4. prosince 2025
Finance

Trh nových vozů dodavatelé nespasí, lidé musí změnit svůj postoj

>Redakce Redakce
14 září, 2021

Zatímco trh s novými auty stále klesá, zejména mladé ojetiny zažívají boom. Covidová omezení snížila výrobu, avšak následný nedostatek surovin problém ještě prohloubil. Otázkou ale zůstává, jak dlouho bude tento trend přetrvávat a jak rychle trh s novými auty vzpamatuje.

 

Exemplárním příkladem krize je Belgie, kde se před pandemií v srpnu 2019 prodalo 47 705 nových vozů. Uprostřed lockdownu v srpnu 2020 se čísla propadla na 34 829 a zajímavé je, že letos po částečném uvolnění prodeje za stejné období klesly na pouhých 27 734 nových vozů. Problémy ve výrobě a nedostatek součástek prodloužily dodací lhůty, a lidé se poohlížejí po zánovních ojetinách a to i v případě menších firem. Evropané cestování vlastním vozem zároveň brali jako cestu ochrany před nákazou v prostředcích veřejné dopravy. Minulý měsíc se v Belgii prodalo 54 914 ojetých vozů. To je skoro dvojnásobek nových. Vysoká poptávka tlačí ceny ojetin nahoru a tento trend by měl přetrvat až do druhého čtvrtletí následujícího roku.

Není to jen o výrobě

Problém ale není jen v komponentech. Novým autům vůbec nepomáhají ani jejich rostoucí ceny kvůli honbě Evropské unie za snižováním emisí. Zároveň si musíme uvědomit, že trh s ojetinami je i za normální situace větší. Dnešní nové auto je totiž ojetinou zítřka. Šoky způsobené událostmi posledního roku a půl však rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou silně narušily.

Lidé, kteří původně chtěli nové auto, se také obrátili s k mladým ojetinám, kterých je na trhu kritický nedostatek. Opatrné jsou také fleety a půjčovny, které si současné vozy nechávají a prodlužují termíny operativních leasingů.

Nedostatek čipů a polovodičů pomine, otázkou ale zůstává, jak rychle se trh s novými auty vzpamatuje. Masivní elektrifikace už se rozjela, avšak řada spotřebitelů není zatím ochotna tento trend přijmout a vysoké ceny elektromobilů tomu rozhodně nepomáhají. To může způsobit další zdržení v návratu trhu s novými auty do normálu.

Kterým ojetinám se daří nejlépe? Když se vrátíme opět do Belgie, tak to jsou benzinová SUV,která vyhovují současným emisním normám. Jejich cena vzrostla meziročně o 10 %. Musíme tedy počkat, až ceny těchto ojetin vzrostou natolik, že se lidem opět vyplatí zajít si koupit nové auto.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit