Ekologie, Technologie

Vodíkové BMW iX5 Hydrogen vyjíždí na silnice. Potenciální klienti budou mít poprvé možnost jej vyzkoušet v reálném provozu

>Redakce Redakce
06 března, 2023

BMW představuje vozy pilotní flotily, které budou uvedeny do provozu v průběhu letošního roku. Po čtyřech letech vývojových prací vstupuje vodíkové BMW iX5 Hydrogen a celý vývojový projekt do další kritické fáze.

Flotila necelé stovky vozů bude následně v různých zemích nasazena pro předváděcí a zkušební účely. Celý program bude určen pro různé skupiny zákazníků, kteří budou mít jako první, kromě osob zapojených do vývoje, možnost získat přímou zkušenost z toho, co BMW iX5 Hydrogen nabízí.

Od konceptu po sériový model

BMW iX5 Hydrogen vyvinuté na základě současné generace BMW X5 bylo poprvé ve formě konceptu představeno na autosalonu IAA v roce 2019. První prototypy pak byly předvedeny na veletrhu IAA Mobility 2021, kde je návštěvníci mohli zažít v akci jako vozy zajišťující dopravu po výstavišti.

Účinné systémy palivových článků pro svoji pilotní flotilu BMW Group vyrábí ve svém vlastním mnichovském kompetenčním centru pro vodík. Právě tato technologie je jedním ze základních článků vozu BMW iX5 Hydrogen a generuje vysoký trvalý výkon 125 kW/170 k.

V palivovém článku probíhá chemická reakce mezi plynným vodíkem z nádrží a kyslíkem ze vzduchu. Udržování stálého přísunu obou plynů do membrány palivového článku má zásadní význam pro účinnost celého pohonného systému. Kromě technických prvků, které se nacházejí také ve vozech se spalovacími motory, jako jsou chladiče nasávaného vzduchu, vzduchové filtry, řídicí jednotky a senzory, vyvinula společnost BMW Group pro svůj nový systém palivových článků také speciální vodíkové komponenty. Patří mezi ně například vysokorychlostní kompresor s turbínou a vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny.

BMW Group odebírá jednotlivé palivové články od společnosti Toyota Motor Corporation. Obě společnosti totiž od roku 2013 vzájemně spolupracují na systémech pohonu s palivovými články.

Integrovaná pohonná jednotka využívající technologii BMW eDrive páté generace (elektromotor, převodovka a výkonová elektronika v jednom kompaktním obalu) umístěná na zadní nápravě a lithium-iontová baterie vyvinutá speciálně pro tento vůz poskytují maximální výkon 295 kW/401 k. Při ubrání plynu a brzdění slouží motor jako generátor a dodává energii zpět do baterie.

Německá výroba

BMW iX5 Hydrogen se vyrábí v pilotním výrobním závodě výzkumného a inovačního centra (FIZ) BMW Group v Mnichově, který je mezičlánkem mezi vývojem a sériovou výrobou. Právě na této flexibilní lince se testuje výroba každého nového modelu společnosti. V karosárně, v oddělení montáže, v konstrukci modelů, stavbě koncepčních vozů a aditivní výrobě zde pracuje přibližně 900 lidí.

Jejich úkolem je zajistit, aby produkt i výrobní proces byly připraveny pro sériovou výrobu. V případě BMW iX5 Hydrogen spolu s cílem integrace nejmodernějších technologií pohonu a skladování energie úzce spolupracují specialisté na vodíkovou technologii, vývoj vozidel a počáteční montáž nových modelů.

Vodík potřebný k napájení palivového článku je uložen pod tlakem 700 barů ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku, což stačí k tomu, aby BMW iX5 Hydrogen v cyklu WLTP ujelo 504 km. Naplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty – BMW iX5 Hydrogen tak může poskytovat radost z jízdy, kterou je BMW proslulé, a to i při cestách na dlouhé vzdálenosti.

Technické údaje BMWiX5 Hydrogen
Maximální výkon celé hnací soustavy:                       295 kW/401 k
Trvalý elektrický výkon palivových článků 295 kW/401 k
Maximální výkon baterie (lithium-iontová) 170 kW/231 k
Maximální výkon elektromotoru:                                295 kW/401 k
Kapacita vodíkových nádrží 6 kg vodíku (v plynném stavu)
Zrychlení 0–100 km/h < 6 s
Maximální rychlost přes 180 km/h
Spotřeba vodíku v cyklu WLTP 1,19 kg/100 km
Dojezd v cyklu WLTP 504 km

Vodík jako alternativní budoucnost

Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) má vodík jako zdroj energie v globálním měřítku v oblasti energetické transformace značný potenciál. Díky svým možnostem skladování a přepravy může být využíván v široké škále aplikací. Většina průmyslových zemí proto přijímá vodíkové strategie a podporuje je konkrétními projekty. V odvětví dopravy se vedle čistě bateriového pohonu může stát právě vodík další možností pro utváření dlouhodobě udržitelné individuální mobility.

To však bude záviset na konkurenceschopné výrobě dostatečného množství vodíku při využití zelené energie a na rozšíření odpovídající infrastruktury plnicích stanic. Právě o to je již nyní v mnoha zemích intenzivně usilováno.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit