Novinky

Cupra Leon osloví vášnivé řidiče i ekology

>Redakce Redakce
29 října, 2020

Značka Cupra se již od počátku soustředí na dynamické jízdní vlastnosti a sportovní výkony. Nový model Cupra Leon tyto hodnoty beze zbytku ctí. Ostatně, jeho nová generace na jejímž základu Cupra svou novinku stavěla, je obecně hodnocena jako velmi povedená. Díky tomu splní i požadavky náročných zákazníků.   

Cupra Leon byl navržen, vyvinut a je vyráběn v Martorellu. Na trh bude uveden v listopadu, a to výhradně s vysokovýkonným externě nabíjitelným hybridním pohonem (245 k). Ostatní verze budou následovat v roce 2021.

Pětidveřový Cupra Leon e-HYBRID má vnější délku 4398 mm (+116 mm), vnější šířku 1799 mm (-17 mm) a vnější výšku 1467 mm (+8 mm). Ve verzi Sportstourer je nový model Cupra Leon e-HYBRID 4657 mm dlouhý (+108 mm), 1799 mm široký (-17 mm) a 1463 mm vysoký (+18 mm). Rozvor obou karosářských verzí, pětidveřového hatchbacku a sportovního kombi Sportstourer, je 2681 mm, což je o 45 mm více než u předchozí generace. Cestující vzadu mají díky tomu k dispozici více prostoru.

Významným faktorem je paleta nabízených barev karoserie. Dva exkluzivní matné laky, nabízené na přání v odstínech šedá Magnetic a modrá Petrol, dodají celkovému vzhledu ještě více elegance a charakteru. Paletu barev doplňují čtyři konvenční nemetalické a metalické laky (bílá Candy, šedá Magnetic, černá Midnight a stříbrná Urban). Model Cupra Leon bude kromě toho nabízen také se dvěma speciálními laky (červená Desire a šedá Graphene.

Základem každého výkonného vozu je jeho pohonné ústrojí. Doba se však mění, a požadavkem nyní není prostě jen vyrobit vozidlo, které dokáže zrychlit na 100 km/h za co nejkratší dobu, ale učinit tak inovativními způsoby, které zachovají radost z jízdy a současně minimalizují vliv vozidla na životní prostředí.

Šetrný e-HYBRID

Cupra poprvé kombinuje tradiční technologie ve výkonném hybridním pohonu s možností vnějšího nabíjení. Tato technologie dostupná od uvedení na trh pro karosářské verze hatchback i Sportstourer poskytuje zákazníkům výkony, které očekávají od vozidla s logem Cupra, ale také v tomto segmentu dosud nevídanou hospodárnost.

Srdcem hybridního systému je zážehový motor TSI 1,4 litru s nejvyšším výkonem 150 k (110 kW) a elektromotor o výkonu 115 k (85 kW) napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 245 k (180 kW) a maximální točivý moment 400 N.m. V této konfiguraci dokáže Cupra Leon zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,7 sekundy (Sportstourer: 7 sekund) a doáhnout nejvyšší rychlosti 225 km/h.

Pokud řidič nespěchá, může využít výhradně elektrický pohon s dojezdem 52 km podle metodiky WLTP (68 km v kombinovaném cyklu EU) ve verzi hatchback, resp. 52 km podle metodiky WLTP (67 km v kombinovaném cyklu EU) ve verzi Sportstourer. Nabití akumulátorů nástěnnou nabíječkou je otázkou pouhých 3,5 hodiny (nebo šesti hodin z elektrické zásuvky 230 V v domácnostech).

Díky hospodárnosti externě nabíjitelného hybridního pohonu mohou emise CO2 klesnout pod hranici 35 g/km (5dveřový hatchback: 28,9 až 32,4 g/km podle metodiky WLTP, resp. 35 g/km v kombinovaném cyklu EU; Sportstourer: 29,7 až 33,5 g/km podle metodiky WLTP, resp. 35 g/km v kombinovaném cyklu EU).

Cupra Leon e-HYBRID se vždy rozjíždí výhradně s elektrickým pohonem (jsou-li akumulátory dostatečně nabité). Systém za jízdy přejde do hybridního režimu, jakmile klesne stav nabití akumulátorů pod stanovenou mez, nebo rychlost jízdy překročí 130 km/h. Řidič má v hybridním režimu možnost uchovat stav nabití, nebo ho zvýšit či snížit na definovanou úroveň. Díky tomu pak může vjet do cílové městské oblasti s elektrickým pohonem a nulovými emisemi.

Zážehové motory TSI

Nový model Cupra Leon bude k dispozici také se třemi verzemi zážehového čtyřválce TSI 2,0 litru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu.

Nabídka zahrnuje dvoulitrový čtyřválec s výkonem 245 k (180 kW) a točivým momentem 370 N.m. O stupeň výš stojí čtyřválec 2,0 litru s přeplňováním a přímým vstřikováním paliva, který poskytuje nejvyšší výkon 300 k (221 kW) a maximální točivý moment 400 N.m.

Obě varianty se budou dodávat s pohonem předních kol a oběma druhy karoserie, hatchback i Sportstourer. Přenos hnací síly s optimalizovanou ovladatelností podpoří elektronicky řízený samosvorný diferenciál. 

Zákazníci si však budou moci objednat ještě jednu verzi. Nejvýkonnější motor pro tuto modelovou řadu, přeplňovaná zážehová jednotka 2.0 TSI s přímým vstřikováním, nabídne 310 k (228 kW)/400 N.m, a bude pohánět výhradně verzi Sportstourer s pohonem všech kol 4Drive.

Všechny verze pohonu těží z výhod dvouspojkové převodovky DSG. 

Podvozek odladěný pro sportovní zážitek

Základem konstrukce modelu Cupra Leon je platforma MQB Evo, která umožňuje snadnou integraci rozmanitých technologií. Vůz je vybaven progresivním řízením a systémem dynamické regulace podvozku s adaptivními tlumiči. Řidič si může přizpůsobovat jízdní vlastnosti pomocí různých jízdních režimů: Comfort, Sport, Cupra a Individual.

Nový Cupra Leon poskytuje řidiči jistotu nejen podvozkem, ale také 18″ brzdovou soustavou Brembo, jež umožňuje intuitivní řízení vozu jak na vjezdu do zatáčky, tak i na výjezdu ze zatáčky. Brzdové kotouče Brembo jsou větší než standardní verze (370 x 32 mm), mají perforované třecí plochy a čtyřpístkové třmeny. Díky tomu nabízejí ještě vyšší brzdné výkony (nedodávají se pro hybridní verze s možností vnějšího nabíjení).

Kvalitní materiály a sladěné dekory

Dříve než cestující nastoupí do vozu, přivítá je uvítací osvětlení Cupra promítáním loga na zem. Jakmile řidič usedne do standardně dodávaného anatomicky tvarovaného sedadla, uchopí volant Cupra s tlačítkem pro spuštění motoru a voličem jízdních režimů Cupra a pohlédne na digitální panel přístrojů (Digital Cockpit), okamžitě pochopí, že bude řídit nevšední automobil. A tento dojem ještě umocní tlačítko “ESP off” na středové konzole.

Větší páčky na volantu usnadňují manuální řazení, které probíhá mnohem přirozeněji. Technickou atmosféru umocňují multifunkční tlačítka. Tlačítko Cupra zpřístupňuje různé jízdní režimy. Po krátkém stisknutí lze procházet režimy Comfort, Sport, Cupra a Individual, zatímco dlouhé stisknutí je přímou zkratkou k režimu Cupra.

Pozornosti řidiče neunikne ani velký 10″ displej informačního a zábavního systému. Přemístěním ovládacích prvků na dotykový displej se zmenšil počet fyzických tlačítek. Atmosféru v interiéru určují sedadla, zákazníci si mohou vybrat ze čtyř různých provedení.  

Ani výkonná verze nic neslevuje ze svého velkorysého prostoru pro posádku. Cestujícím poskytuje více prostoru díky větším vnějším rozměrům vozidla. Objem zavazadlového prostoru verze Sportstourer je 620 litrů (470 litrů u externě nabíjitelné hybridní verze), zatímco pětidveřový hatchback nabízí 380 litrů (270 litrů u externě nabíjitelné hybridní verze). 

Zákazníci si mohou nakonfigurovat model Cupra Leon mimo jiné i s audiosystémem BeatsAudio, který zahrnuje 10 prémiových reproduktorů, zesilovač o výkonu 340 W a subwoofer o objemu 10 litrů v zavazadlovém prostoru.

Ráj pro digitální nadšence

Digitální panel přístrojů na 10,25″ displeji s vysokým rozlišením se vyznačuje nejen modernějším, variabilním designem, ale také rozšířenou funkčností. Řidič může mít na očích cokoli, od klasických informací na analogových ukazatelích, například rychloměru nebo otáčkoměru, až po barevné mapy a navigační pokyny.

Displej TFT s rozlišením 1280 x 480 pixelů je zcela individualizovatelný, aby si mohl řidič nastavit zobrazování informací, které potřebuje. Cupra Leon má kromě obvyklých režimů navíc také speciální sportovní režim zobrazování, vyvinutý značkou Cupra. Řidič v tomto případě dostává přehledné informace o otáčkách, točivém momentu, výkonu, plnicím tlaku a zrychlení. Zobrazení je přitom výrazně emocionální.

Digitální panel přístrojů je doplněn sériově dodávaným 10″ kapacitním displejem (rolišení 1560 x 700 pixelů) informačního a zábavního systému. Navigační systém používá mapy ve formátu 3D doplněné o aktuální dopravní zpravodajství z internetu. Systém Full Link zajišťuje kompatibilitu s uživatelským rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Zákazníci si tak mohou brát s sebou své digitální světy, ať jedou kamkoli. Kontakty, hudba nebo mapy – to vše je snadno, intuitivně a bezpečně přístupné prostřednictvím displeje a ovládacích prvků vozidla.

Mimo to je stále důležitější propojení s okolním světem. Cupra Connect přináší internetové služby přímo do vozidla díky integrované kartě SIM. Pokud jsou uživatelé mimo své vozidlo, mají prostřednictvím aplikace Cupra Connect přístup k informacím o vozidle, včetně provozních dat, informací o parkování, stavu vozidla, nebo si mohou nastavit upozorňování na překročení rychlosti jízdy. A pro externě nabíjitelné hybridní verze jsou k dispozici další funkce. Řidiči u nich mohou na dálku ovládat nabíjecí proces nebo si nastavit klimatizaci Climatronic, případně čas odjezdu.

Nový model Cupra Leon je vybaven indukčním nabíjením přenosných zařízení (Connectivity Box) kompatibilních se standardem Qi, čtyřmi vstupy USB-C (dvěma vpředu a dvěma vzadu) a systémem Bluetooth. Díky tomu je konektivita zajištěna za všech okolností.

Jízda pod kontrolou

Palubní systémy používají data dodávaná řadou senzorů vozidla, ale také informace získávané z vnějších zdrojů. Mezi nejdůležitější asistenční systémy patří předvídavý adaptivní tempomat, asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro couvání z parkovacího místa a asistent pro stav nouze.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit