Ekologie

Vodíkový Peugeot e-Exper vstupuje na evropský trh. V České republice zatím nemá potenciál

>Redakce Redakce
01 července, 2022

Peugeot e-Expert Hydrogen je novým modelem vybaveným nejmodernějšími technologiemi elektrifikace a rozšiřuje nabídku bezemisní mobility značky 

Palivový článek umožňuje rychlé dobíjení, což otevírá možnost intenzivního využití bez emisí, což bylo dříve u jiných dostupných technologií nemožné. K doplnění vodíku potřebného k ujetí několika set kilometrů v plně elektrickém režimu stačí pouhé tři minuty. To je argument, který k elektromobilům přiláká zcela nové uživatele. Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby zpřístupnila výhodné nabídky svým klientům. Výroba vozu Peugeot e-Expert Hydrogen probíhá v německém Rüsselsheimu.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen využívá technologii nové generace nazvanou „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Peugeot e-Expert Hydrogen používající multienergetickou platformu EMP2 je plně elektrický vůz, které kombinuje dva zdroje elektrické energie, a to díky inovativnímu systému skupiny Stellantis „Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“. Systém kombinuje baterii, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, s palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu.

Dva klíčové prvky

Peugeot spolupracuje se společností Symbio na dodávkách vodíkových palivových článků, které se vyrábějí v závodě ve Vénissieux na předměstí Lyonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Právě jejich sestava vytváří „baterii“. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Palivový článek je složen z několika částí, které dodávají elektrickému motoru energii potřebnou k pohonu vozu.

Tato technologie zaručuje nulové emise CO2 díky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda. Reakce vznikající v článku probíhá následovně – Vodík + kyslík → Elektřina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O. 

Palivový článek vozu Peugeot e-Expert Hydrogen je napájen z nádrže tvořené třemi nádobami s kapacitou 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Nádrž je umístěna pod zadní podlahou a nezasahuje do zavazadlového prostoru vozidla.

Palivový článek je kombinován s dobíjecí lithium-iontovou baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 90 kW. Je umístěn pod sedadly a v některých fázích jízdy napájí také elektromotor. Primárně slouží k napájení motoru palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, umístěná v motorovém prostoru.

Tyto dva zdroje energie společně pohánějí elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u elektromobilu Peugeot e-Expert, který se vyznačuje zejména převodovkou přizpůsobenou omezením zatížení typickým pro užitkové vozy.

Výhody elektromobilu a ještě něco navíc

Peugeot zavádí do své nabídky technologii palivových článků, aby nabídl řešení, které odpovídá potřebě nové mobility s nulovými emisemi i potřebám širokého spektra zákazníků. 

Díky vodíkové technologii dokáže Peugeot e-Expert zdolávat dlouhé trasy jen s krátkými přestávkami, protože tankování vodíku trvá jen 3 minuty. Následně je k dispozici dojezd 400 km. Vodík je získáván na území Francie.

Vůz má z hlediska objemu nákladu stejné vlastnosti jako dieselová a bateriová elektrická verze. Objem nákladového prostoru činí až 6,1 m³ s užitečným zatížením 1 00 kg a tažnou kapacitou 1000 kg. 

Benefity při jízdě

Systém „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ má různé fáze fungování. Při rozjezdu a nízké rychlosti vysokonapěťová baterie sama poskytuje elektromotoru výkon potřebný pro trakci. Během ustálené rychlosti dodává palivový článek energii přímo elektromotoru. Při zátěži se oba komponenty spojí a dodávají plnou energii elektromotoru. Naopak když auto zpomaluje nebo brzdí před křižovatkou, posílá elektromotor energii do baterie. 

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování, s okamžitou odezvou, bez vibrací, bez hluku, bez řazení, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí z tohoto systému je vodní pára z výfukového potrubí.

Pro zajištění bezpečnosti chodců ve městě a do rychlosti 30 km/h se ozývá zvukový signál upozorňující na přítomnost vozidla, a to při jízdě vpřed i vzad. Na vysokonapěťovou baterii je poskytována záruka na 8 let nebo 160 000 km. 

Pro český trh zatím není uvedení modelu Peugeot e-Expert Hydrogen plánováno. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit