Bude to jedna z největších firemních flotil elektrických aut v Německu. T-Systems, mezinárodně činná dceřiná společnost telekomunikačního koncernu Deutsche Telekom, se rozhodla převést celý svůj globální vozový park na elektrický pohon. Jen v domovské zemi se to bude týkat všech zhruba 1400 služebních automobilů, které by měly být všechny do zásuvky do konce roku 2024. Deutsche Telekom o tom informoval na svých webových stránkách.
V současnosti jezdí plně elektrickými auty zhruba stovka zaměstnanců T-Systems, při každé další výměně starého vozidla za nové už budou všichni vybírat jen z elektrických variant.
„Jsme si vědomi, že to je pro naše zaměstnance velká výzva. Proto je podporujeme tím, že jim dáváme na výběr ze širší palety aut a pracujeme na expanzi dobíjecí infrastruktury,“ říká generální ředitel T-Systems a člen správní rady Deutsche Telekom Adel Al-Saleh.
Širšímu výběru nahrává stále pestřejší paleta modelů, které nabízejí automobilky. V loňském roce už bylo podle zprávy Global EV Outlook 2022 celosvětově k dispozici 292 různých elektroaut.
„To je šestkrát více než v roce 2015,“ podotýká říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
Bonusy pro ekologicky smýšlející zaměstnance
Samotná mateřská společnost Deutsche Telekom ve svém CR-Reportu 2021 uvádí, že má v průměru kolem 18,6 tisíce automobilů, což je jeden z největších firemních vozových parků v Německu. Ten se ale kontinuálně zmenšuje a firma stále více volí alternativní pohony, jako je právě elektřina. Deutsche Telekom svou flotilu dělí na servisní vozidla a služební auta, na která mají nárok vybraní zaměstnanci. Ke konci roku 2021 měla v inventáři nebo objednaných u výrobce 804 služebních elektroaut. Některé dodávky se totiž kvůli nedostatku čipů posunuly až do letošního roku. Zaměstnanci jsou přitom bonusováni za volbu modelu s emisemi do 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Naopak ti, kdo si vyberou vozidla s vyšší spotřebou, musí platit za vyšší náklady a výraznější dopad na životní prostředí.
Firma ale také uvádí, že dojezd většiny elektroaut, která jsou vhodná jako servisní vozidla, je stále značně limitovaný, takže pouze zhruba pět procent servisní flotily pohání elektřina nebo zemní plyn. V testování jsou proto i jiné modely mobility, například různé typy e-skútrů.
Žádné elektromobily, nebo jen několik
Domácí telekomunikační operátoři se zatím k přechodu na čistě elektrická vozidla staví o poznání zdrženlivěji. Například Vodafone, který využívá stovky služebních vozů, letos svou flotilu výrazně proměňuje a do konce roku ji budou z větší části tvořit hybridní vozy. Čistých elektromobilů ale bude pouze několik.
„Ovšem v sídle společnosti i v regionálních kancelářích jsme začali s budováním několika vlastních nabíječek, které budou moci používat zaměstnanci,“ říká mluvčí firmy Ondřej Luštinec.
Operátor O2 zatím žádné elektromobily nemá.
„Naše struktura je specifická, pokrýváme celou ČR. Máme zaměstnance, kteří pracují mimo Prahu a denně přejíždějí i velké vzdálenosti mezi jednotlivými lokalitami. Krom toho je zde silná skupina obchodníků, kteří týdně najezdí mezi zákazníky i několik set kilometrů – pro ty je tedy téměř nemožné využívat elektromobil, neboť infrastruktura dobíjecích stanic v Česku stále není dostatečná,“ vysvětluje ESG manažer O2 Milan Ruttner.
Pokud by firma chtěla přejít na elektroauta, znamenalo by to podle něj extrémní navýšení pořizovacích nákladů. Navíc by bylo nutné zřídit vlastní dobíjecí stanice u většiny prodejen, call center a poboček a zajistit i možnost dobíjení u zaměstnanců doma v případě, kdy si nemohou dojet dobít do firmy.
„Vzhledem k tomu, že firemní flotila O2 čítá stovky vozů, není taková změna vozového parku v tuto chvíli v plánu,“ říká Ruttner. Finance nutné na takovou investici podle něj O2 raději využije na projekty, které uhlíkovou stopu pomohou snížit smysluplněji.
Ani v T-Mobilu Czech Republic zatím s elektroauty nejezdí, ale podle manažerky logistiky a autoparku Evy Fantové je to určitě jedna z cest, kterou firma do budoucna zvažuje.
„Naší ambicí je minimalizovat dopad na životní prostředí a v největší možné míře přispět ke zmírnění klimatických změn. K tomu patří i aktivity směřující ke snižování naší uhlíkové stopy. Proto i v rámci našeho vozového parku hledáme možnosti, jak emise postupně snižovat,“ říká Fantová.
Zpomalené Česko
Celé Česko podle Ondřeje Synka z Unicornu přechází k elektrickým autům výrazně pomaleji, než je evropský průměr.
„Tržní podíl čistě bateriových vozů loni v Evropě dosáhl 9,1 procenta a plug-in hybridů 8,9 procenta, vyplývá z dat evropské asociace výrobců automobilů ACEA. V Česku to bylo podle dostupných údajů 1,4 procenta v prvém a 1,8 procenta v druhém případě, tedy násobně méně,“ říká Synek.
Nástup elektromobilů ale podle něj bude i v tuzemsku zrychlovat s tím, jak se začne rozvíjet trh s ojetinami, a zároveň se budou srovnávat ceny vozů na baterie s vozidly se spalovacím motorem.