Nepřehlédněte, Novinka týdne

V leasingu se pomalu zvedá elektromobilní vlna. Před bateriovými vozy zatím vedou plug-in hybridy, ukazují zkušenosti ALD Automotive

>Redakce Redakce
31 března, 2022

O 40 procent se mají do roku 2025 snížit emise u vozidel, která nově poskytne na leasing společnost ALD Automotive. Cíl vytyčila strategie Move 2025, kterou mateřská ALD Automotive International prezentovala na konci roku 2020. Jeho splnění se neobejde bez elektrických aut, tedy bateriových vozů a plug-in hybridů. První elektromobil na leasing loňská dvojka trhu v objemu nově leasovaných vozů poskytla již v roce 2013 a byl jím Peugeot iON.

„Rozhodnutí věnovat se výrazně tématu elektromobilita rezonovalo na straně ALD Automotive International již před dávnou dobou. Ale kdybych měl vyzdvihnout nějaký okamžik, který znamenal jakýsi milník, tak by to asi bylo představení zmíněné strategie Move 2025,“ říká ředitel rozvoje obchodu a služeb ALD Automotive Pavel Doležel. Zároveň podotýká, že společnost působí ve 43 zemích po celém světě a tyto země jsou z pohledu elektromobility velmi rozdílně vyspělé.

 „Například v Norsku se dnes registruje již okolo 70 procent elektrických vozidel, tedy bateriových a plug-in hybridů. Na druhé straně stojí Česko, Slovensko nebo třeba Ukrajina, kde se ročně na trhu registruje jen okolo tří procent takových vozidel,“ vysvětluje Doležel.

Evropa se rozběhla, Česko zvolna kráčí

Tuzemská pobočka ALD Automotive má před celkovým trhem jistý náskok, protože podíl elektrických aut v jejím fleetu dosahuje 4,5 procenta, což je asi 1100 vozidel. Čistě bateriová auta ale tvoří jen 1,16 procenta.

„Předpokládáme, že toto číslo rozhodně poroste, ovšem v řádu procent. Důvod je jednoduchý – velmi mizivá podpora státu na prodej takových vozidel ve srovnání se západními zeměmi Evropy,“ říká Doležel.

Na evropském trhu dosáhla auta do zásuvky za 11 měsíců loňského roku podílu 18,4 procenta, čistě bateriové vozy tvořily 9,6 procenta nových registrací.

„V Česku je nástup elektromobility výrazně pomalejší, ale změnu by mělo přinést srovnání cen elektromobilů s konvenčními vozidly, které se předpokládá od poloviny této dekády, i rozvoj trhu ojetých elektrických vozidel,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Šéf rozvoje obchodu a služeb ALD Automotive vidí blízkou budoucnost tak, že se elektrická auta stanou běžnou součástí vozového parku v celé Evropě a budou rovnocennou alternativou k vozidlům se spalovacím motorem. Každý uživatel si pak vybere pohon podle toho, k jakému účelu vozidlo potřebuje a jakým způsobem s ním bude jezdit. Pokud bude potřebovat cestovat stovky kilometrů denně, tak pro něj zatím elektrické vozidlo pravděpodobně nebude ideální volbou, a sáhne raději po spalovacím motoru, případně po hybridu. Bude-li naopak jezdit většinu času ve městě a okolí, dá se přepokládat, že zvolí spíše elektrický vůz. Ti, kteří kombinují dlouhé i krátké městské trasy, pak nejspíš budou vybírat mezi hybridními alternativami.

„To je ostatně specifikum provozu vozidla čistě na baterie, které je lepší především pro kratší tratě s velkou mírou využití času, kdy je vozidlo v provozu. Z toho vyplývá, že se vyplácí s velkým množstvím najetých kilometrů. Vyšší pořizovací cenu pak může kompenzovat úspora pohonných hmot,“ vysvětluje Pavel Doležel.

Asi nejférovějším ukazatelem jsou podle něj v tomto směru celkové náklady vlastnictví vozidla (TCO). U bateriových aut jsou zatím vyšší, což v západní Evropě často kompenzuje stát různou formou pobídek či zvýhodnění.

Nabíjecí stanice na slibném startu

Specifickou stránkou leasingu aut do zásuvky je to, že zákazníci zároveň poptávají řešení pro nabíjení. 

„V ALD dnes dokážeme klientům nabídnout vedle konkrétních vozů také kompletní poradenství od provozu vozidla, přes jeho nabíjení až po nabídku aplikací usnadňujících elektromobilitu. Pro zprostředkování instalace stanic jsme vytendrovali vhodné partnery a jsme tak schopni nabídnout řešení jak do domů ve formě nástěnné nabíječky – takzvaného wallboxu, tak do firem, které potřebují ve svém areálu zbudovat více nabíjecích míst,“ říká Pavel Doležel.

Nabíjecí stanici si podle něj zatím pořídilo jen menší množství klientů, ale to se bude postupně měnit. „Jsme teprve na slibném začátku,“ soudí Doležel.

Vlastní dobíjení totiž výrazně zvyšuje ekonomickou výhodnost elektromobilu, protože při domácím či firemním tarifu za elektřinu lze dosáhnout výrazně nižších nákladů na kilometr jízdy než při nabíjení u veřejných stanic. Nejde ale jen o peníze.

 „S elektrickým vozidlem se mění způsob fungování. Ve chvíli, kdy nemáte domácí nebo firemní nabíječku, u nichž můžete nechat vůz x hodin stát, zatímco jste doma či v práci, jeho použití se stává méně komfortním. Na veřejnou nabíječku si prostě musíte udělat čas,“ podotýká Radomír Muška, který je obchodním manažerem značky ChargeUp.

Ta se stala jedním z partnerů ALD Automotive v elektromobilitě.

 „Máme kompletní nabídku od jednoduchých zařízení přes chytré nabíječky ovládané po internetu po komplexní fleetová řešení včetně sledování a rozúčtování nákladů. Když chce zákazník k vozidlu i dobíjení, přicházíme my a podle jeho potřeb navrhneme správné řešení,“ popisuje Muška. A dodává, že stále populárnější je pojímat elektromobilitu komplexně včetně vlastního zdroje energie v podobě fotovoltaických panelů.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit