nabízet elektrickou verzi v každé modelové řadě. Dalším krokem na této cestě bude uvedení plně elektrické verze modelu Corsa nové generace, která se na trhu objeví ještě letos.

Elektromobil Ampera-e zůstává v nabídce na vybraných trzích, Opel však v nejbližších 20 měsících uvede na trh hned čtyři verze nových modelů s plně elektrickým pohonem. Bude to Corsa nové generace, Zafira Life, Vivaro nové generace v užitkové verzi a nástupce modelu Mokka X.

Dva elektromotry

Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l s přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 147 kW/200 k, je certifikovaný podle normy WLTP, splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP a je speciálně upravený pro hybridní systém pohonu. Dva elektromotory o výkonu 80 kW/109 k a li-ion vysokonapěťová (300 V) baterie o výkonu 13,2 kWh. Jeden elektromotor je uložený vpředu a je integrovaný do 8-stupňové automatické převodovky. Druhý elektromotor je spolu s invertorem a diferenciálem integrovaný do modulu zadní nápravy. Díky tomu může být výkon přenášen na všechny čtyři kola.

Spalovací motor pohání vůz ve středních a vyšších rychlostech, elektromotory zajišťují krátkodobý pohon v nízkých rychlostech. Při pohonu čistě na elektřinu má Opel Grandland X Hybrid4 dojezd až 50 km (podle metodiky WLTP), resp. až 60 km (podle metodiky NEDC). Výzkumné studie, uskutečněné v Německu, ukazují, že asi 80 % všech každodenních jízd je kratších než 50 km (především jízdy do práce a zpět), takže tito zákazníci by mohli teoreticky během pracovního týdne jezdit s vozem Grandland X Hybrid4 zcela bez lokálních emisí.

Grandland X Hybrid4 má čtyři jízdní režimy – elektrický, hybridní, AWD (4×4) a sportovní. Řidič tak může přizpůsobit charakteristiku vozu svým preferencím nebo specifickým jízdním podmínkám. Například v hybridním režimu vůz automaticky volí nejefektivnější způsob pohonu. Elektrický režim umožňuje jízdu výlučně s elektrickým pohonem – například v městských centrech. Režim AWD aktivuje elektromotor pohánějící zadní kola, takže vůz má maximální trakci na jakémkoli povrchu.

Do práce bez emisí

Protože elektrická energie je levnější než benzin, zákazníci mohou častým pohonem na elektřinu šetřit provozní náklady. Doba nabíjení baterií závisí na druhu použité nabíječky. Kromě kabelu, kterým je možné vůz dobíjet z běžné domovní sítě, dodává Opel k vozu také kabely pro dobíjení z veřejných nabíjecích stojanů, resp. z domácí nástěnné nabíjecí stanice (wallbox). Při použití nástěnné nabíječky o výkonu 7,4 kW se baterie zcela nabíjí jen za 1 hodinu a 50 minut.

Zásuvka pro dobíjení baterie pomocí integrované nabíječky vozu o výkonu 3,3 kW (na přání 6,6 kW) je umístěná na opačné straně, než je víko hrdla palivové nádrže. Trakční baterie jsou umístěny pod zadními sedadly, takže vůbec neubírají z vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla.

Pro zajištění vysokého komfortu při jízdě na elektrický pohon dostal Grandland X Hybrid4 některé specifické prvky, jako je např. elektrický kompresor klimatizace nebo elektrické vytápění. Pro zvýšení pohodlí řidiče při nabíjení může majitel Grandlandu X Hybrid4 využívat služby „Free2Move“, což je značka mobility koncernu PSA. Nabídka obsahuje nabíjecí kartu, která umožňuje přístup k více než 85 000 nabíjecím stanicím v Evropě a plánovač cest, který doporučí nejvhodnější trasu při zohlednění aktuálního dojezdu a umístění nabíjecích stanic podél trasy. On-line navigace infotainmentu Navi 5.0 IntelliLink umožňuje vyhledávání optimálních tras a navádění ke zvoleným nabíjecím stanicím.

Pro Grandland X Hybrid4 budou k dispozici také nové telematické služby Opel Connect. Ty zahrnují užitečné funkce, jako je např. navigace s dopravnými informacemi v reálném čase, kontrolu stavu vozu pomocí aplikace a přímé spojení s dispečinkem asistenční resp. záchranné služby s funkcí nouzového volání. Pokud se např. při nehodě aktivují airbagy a předpínače bezpečnostních pásů, systém automaticky aktivuje telefonické spojení se záchranným dispečinkem a odešle údaje o poloze vozidla. Řidič může navázat spojení i manuálně pouhým stlačením červeného tlačítka.

Ovládání jedním pedálem

Nový Grandland X Hybrid4 je vybavený brzdovou soustavou s funkcí rekuperace, která při zpomalování a brzdění přeměňuje kinetickou energii vozu na elektrickou energii pro dobíjení baterií. V případě vozu s konvenční brzdovou soustavou se kinetická energie vozu třením brzdového obložení o brzdové kotouče přeměňuje na teplo. V případě brzdové soustavy s rekuperací funguje elektromotor při zpomalování a brzdění jako generátor a dobíjí baterie. Rekuperace prodlužuje dojezd Grandlandu X Hybrid4 v průměru o 10 procent.

Řidič může přepínačem měnit režim rekuperace. Přepnutím do stavu „Regeneration on Demand“ se dosáhne maximálně intenzivní rekuperace. V tomto režimu je brzdný moment elektromotoru taký velký, že řidič v běžném provozu pro úplné zastavení vozu vůbec nemusí použít brzdový pedál. Opel Grandland X Hybrid4 se tak dá ovládat jen prostřednictvím pedálu akcelerátoru (ovládání jediným pedálem).

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit