11. září 2024

Společnost Business Lease ve spolupráci s naším časopisem provedla loni rozsáhlý průzkum firemní mobility. Výsledky byly o to zajímavější, že jsme je mohli porovnat s těmi, které Business Lease získal ještě v období před covidem. O novinkách, výsledcích průzkumu a operativním leasingu jsme si povídali s Jaroslavem Bohatou, novým obchodním ředitelem společnosti Business Lease.

Na pozici obchodního ředitele letos povýšil Jaroslav Bohata, který ve společnosti Business Lease pracuje téměř 18 let

V rámci několikaměsíčního rozsáhlého průzkumu, který jsme již publikovali, jsme oslovili naše čtenáře a vaše zákazníky. Překvapily vás něčím jeho závěry? 

Popravdě nepřekvapily. Potvrdil se i náš předpoklad, totiž že i přes současné problémy firmy považují zachování mobility svých zaměstnanců za jednu z nejdůležitějších priorit. Pokud bych byl konkrétní, tak přes 56 % respondentů nevnímá změny v kilometrových nájezdech firemních vozidel oproti období před covidem. A 70 % provozovatelů osobních vozidel si myslí, že rostoucí ceny neovlivní jejich vozový park z hlediska jejich počtu. A podobné je to i u limitů pro obměnu vozidel, které se i nadále pohybují mezi 100 a 200 000 kilometry a do stáří nejvýše pěti let. V Česku tak služební automobil zůstává i nadále významným pracovním nástrojem i benefitem.

Výsledky průzkumu tedy lze přenést i na vaši obchodní úspěšnost?

Ano. Žádné výrazné změny se nekonaly. Daří se nám mírně zvyšovat počet uzavřených leasingových smluv. Stabilizovali jsme fleetové obchody a podařilo se nám obhájit pozici u celé řady významných klientů. Loňský rok byl pro nás tedy úspěšný, ale i velmi důležitý z pohledu vnitřních změn, které jsme ve firmě provedli. Asi nejdůležitější je nový interní ERP systém, na kterém pracovali v podstatě všichni zaměstnanci. Spuštěn byl u nás začátkem loňského roku jako pilotní projekt. V současné době je využíván u sesterských společností na Slovensku a v Polsku. Další státy budou následovat. Jde o sofistikovaný interní systém, který nám umožňuje zvyšovat naši produktivitu práce, omezit lidskou chybovost a zlepšovat služby pro naše klienty.

Vaši práci v minulosti komplikovaly velmi dlouhé dodací lhůty nových automobilů. Situace se již zlepšuje?

Situace je znatelně lepší, není však ideální. Ještě před covidem některé nejžádanější značky v čele se Škodou dodávaly auta v průběhu 6 až 8 týdnů. K těmto dodacím lhůtám tedy máme ještě daleko. Obecně ale lze tvrdit, že většina značek své vozy dodá do 3 až 6 měsíců.

Pro zkrácení dodacích lhůt jste v minulosti využívali skladová auta. Je o tuto službu i nadále zájem?

I když se dodací lhůty výrobců automobilů zkracují, o náš monitoring skladových aut je stále velký zájem. Náš tým specialistů nákupu pečlivě mapuje trh se skladovými auty nebo některé vozy do výroby předobjednává. Toho využívají především menší i větší společnosti, které mají své vozové parky postavené na značkách koncernu Volkswagen 
Proto je o skladová auta těchto značek největší zájem.

Podobná situace byla i u vaší autopůjčovny, kterou jste měli dříve zcela využitou. Jaká je situace nyní?

Dlouhé čekací doby na nová auta řada zákazníků i nadále řeší půjčením auta z naší autopůjčovny. Dlouhodobější výpůjčky jsou znatelně výhodnější a na všechny naše automobily jsou poskytovány služby odpovídající operativnímu leasingu. Při výpůjčce nad 30 dnů se cena od operativního leasingu odlišuje jen o 15 až 25 %. Není bez zajímavosti, že průměrná doba výpůjček byla v období před covidem dva měsíce, nyní je přibližně o jeden měsíc delší. Zájem o auta z naší půjčovny Business Rent je i nadále mimořádný. Míra obsazenosti našich tří set automobilů se dlouhodobě pohybuje nad 95 %.

V autopůjčovně máte nová auta, nebo ji doplňujete auty vrácenými z operativního leasingu?

Všechna auta pořizujeme do autopůjčovny jako nová s tím, že je vyřazujeme podle nájezdu, stáří a individuálního stavu. Obecně lze povědět, že auta vyřazujeme do stáří dvou až tří let a nájezdu 100 000 km.
Dominují zde značky Volkswagen, Škoda a Hyundai. Díky spolupráci se třetími stranami dokážeme sehnat i prémiové nebo sportovní značky.

Rozvoj elektromobility je výrazný. Jakou pozornost této problematice věnujete? Změnila se nějak nabídka vašich služeb?

Kromě spolehlivého poskytovatele operativního leasingu chceme být pro naše zákazníky také konzultační společností. Klademe velký důraz na to, abychom naši poradenskou činnost neustále rozvíjeli. Asi nejsložitější a nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí je elektromobilita. Elektrifikace vozových parků je mnohem komplexnější úkol než pouhý výběr správného typu vozidla. A protože jde o velmi specifickou a širokou oblast s nejrůznějšími úskalími, navázali jsme silné partnerství s firmami, které se na danou problematiku specializují.

Ve spolupráci s nimi poradíme s výběrem nejvhodnějších nabíjecích stanic, kde zohledníme místní kapacitu elektroinstalace včetně podmínek montáže, nabídneme vhodné nabíjecí karty, zajistíme přenos dat při domácím nabíjení, což zaručí spravedlivé vyúčtování elektřiny, nabídneme školení nebo další konzultační činnost v dané problematice. Výrazně nám v tomto ohledu pomáhá nová platforma „eV Ecosystem“, která nabídne ty správné partnery a dodavatele jak pro sídlo, pobočky či provozovny, tak u zaměstnanců doma.

Jak na elektromobilitu nahlížíte?

Naší standardní součástí péče o zákazníky je typ poradenství, při kterém identifikujeme, do jaké míry lze elektrifikovat konkrétní vozový park, včetně správného rozdělení pohonných jednotek. Navrhneme, zda je pro daný účel vhodný elektromobil, hybridní pohon nebo spalovací motor. Každá firma je specifická a elektromobily samozřejmě nejsou výhodné pro každého.

Řada nadnárodních společností se u nás řídí interními předpisy, které povolují maximální hodnotu flotilových emisí CO2. Máte pro tyto firmy řešení?

Ano. Pro tyto účely využíváme náš program Go Better, který kombinuje aktivity zaměřené nejprve na snížení současných emisí a následně na kompenzaci zbytku. Naši odborníci nejdříve zanalyzují konkrétní vozový park a provedou podrobné posouzení spotřeby paliva. Postup snížení emisí
je následující. Prvním krokem programu Go Better je školení v pokročilých technikách a dovednostech s cílem zdokonalit jízdní návyky uživatelů vozidel. Máme prokázáno, že po absolvování našeho školení dojde k deseti- až dvacetiprocentní úspoře emisí, a tedy i spotřebě a ruku v ruce s tím i k poklesu nehodovosti.

Další fází je montáž zařízení systému Go Better, které vyhodnocuje řidičský styl a díky okamžité zpětné vazbě umožní provést jeho úpravu. Toto unikátní telematické řešení přitom nevyužívá systém GPS, takže nenarušuje soukromí uživatele.

Návazným krokem může být kompenzace emisí CO2 prostřednictvím pořízení „uhlíkových kreditů“, které dokážeme zajistit u renomované společnosti, která podporuje ekologické aktivity po celém světe. Získaný certifikát může sloužit k prokázání aktivit ESG našich klientů a hlavně umožní účinně kompenzovat zbývající emise konkrétního vozového parku.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit