4. prosince 2025

Vznik české pobočky francouzského spedičního koncernu O.T.E.C. International „zařídil“ Robert Nechyba. Současný jednatel v roce 1997 odepsal na anonci a uspěl. „Začínal jsem sám, jezdil, sháněl klientelu. Obor logistiky byl v plenkách, obchodních zástupců jako šafránu,“ vzpomíná na začátky podnikání. Tak do nich malinko nahlédněme.

Robert Nechyba začínal sám. Dnes řídí sedmdesát zaměstnanců a dvě pobočky v Českých Budějovicích a Brně.

Robert Nechyba začínal sám. Dnes řídí sedmdesát zaměstnanců a dvě pobočky v Českých Budějovicích a Brně

Ze kterých aktivit mateřského koncernu jste čerpali?

Francouzská matka byla založena v roce 1964. Její činnost, k niž využívá silniční, leteckou i námořní dopravu, zahrnuje především dopravu a přepravu zboží nejen z Evropy, ale i z celého světa. Kromě ČR má dceřiné firmy v Polsku, Anglii, k tomu námořní pobočky v Číně a Hongkongu. Sídlí v Paříži, filiálku provozuje v Lyonu. Pokud jde o nás, nabízíme stejné portfolio služeb. Navíc, oproti Paříži, jsme jako první z koncernu začali provozovat logistické služby jako takové. Firma tak vyrostla až do dnešní podoby sedmdesáti zaměstnanců a dvou dceřiných poboček v Českých Budějovicích a Brně.

Preferovali jste při výběru vozový park francouzských značek, nebo byla možnost jiné selekce? A co forma nákupu?

Na začátku podnikání patřila k našim velkým klientům společnost Renault Truck, platila tak koncernová politika odběru osobních aut stejné značky. Spokojenost s ní byla všelijaká, proto jsme se auta braná na leasing snažili po třech letech obměňovat. Když v roce 2001 švédské Volvo koupilo Renault Truck a jeho sklady se přemístily do Rakouska, dostali jsme zelenou k dalšímu výběru. Jsme sice francouzská firma, nicméně podnikáme v ČR, proto padla volba na Škoda Auto.

Vycházeli jsme z připravených kalkulací, přitom zjišťovali, zda se finančně hodí operativní leasing, hotovost či úvěr. O finální volbu aut se stará Ing. Šimák. Autor kalkulaci, fleet manažer a šéf logistiky v jedné osobě zároveň pečuje o celou flotilu vozidel. Ekonomickou výhodnost poměřujeme také podle hlediska, zda se jedná o dieselovou anebo benzinovou variantu auta.

Můžete představit firemní flotilu aut?

V současnosti máme dvacet osobních vozidel, zhruba 90 % tvoří značka Škoda, na níž park po řadě převádíme. Dříve jsme zkoušeli i jiná vozidla, třeba seaty, která postupně dosluhují.

K tomu provozujeme pět dodávek značky Renault, Nissan a Ford. Po nákladní stránce jde zhruba o „pětitunky“. Rozmanitost výrobců vznikla z aktuálních potřeb na pokrytí určitých logistických služeb a z nabídky a podmínek trhu. Na prvním místě jsme se vždy řídili konkrétními požadavky.

Park osobních vozů užívají vedoucí manažeři i obchodní zástupci. Vládne mu Škoda Auto.

Které služby vozový park pokrývá?

Osobní vozy užívají vedoucí manažeři, potažmo obchodní cestující, na dopravu do práce, k návštěvám klientů nebo dopravců za účelem jednání. Jezdí po České republice a klientům nabízejí naše služby. V průměru absolvují 30 až 40 000 km za rok.

Dodávky zboží či zavážení obchodů řešíme „pětitunkami“. Firemní klienti, kteří přes nás jezdí dopravu, mají zásilky větších rozměrů, které neumožňují nasazení osobních vozů.

Jedna základna, dvě pobočky. Jak se vyvíjely a jak do nich zapadají obchodní cestující?

První vznikla v Českých Budějovicích roku 2004. Navázali jsme součinnost s tamním člověkem z oboru, jenž měl potřebné kontakty, klientelu. Dnes tam pracují tři lidé a vedoucí. Obchodní agent oslovuje region jižních Čech.  

U Brna, stěžejního pro nás polohou, včetně překládky zásilek na Slovensko pomohla opět náhoda. Kolega z centrály se vracel z rodinných důvodů domů, tak jsme zde založili pobočku. Funguje druhým rokem. Její obchodní zástupce spravuje celou Moravu.

Na Prahu a střední Čechy máme i s vedoucím pět obchodních zástupců. Celkově se snažíme pokrýt co největší území České republiky.

Obchodní agenti mají služební auta i pro soukromé účely. Motivujete je k šetření ve stylu Car Policy?

Jistě. Dohlížíme jak na spotřebu, tak na přístup obchodních zástupců k vozidlům. Motivujeme je třeba formou užití firemních aut na dovolenou. Uplatňujeme však i sankce. Například za špatný stav auta či promeškanou technickou kontrolu. Fleet manažer sice hlídá termíny, ale potřebuje i podporu řidičů, např. formou včasného upozornění na možné závady. Předejdeme tím zničení celého vozidla.

Vozový park rovněž monitorujeme pomocí Car Control od O2, softwarového nástroje na kontrolu provozu aut. Ta mají na sobě čidla sledující jejich pohyb. Pořízená data slouží k posouzení ekonomických parametrů, které pak můžeme hodnotit a porovnávat. Rozpoznáme tak, že u stejného typu auta se každý řidič chová jinak…

Důležitou otázkou jsou i servisní služby. Kudy na ně, máte výhradního partnera?

U nových vozidel musíme dodržovat servisní smlouvy zástupců oficiálních dealerů, neboť jde o záruku vozidel. Pokud jde o starší auta, obracíme se na nejbližší centrum, tím je autoservis Petr Křížek. Stará se nám o osobní vozidla i dodávky.

A co auta s velkým počtem najezděných kilometrů? Prodáváte je třeba zaměstnancům?

Danou otázku řešíme, nejde-li o operativní leasing, jelikož auto zůstává v našem majetku. Jako první nabízíme interně prodej vozidla za konkrétní peníze. V ostatních případech se snažíme odhadnout ideální dobu prodeje, o to se stará na základě aktuálního stavu vozového parku pan Šimák. Na prodeji spolupracujeme s firmou Amond Kladno, přes její autobazar uskutečňujeme odprodej aut. Pro kupujícího jde o poskytnutí záruky na původ a stav vozidla ze strany prodávajícího.

Jaká čeká firmu budoucnost? Půjdete cestou užití CNG, telematických systémů…

Při plánech na rozvoj firmy vycházíme z aktuálního stavu trhu i z výše vygenerovaných peněz za poskytnuté služby. Na centrále chceme přistavět jednu halu. Počítáme s nárůstem zaměstnanců, respektive klientely, jakož i ziskovosti firmy. Tím se určitě rozšíří vozový park. Věřím, že jeho modifikaci udržíme minimálně v tříletém cyklu.

Pokud jde o nové technologie, zvažujeme jejich nasazení. Už máme i zpracovanou nabídku rozvozu po Praze s využitím CNG, stejně jako údaje o osobních autech, zatím jsme ostražití. Nabízené novinky disponují výhodami, ale i nedostatky ohledně využití. Hlavně závislost na dobíjecích stanicích či tankovacích stanicích s CNG je problematická. Rozhodně je plánujeme použít, ale jen na práci, kde tím člověk nebude omezený.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit