Novinky

Fiat dopřál svému Tipu komplexní modernizaci

>Redakce Redakce
27 října, 2020

Modelová řada Tipo prošla výraznou modernizací. Kromě nového designu, který je podmanivější, mladistvější a dynamičtější, nabízí i nové technologie a motorizace. Nová paleta motorů je charakteristická většími výkony a větší ohleduplností k životnímu prostředí. Nová řada Tipo se současně rozšířila o nový crossover Tipo Cross.

Nová řada Tipo se soustředí kolem dvou linií: „Life“ zahrnující 3 stupně výbavy – Tipo, Life a City Life a tři typy karoserie (sedan, pětidveřový hatchback a kombi) a Cross se dvěma stupni výbavy – City Cross a Cross, jež jsou k dispozici s pětidveřovou karoserií crossover.

Všestranná a podmanivá Panda Cross byla klíčová pro úspěch řady Panda v celé Evropě. Vzhled crossoveru totiž Pandu přiblížil nové a mladší cílové skupině, zákazníkům, kteří hledali nejen funkční vozidlo vhodné do města, ale také atraktivní vůz s moderním designem. Stejná strategie byla uplatněna i u Tipa se zachováním cenové dostupnosti.

Přední část se vyznačuje přepracovanou maskou chladiče, které dominuje nové logo Fiat v psané podobě. Tipo je po nové 500 prvním modelem značky, který toto logo využívá. 

Přepracované byly kompletně také světlomety, které jsou nyní vybavené Full LED technologií pro snížení spotřeby energie. LED technologii využívají i zadní koncová světla. 

Spodní část nárazníku prošla kompletní obměnou a nyní využívá prvky s matně chromovanou povrchovou úpravou ICE MATTE. Vzhled dotváří 16 a 17palcová litá kola s diamantovou úpravou a novými tvary. Nová řada Tipo je k dispozici ve dvou zcela nových odstínech karoserie modré Ocean a oranžové Paprika.

Digitální prostředí

Velkými změnami prošel i prostor pro cestující, který je nyní charakteristický sedadly s novým látkovým čalouněním a exkluzivními motivy. Palubní desce dominuje plně konfigurovatelný 7palcový TFT přístrojový panel, který nahrazuje konvenční analogové řešení. Vyspělá technologie umožňuje lepší kontrolu nad vozidlem a také lépe komunikuje s multimediálními systémy a telefonem uživatele. Kromě nového digitálního přístrojového panelu se v nové řadě Tipo objevuje i nové rádio UConnect 5 s 10,25palcovou dotykovou obrazovkou. I v tomto případě je nové Tipo prvním vozem skupiny FCA, po nové 500, který tento systém využívá.

Pozornosti designérů neunikl ani volant, který je nyní elegantnější, sportovnější, kompaktnější a díky lepší ergonomii umožňuje dokonalý výhled na nový 7“ přístrojový panel. Pozornost byla věnovaná i středové konzoli, která dostala nové výdechy ventilace s chromovanými nebo černými prvky.

Duch Pandy Cross přežívá

Fiat uvádí na trh nové Tipo Cross, které doplňuje dosavadní tři typy karoserie (sedan, hatchback a kombi). Jedná se o plnohodnotný crossover zaměřený nanovou skupinu zákazníků. Rodiny – tradiční skupina zákazníků Fiatu Tipo – změnili své preference a opustily konvenční pětidveřové vozy a kombi a touží po crossoverech, ovšem bez obětování prostoru a pohodlí. 

Na první pohled je verze Cross širší, mimo jiné díky novému stylu masky chladiče, která zasahuje až pod světlomety, a zároveň je také vyšší, jako skutečný crossover.

Světlá výška modelu vzrostla o téměř 4 cm, a to díky přepracovanému zavěšení kol a novým ráfkům a pneumatikám, tedy podobně, jako tomu bylo u dalšího crossoveru značky, Fiatu 500X. Tipo Cross je vybaveno většími pneumatikami, které mu dodávají robustnější vzhled.

Nová koncepce přináší i vyšší jízdní pozici a zlepšuje nastupování a vystupování z vozu. Současně zjednodušuje i úkony, na které jsou rodiny u Tipa zvyklé, to znamená ukládání děti do dětských autosedaček nebo hledání věcí, které občas sklouznou pod sedadla.

Tipo Cross, které je téměř o 7 cm vyšší, než běžné Tipo, se může pochlubit řadou detailů typických pro crossovery, jako jsou lemy blatníků, prahové nástavce či ochranné části na náraznících. Nový přední nárazník je opatřen výraznou lištou, která vozidlu propůjčuje odolnější a svalnatější vzhled, zadní část je charakteristická difuzorem a střecha je opatřená praktickými podélnými ližinami, jež byly dosud vyhrazené pouze verzi kombi.

Bezpečnosti větších vozů

Kromě designu a stylu se modernizace dotkla i technologií, a to s jediným cílem: dosáhnout vrcholu segmentu C. Nové Tipo je proto vybavené rozsáhlou paletou asistenčních systému řidiče ADAS:

  • Rozpoznávání dopravního značení, které identifikuje omezení nejvyšší rychlosti na trase;
  • Inteligentní rychlostní asistent, který doporučuje řidiči dodržení rychlostního omezení;
  • Sledování jízdních pruhů, které udržuje vozidlo v daném jízdním pruhu, ovšem za předpokladu, že dokáže identifikovat jeho vymezení v podobě čar na vozovce;
  • Asistent pozornosti řidiče, který doporučuje řidiči odpočinek v případě únavy; 
  • Adaptivní dálková světla, která zajišťují lepší viditelnost při jízdě v noci automatickým zapínáním dálkových světel, pokud je vozovka v protisměru volná;
  • Monitoring mrtvého úhlu, který využívá ultrazvukové snímače pro sledování jízdních pruhů a varování před vozidly v slepých úhlech řidiče prostřednictvím rozsvícení trojúhelníkové výstražné ikony ve zpětném zrcátku; 
  • Navíc přední parkovací senzory, bezklíčový vstup a startování, bezdrátová nabíječka mobilních zařízení. Až 15 kW rychlonabíjení s třikrát větším výkonem než u nejprodávanějších chytrých telefonů.

Zážehové motory

Nové Tipo může být vybavené novým motorem 1.0 GSE T3 o výkonu 100 k. Nový tříválec poskytuje nejvyšší točivý moment 190 Nm při pouhých 1500 ot./min, místo 4500 ot./min současného zážehového motoru 1.4 o výkonu 95 k, který navíc dosahoval pouhých 127 Nm.

Motor 1.0 GSE T3 je součástí rodiny FireFly a představuje nejmodernější verzi vyznačující se skvělým výkonem – 74 kW (100 k) –, nízkou spotřebou paliva a emisemi. Nový motor zajišťuje potěšení z jízdy a nabízí skvělé parametry při rozjezdu díky optimální křivce točivého momentu v nízkých otáčkách. Současně poskytuje i vysoký jízdní komfort, a to díky působivě nízké hlučnosti. Emise CO2 se snížili na 121 g/100 km (WLTP).

Převodovka byla odladěna pro zajištění vynikající odezvy v městském provozu a mimořádný komfort na dlouhých cestách, přičemž otáčky při jízdě rychlostí 130 km/h nepřesáhnou 3200 ot./min.

Vznětové motory

 Vznětové motory MultiJet splňující emisní normu Euro 6D Final jsou k dispozici ve dvou výkonových variantách: 95 a 130 k (dříve 120 k) s pozoruhodným zlepšením výkonu a emisí CO2 (od 110 g/km – WLTP).

Motor 1.6 MultiJet o výkonu 130 k je rovněž ideálním motorem pro firemní vozové parky, což je strategická oblast vozidel segment C, a tedy i modelu Tipo.

Čistý vzduch díky doplňkům Mopar

Na přání lze k životnímu prostředí ohleduplnou řadu Tipo vybavit paketem D-Fence by Mopar, který sestává ze tří zařízení: filtru, který zabraňuje vnikání nečistot z vnějšího prostředí, blokuje částice a prakticky 100% alergenů, a navíc snižuje tvorbu plísní a bakterií o 98%, dále čističky vzduchu, která filtruje mikročástice, jakými jsou pyl nebo bakterie, a nakonec UV lampy, která čistí kontaktní plochy ve vozidle: volant, řadicí páku, sedadla.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit