Novinky

Ford ukázal modernizovaný Focus, novinkami rozhodně nešetřil

>Redakce Redakce
15 října, 2021

Ford dnes poprvé představil nový Focus, rodinný vůz střední velikosti s expresivním novým designem, úspornými elektrifikovanými pohony a nejmodernější konektivitou i asistenčními technologiemi. To vše proto, aby soužití s automobilem bylo pro jeho majitele ještě jednodušší a příjemnější.

Nový design kapoty znamená větší výšku předních partií a „modrý ovál“ Fordu se přesunul doprostřed horní mřížky. Všechny varianty nového Focusu jsou sériově vybaveny novými LED světlomety s nezaměnitelným světelným podpisem a integrovanými mlhovými světly. Zadní jsou zatmavené a ve vyšších verzích rovněž osazeny LED technologií.

Jednotlivé varianty nového Focusu se vzájemně odlišují více než dosud, zejména díky specifickému pojetí přední masky. Výbavové linie Trend Edition a Titanium mají širokou horní mřížku s výraznými vodorovnými prvky, v případě modelu Titanium navíc chromovanými, a lesklým chromovaným lemem. Sportovně stylizovaný model ST-Line se vyznačuje lichoběžníkovou horní mřížkou se specifickými proporcemi a lakovaným černým výpletem, doplněnou širšími bočními otvory v nárazníku a hlubší spodní mřížkou. Dalšími specifiky ST-Line jsou nástavce prahů, zadní difuzor a zadní spoiler.

Dobrodružně koncipovaná varianta Active čerpá inspiraci u vozů kategorie SUV. Tomu odpovídá robustnější vzhled s výraznějšími vertikálními lištami v horní mřížce spolu s vyššími bočními otvory, větší světlou výškou a černými ochrannými prvky na karoserii.

Pro verze ST-Line a Active se v nabídce objeví také verze Vignale, která přináší spolu s bohatou výbavou také matné provedení horní mřížky a postranních otvorů, stejně jako exkluzivní vzory kol.

Elektrifikované pohony

V rozmanité nabídce motorů pro nový Focus nechybí pohonné jednotky, jež díky elektrifikaci nabízejí ještě více hospodárnosti. V kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou Powershift dosahuje motor EcoBoost Hybrid v novém Focusu dle metodiky WLTP spotřeby paliva od 5,2 l/100 km a emisí CO2 od 117 g/km. V závislosti na jízdních preferencích má řidič k dispozici  trojici jízdních režimů měnících charakteristiku vozu. Verze Active má navíc režim pro jízdu na nezpevněném povrchu.  

Vedle jednoduššího ovládání, daného absencí spojkového pedálu, přináší dvouspojková skříň Powershift také plynulou akceleraci a rychlé změny rychlostních stupňů. Při předjíždění dokáže podřadit až o tři stupně najednou. V jízdním režimu Sport řadí až ve vyšších otáčkách. Řidiči mají možnost volit rychlostní stupně také ručně, do modelů ST-Line se řadicí tlačítka na volantu dodávají sériově.

Motory EcoBoost Hybrid využívají 48V mild-hybridní soustavu a v novém Focusu jsou nabízeny ve variantách o nejvyšším výkonu 92 kW (125 k) a 114 kW (155 k). Lze je kombinovat i se šestistupňovou manuální převodovkou, hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 dle WLTP v takovém případě začínají na 5,1 l/100 km, respektive 115 g/km. Hybridní ústrojí nahrazuje běžný alternátor integrovaným startérem/generátorem, který je poháněný řemenem. 

Zájemci o nový Focus budou moci zvolit zážehový motor 1.0 EcoBoost také bez hybridní technologie, a to ve variantě 92 kW (125 k) se šestistupňovou manuální převodovkou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2dle WLTP pak začínají na 5,1 l/100 km, respektive 116 g/km. 

Řidičům s vyšším nájezdem je určen vznětový motor 1.5 EcoBlue se spotřebou paliva dle WLTP od 4,0 l/100 km a emisemi CO2od 106 g/km. Nabízená varianta 88 kW (120 k), je sériově kombinována se šestistupňovou manuální převodovkou, přičemž lze objednat také s osmistupňovou samočinnou skříní.

Ochrana vozu před krádeží 

SYNC 4 využívá zcela novou dotykovou obrazovku o úhlopříčce 13,2 palce (33,5 cm). V žádném okamžiku nedělí řidiče od požadované aplikace, informace či ovládacího prvku více než jedno až dvě klepnutí. Prostřednictvím dotykové obrazovky se nyní ovládá i topení a ventilace, k jejichž obsluze dříve sloužil tlačítkový panel. Systém podporuje bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto. Hlasové ovládání umožňuje cestujícím používat přirozenou řeč v 15 evropských jazycích. Systém dále využívá automatické online aktualizace.

Vozy vybavené systémem SYNC 4 nabídnou na bezplatné zkušební období online navigaci  s aktuálními informacemi o provozu, počasí či dostupnosti parkovacích míst, stejně jako službu Ford Secure. Součástí sady je také informování o nebezpečných situacích v okolí. 

Prostřednictvím aplikace FordPass  se mohou majitelé odkudkoliv spojit se svým vozem a zjistit na dálku stav paliva nebo životnost oleje, popřípadě i nastartovat motor (s automatickou převodovkou). Funkce SecuriAlert monitoruje prostřednictvím palubních senzorů pokusy o otevření vozu, a to i v případě použití klíče. Pokud k takové události dojde, pošle majiteli oznámení do telefonu.

Služba Ford Secure přináší služby pro majitele odcizených vozidel s nepřetržitou telefonickou asistencí, vyhledáním odcizeného vozu a zajištěním jeho dopravy zpět k majiteli. V budoucnu se Ford Secure díky bezdrátovým aktualizacím Power-Up rozšíří také o příjem oznámení od jiných vozidel chráněných funkcí SecuriAlert v okolí a o možnost nechat se upozornit, pokud vůz opustí předem definovanou oblast.

Asistenti přinášejí pohodu za volantem

Nový Focus je sériově vybaven full-LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel a funkcí manévrovacího osvětlení,  která při manévrování v nízké rychlosti (například na parkovišti) přepne na širší světelný kužel.  Do vyšších stupňů výbavy se pak dodávají světlomety s technologií Dynamic Pixel LED.

Asistent mrtvých úhlů rozšiřuje funkčnost systému hlídání mrtvých úhlů. Systém snímá prostor za vozem do vzdálenosti až 28 metrů dvacetkrát za sekundu a pracuje v intervalu rychlostí 65 až 200 km/h. Pro Focus je novinkou rovněž systém hlídání mrtvých úhlů s pokrytím přívěsu. Pokud řidič zadá prostřednictvím dotykové obrazovky SYNC 4 délku a šířku přípojného vozidla, systém bude jeho rozměry brát v potaz a bude fungovat i při jízdě s ním.

Nový asistent křižovatek  sleduje prostor před vozem prostřednictvím kamery a radaru a zjišťuje, zda nehrozí srážka s protijedoucími vozidly. Pokud řidič Focusu vjede při odbočování vlevo do cesty vozidlu přijíždějícímu v protisměru a rychlost jízdy není vyšší než 30 km/h, systém může začít automaticky brzdit, aby střetu předešel nebo zmírnil jeho následky. Ke správné funkci nepotřebuje dopravní značky ani denní světlo, při rozsvícených světlometech funguje i za tmy.

K dispozici je také funkce informování o nebezpečí v okolí, která dokáže řidiče upozornit i na nebezpečné situace skryté za zatáčkou nebo jinými vozidly, či adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, rozpoznáváním dopravních značek a vedením uprostřed jízdního pruhu. Předkolizní asistent s aktivním brzděním  snižuje nebezpečí srážky s jiným vozidlem, chodcem nebo cyklistou, a aktivní parkovací asistent obstará zajetí na místo zcela automaticky, řidiči stačí s automatickou převodovkou pouze držet stisknuté tlačítko.

Nový Focus má také funkci připomenutí obsazených zadních sedadel, která řidiči připomene, aby zadní část prostoru pro cestující před odchodem od vozu zkontroloval, pokud byly na začátku jízdy otevřeny zadní dveře.

Focus kombi je nyní ještě praktičtější

Zavazadlový prostor Focusu kombi o objemu 1653 l je nyní potažený kvalitním kobercem, který se dříve používal výhradně v prostoru pro cestující ve výbavě Vignale. Nejenže působí prémiově, ale díky krátkému střiženému vlasu se také snadněji čistí. K zajištění drobných předmětů poslouží nová boční síťka a dvě LED světla poskytují lepší osvětlení za snížené viditelnosti.

Nastavitelná podlaha je nově opatřena středovým kloubem, takže ji lze složit a vytvořit z ní vertikální stěnu, která rozdělí zavazadelník na dva samostatné oddíly.

Zavazadlový prostor má nyní také „vlhkou“ zónu s vloženou rohoží, určenou pro odkládání vlhkého oblečení či deštníků. Rohož lze kvůli čistění snadno vyjmout a pomocí nastavitelné podlahy může být vlhká zóna oddělena od zbylé části zavazadlového prostoru.

Focus ST zůstal zachován

Ford současně představil Focus ST, vyvinutý oddělením Ford Performance. Opět bude nabízen v karosářských variantách hatchback a kombi. Ke specifickým detailům této verze patří šestiúhelníkový vzor horní i spodní mřížky, velké postranní otvory, nástavce prahů a aerodynamicky optimalizované spoilery vpředu i vzadu. Sériově se Focus ST Plus s devatenáctipalcovými koly z lehké slitiny.

Nová sportovní sedadla mají certifikaci německé organizace Aktion Gesunder Rücken e.V., jsou elektricky seřiditelná ve 14 směrech a vyhřívaná.

Zážehový motor 2.3 EcoBoost, přeplňovaný dvoucestným turbodmychadlem s anti-lag systémem, dosahuje v novém Focusu ST nejvyššího výkonu 206 kW (280 k) a točivého momentu 420 Nm. Šestistupňová manuální převodovka může být vybavena funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování. K dispozici je také sedmistupňová samočinná převodovka s řazením na volantu.

K dalším sportovním technologiím nového Focusu ST patří elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, který zlepšuje chování v zatáčkách a záběr pneumatik při akceleraci, nebo na přání dodávané adaptivní tlumiče pérování, jejichž tlumící účinek se plynule mění až 500krát za sekundu v závislosti na údajích ze senzorů snímajících činnost řízení, brzd a podvozku.                                          

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit