Zatímco trh s novými auty stále klesá, zejména mladé ojetiny zažívají boom. Covidová omezení snížila výrobu, avšak následný nedostatek surovin problém ještě prohloubil. Otázkou ale zůstává, jak dlouho bude tento trend přetrvávat a jak rychle trh s novými auty vzpamatuje.
Exemplárním příkladem krize je Belgie, kde se před pandemií v srpnu 2019 prodalo 47 705 nových vozů. Uprostřed lockdownu v srpnu 2020 se čísla propadla na 34 829 a zajímavé je, že letos po částečném uvolnění prodeje za stejné období klesly na pouhých 27 734 nových vozů. Problémy ve výrobě a nedostatek součástek prodloužily dodací lhůty, a lidé se poohlížejí po zánovních ojetinách a to i v případě menších firem. Evropané cestování vlastním vozem zároveň brali jako cestu ochrany před nákazou v prostředcích veřejné dopravy. Minulý měsíc se v Belgii prodalo 54 914 ojetých vozů. To je skoro dvojnásobek nových. Vysoká poptávka tlačí ceny ojetin nahoru a tento trend by měl přetrvat až do druhého čtvrtletí následujícího roku.
Není to jen o výrobě
Problém ale není jen v komponentech. Novým autům vůbec nepomáhají ani jejich rostoucí ceny kvůli honbě Evropské unie za snižováním emisí. Zároveň si musíme uvědomit, že trh s ojetinami je i za normální situace větší. Dnešní nové auto je totiž ojetinou zítřka. Šoky způsobené událostmi posledního roku a půl však rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou silně narušily.

Lidé, kteří původně chtěli nové auto, se také obrátili s k mladým ojetinám, kterých je na trhu kritický nedostatek. Opatrné jsou také fleety a půjčovny, které si současné vozy nechávají a prodlužují termíny operativních leasingů.
Nedostatek čipů a polovodičů pomine, otázkou ale zůstává, jak rychle se trh s novými auty vzpamatuje. Masivní elektrifikace už se rozjela, avšak řada spotřebitelů není zatím ochotna tento trend přijmout a vysoké ceny elektromobilů tomu rozhodně nepomáhají. To může způsobit další zdržení v návratu trhu s novými auty do normálu.
Kterým ojetinám se daří nejlépe? Když se vrátíme opět do Belgie, tak to jsou benzinová SUV,která vyhovují současným emisním normám. Jejich cena vzrostla meziročně o 10 %. Musíme tedy počkat, až ceny těchto ojetin vzrostou natolik, že se lidem opět vyplatí zajít si koupit nové auto.




























