4. prosince 2025
Novinky

Jaguar XE posílil motory i multimediální technologie

>Redakce Redakce
04 listopadu, 2020

Model Jaguar XE nově přichází pro modelový rok 2021 s elektrifikovaným motorem a nejmodernějšími technologiemi konektivity. Poprvé v případě modelu XE se v nabídce objevuje nová generace vznětového dvoulitrového čtyřválcového motoru Ingenium v kombinaci s technologií MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Toto řešení zaručuje nižší spotřebu paliva.

Jaguar XE je k dispozici s novou generací přeplňovaného vznětového čtyřválcového motoru o objemu 2,0 litru (204 koní). Nabídka zážehových motorizací zahrnuje dvoulitry o výkonu 250 a 300 koní. Všechny varianty modelu XE využívají osmistupňovou automatickou převodovku značky Jaguar a pohon zadních, nebo všech kol.

Nová generace vznětového dvoulitrového motoru Ingenium (204 k) poprvé využívá technologii MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Moderní systém MHEV pracuje se startér generátorem (BiSG) připojeným k motoru pomocí řemenu. Díky tomu je získávána energie běžně ztracená při zpomalování a brzdění. Ta je následně uložena do 48V lithium-iontového akumulátoru umístěného pod dnem zavazadlového prostoru. Energie je zpětně využívána jako pomoc spalovacímu motoru při akceleraci a zároveň pro rychlejší a jemnější fungování systému start/stop.

Díky novému motoru zrychlí XE z nuly na 100 km/h za 7,3 s. Podle testovacího cyklu WLTP je spotřeba 4.8 l /100 km* při produkci emisí CO2 jen 127 g/km*. Fungování motoru vylepšuje řada dalších opatřeních včetně technologie variabilní geometrie lopatek turbodmychadla. V nízkých otáčkách jsou lopatky natočeny tak, aby otvory mezi nimi byly menší. Tím vzroste rychlost proudění plynů a tlak, což v konečném důsledku znamená rychlejší odezvu motoru a lepší akceleraci. Ve vysokých otáčkách se naopak lopatky otevřou a umožňují tak maximální průtok výfukových plynů pro dosažení maximálního výkonu a pro zachování optimální účinnosti..

Zájemci o zážehový motor mohou od modelového roku 2020 volit mezi výkony 250 a 300 koní, které nabízí řadový čtyřválcový motor Ingenium o objemu 2,0 l. Vrchol točivého momentu dosahuje hodnoty 365, respektive 400 Nm. Obě varianty využívají nejmodernější technologie včetně dvoukomorového turbodmychadla nebo systému variabilního zdvihu ventilů (CVVL). 

Zážehový motor o výkonu 250 koní nabízí spotřebu 7,9 l/100km při produkci emisí CO2 179g/km. Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 6,7 s. Výkonnější provedení (300 k) s pohonem všech kol je schopné rozpohybovat XE z nuly na 100 km/h za 5,9 s.

Nová dimenze multimediálního zážitku

Model XE nabízí nejnovější infotainment Jaguar Pivi Pro ovládaný přes hladce integrovanou centrální dotykovou obrazovku o velikosti 10 palců. Druhý, níže umístěný dotykový displej (5,5 palce) také využívající novou technologii Pivi, kombinuje dva multifunkční otočné ovladače pro intuitivní ovládání klíčových funkcí vozu.

Rychlý přístup k důležitým informacím usnadňuje řidičům také digitální přístrojový štít (Interactive Driver Display) s úhlopříčkou 12,3 palce. Ten dostal vylepšenou grafiku a možnost nastavit různá zobrazení zahrnující mapu navigace s instrukcemi týkajícími se odbočení, digitální přístroje, media, seznam kontaktů nebo detaily multimediálního systému. Displej nahrazující přístrojový štít pracuje v kombinaci s moderní Head-up Display technologií. Řidiči XE tak získávají všechny potřebné informace bez zbytečného rozptylování.

Nový intuitivní multimediální systém standardně obsahuje Apple CarPlay a umožňuje zákazníkům připojit přes Bluetooth dva telefony současně. Dostupný je také systém Android Auto. Pro okamžitou funkci využívá infotainment Pivi Pro svůj vlastní zdroj. V praxi je tak připraven k použití ihned, jakmile zákazník usedne za volant.

Řada nových technologií zahrnuje kromě jiného systém Software-Over-The-Air (SOTA), který zajišťuje pro model XE vždy nejnovější variantu softwaru. Pro zákazníky to znamená, že pro aktualizaci vozu již nemusí navštěvovat autorizovaný servis.

Infotainment Pivi Pro je podporován technologií dual-sim s dvojicí LTE modemů. Systém tak může bez snížení rychlosti provádět řadu funkcí ve stejný čas, jako například streamovat hudbu a stahovat aktualizaci softwaru vozu. Zároveň se tak předchází výpadkům způsobeným hledání sítě s nejsilnějším signálem.

Pro zvýšení pohodlí je k dispozici také druhá generace náramku Activity Key nahrazujícího klíček. Ten může být nově používán pro zamykání, odemykání i startování vozu bez nutnosti mít u sebe běžný klíček. Zařízení Activity Key obsahuje také hodiny a jeho baterie umožňuje používání po dobu sedmi dnů.

Integrované 15W bezdrátové dobíjení nyní funguje také jako zesilovač signálu. Systém používá externí anténu pro zlepšení příjmu signálu ve chvílích, kdy je chytrý telefon používán uvnitř automobilu.

Pivi Pro je standardem pro výbavy SE a HSE. Základní výbava S nabízí infotainment Pivi, který podporuje navigaci přes chytrý telefon řidiče díky Apple Carplay a Android Auto. Varianta Pivi Pro je v tomto případě dodávána za příplatek.

Podmanivý design

Luxusní interiér Jaguaru XE si zachovává měkké materiály. Vše od horní části přístrojového štítu, přes boky středové konzole, až po loketní opěrky ve dveřích nebo spodní část kabiny je pro vyšší pohodlí potaženo příjemnými materiály.

Nový volant dále zdůrazňuje pozornost detailů v interiéru. Na opěrkách hlavy pak zákazníci najdou embosované logo automobilky v podobě šelmy ve skoku a k dispozici je také nový design prošívání sedadel. Systém Cabin Air Ionisation vylepšuje kvalitu vzduchu v interiéru pomocí technologie Nanoe. Ta odstraňuje alergeny i nepříjemný zápach. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit