Ekologie

Rodinné Berlingo se dočkalo elektrického pohonu

>Redakce Redakce
26 února, 2021

Citroën, který v roce 1996 představil kategorii prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, si postupem času vytvořil skutečnou komunitu, které nesmírně vyhovuje charakter, praktičnost a modularita modelu Berlingo. Nový Citroën ë-Berlingo, který se konstrukčně od své verze se spalovacím motorem neliší, nabízí kompaktní rozměry pro snazší manévrování. Současně se však do něj vejde až 7 osob.

Zákazník si může zvolit délku vozu: krátká verze M nabízí délku 440 cm, dlouhá verze XL 475 cm (o 35 cm více mezi rozvorem a zadním převisem). Obě verze mají díky výšce do 190 cm zaručený přístup na všechna parkoviště.

Tři samostatná zadní sedadla stejné velikosti ve 2. řadě poskytují cestujícím vzadu velkorysý prostor na úrovni kolen (156 mm). Sedadla lze velmi snadno samostatně nebo společně sklopit do podlahy a přizpůsobit požadovanou konfiguraci včetně rovné podlahy.

Po sklopení předního sedadla spolujezdce do podlahy se dosáhne zcela rovné podlahy s užitečnou délkou až 270 cm u verze M a 305 cm u verze XL, což je ideální pro přepravu dlouhých předmětů. 3. řadu tvoří 2 vyjímatelná sedadla. Ve verzi XL jsou namontovaná na kolejničkách a lze je posunovat v rozmezí 130 mm. Kryt zavazadlového prostoru má 2 polohy. a nosnost 25 kg.

Nízké provozní náklady

Vůz je poháněn elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) / 260 Nm, který  mu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h bez ohledu na použitý režim (Normal, Eco, Power). Podle způsobu řízení umožňuje lithium-iontová baterie vozu ë-Berlingo cesty v délce až 280 km.

Náklady na servis výrazně snižuje fakt, že ve voze není nutné měnit olej, vzduchový filtr, palivový filtr, olej v převodovce atd. jeho údržba je o 30 % levnější než u verze se spalovacím motorem a cena pohonu je pod kontrolou: ë-Berlingo spotřebuje v průměru 18 kWh na 100 km, což představuje zhruba 3 €.

Záruka 8 let a snadné nabíjení

K optimalizaci dojezdu rekuperuje hnací ústrojí vozu ë-Berlingo energii během fáze brzdění nebo zpomalování vozidla a to ve dvou intenzitách. Baterie je umístěna pod sedadly a podlahou nákladového prostoru, a nijak tedy nezmenšuje prostornost paluby.  Záruka na baterii je 8 let nebo 160 000 km (na 70 % kapacity baterie na konci této lhůty). Certifikát kapacity baterie se vydává po kontrole po 1 roce nebo ujetí 20 000 km a poté při každé prohlídce, tedy každé 2 roky nebo po ujetí 40 000 km.

Celkem existují tři možnosti nabíjení. Jednoduchá zásuvka Green’up umožňuje dobít velkou část baterie v noci, aby byl vůz provozuschopný po celý pracovní den.

Nabíjení přes domácí zásuvku vyžadující kabel Mode 2 (ve Francii součást standardní výbavy) pro použití doma, na pracovišti nebo v garáži. Tento způsob nabíjení je kompatibilní se standardní zásuvkou 8 A nebo se zesílenou zásuvkou 16 A (nabíjecí zařízení + zásuvka Green’Up), což umožňuje nabít za poloviční dobu a získat tak plně nabitou baterii za méně než 15 hodin.

Soukromé nebo veřejné zrychlené nabíjení vyžadující instalaci zařízení pro zrychlené nabíjení Wallbox 3,7–22 kW a kabel Mode 3 (za příplatek). Doba nabíjení z 0 na 100 % je pak 7,5 hodiny (Wall Box 7,4 kW na jednofázový proud) nebo 5 hodin (Wall Box 11 kW na třífázový proud).

Superrychlé nabíjení na veřejné stanici až 100 kW s kabelem Mode 4 zabudovaným do nabíječky. Umožňuje nabít 80 % baterie 50 kWh za 30 minut. Z hlediska zrychleného nabíjení je ë-Berlingo na nejlepší úrovni svého segmentu.

Spojení s chytrým telefonem

Díky aplikaci MyCitroën je možné ovládat nabíjení baterie na dálku, zjistit, jaký je stav nabití a dojezd vozu, nastavit předem teplotu v kabině a konečně i nastavit odložené nabíjení pomocí telefonu, tabletu nebo přímo na dotykové obrazovce vozidla. 

Citroën jako pomoc zákazníkům vozu ë-Berlingo nabízí nabídku nabíjení na míru, zahrnující nabíjecí zařízení (standardní zásuvka a zesílená zásuvka Green’Up nebo Wallbox) i instalaci doma nebo na pracovišti. Pro každou evropskou zemi byli nebo budou vybráni doporučení partneři; pro Francii jsou to ZEBorne a Zeplug, kteří nabízejí instalační řešení přizpůsobená každému případu, a to jak pro jednotlivce, tak pro profesionály, a pro rodinné i bytové domy.

Interiér věrný zvyklostem

Uvnitř je vše navrženo tak, aby bylo používání nového Citroënu ë-Berlingo co nejjednodušší. Na středové konzole je umístěn ovladač převodovky ë-Toggle.

Dotykový 8″ displej vozu ë-Berlingo má v menu položku „Energie“, odkud je přístup k elektrickým vlastnostem vozu: tok energie (který zobrazuje informace o fungování elektrického hnacího ústrojí v reálném čase, s uvedením aktivního režimu řízení, elektrického motoru, úrovně nabití baterie), ke statistice spotřeby (jako průměr v kWh/100 km) a aktivaci odloženého nabíjení nebo přednastavení teploty. Za příplatek může být vůz opatřen přizpůsobitelným přístrojem s digitálním 10″ displejem s vysokým rozlišením (součást sériové výbavy Feel Pack) pro optimální kvalitu displeje a moderní a rychlé zobrazování užitečných informací o řízení a navigaci. Řidič si může nastavit konfiguraci displeje podle svých přání, zvýraznit navigaci, informace o energetických tocích nebo asistenčních systémech řízení. 

ë-Berlingo XL má prostornou kabinu s objemem až 4 000 litrů, užitečnou délkou 305 cm a s velkým prostorem pro nohy. Zavazadlový prostor má objem až 2 126 litrů. ë-Berlingo má optimální úložnou kapacitu, celkem 167 litrů úložných přihrádek a obzvláště velký objem zavazadlového prostoru – 775 litrů u velikosti M a 1 050 litrů u velikosti XL (v pětimístné konfiguraci).

Mezi 26 dostupnými úložnými prostory je Modutop®, důmyslný legendární prvek, který sám o sobě nabízí objem 92 litrů nesmírně praktického uspořádání, kde je vše na dosah ruky. Tvoří jej střešní úložný prostor o objemu 60 litrů, do kterého se vejde 10 kg předmětů a je přístupný ze zadních sedadel 2. řady nebo ze zavazadlového prostoru, a průsvitný oblouk rozdělený na přihrádky podél celého stropu, který umožňuje dobře vidět uložené předměty.      

Na bezpečnosti se nešetřilo

Pro snadnou jízdu je v nabídce vozu ë-Berlingo především systém hands-free odemykání a startování, barevný head-up displej, asistent pro rozjezd ve svahu, přední, boční a zadní parkovací asistent, zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision, automatické přepínání dálkových světel, elektrická parkovací brzda, tempomat a omezovač rychlosti a Park Assist, systém, který pomůže automaticky najít parkovací místo vyhovující rozměrům vozu a po jeho nalezení provede zcela bezpečně automatické zaparkování.

Pro větší bezpečnost je vůz vybaven systémem nouzového automatického brzdění , aktivním systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varováním před snížením pozornosti řidiče, systémem varování při riziku srážky, systémem Coffee Break Alerte, kontrolou stability při jízdě s přívěsem, systémem Grip Control s funkcí Hill Assist Descent, rozšířeným rozpoznáváním dopravního značení s doporučenou rychlostí či systémem sledování mrtvého úhlu.                       

Do prodejní sítě vybraných zemí dorazí ve druhé polovině roku 2021, v České republice jej můžeme očekávat koncem tohoto roku.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit