Současný moderní trend tíhne ke sdílené dopravě a snaží se potlačit politiku pouze jednoho člověka v autě. Přes rok trvající pandemie však tuto snahu potlačuje, alespoň to ukazuje nový průzkum společnosti Car Next, spadající pod LeasePlan. Zároveň jde o největší online prostředí s ojetými vozy v Evropě.
Pandemie silně ovlivnila smýšlení lidí a tím i výsledky několika nedávno provedených průzkumů zaměřených na současné trendy jako je veřejná doprava, elektrifikace a snaha o trvalou udržitelnost.
Vlastní auto nebo MHD?
Nový průzkum ukázal, že 84 % respondentů upřednostňuje automobil jako svůj hlavní dopravní prostředek, přitom před pandemií mělo stejný postoj jen 64 %. Návrat k původní hodnotě se očekávat nedá, jelikož 73 % účastníků bude pokračovat v upřednostňování automobilu i po „koroně“. Jde o celoevropský trend, kdy více jak polovina lidí ve věku 24 až 35 let preferuje vlastnictví svého vozu více než před covidem ve Španělsku (57 %) a ve Francii (55 %). Této hranici se blíží názory lidí v Portugalsku (48 %), Holandsku (47 %), Německu (46 %).
Obliba veřejné dopravy tím utrpěla. Kvůli obavě z nákazy pojede raději 69 % lidí svým autem. Pro tuto sféru je to alarmující zjištění zejména ve středomořských zemích, jelikož pro osobní automobil se vyslovilo 78 % Španělů, 75 % Italů a 74 % Portugalců.
Stejné je to i s cestováním na letní dovolenou. Pouze 10 % by volilo dopravu letadlem. Jako hlavní přednost cestování vozem vidí věková skupina 24 až 35 let nevázanost a možnost volného rozhodnutí o cílové destinaci. Nemalá část si koupila automobil právě kvůli zamýšlené dovolené.
Nakupování automobilů online
Šest z deseti lidí nakupuje během pandemie daleko více věci online. To vysvětluje, proč by více jak třetina řidičů uvažovala o nákupu vozu online, což by bylo před několika lety jen stěží přijatelné.
Největší oblibu má tento způsob nákupu ve Španělsku (41 %) a Itálii (40 %), nejméně pak ve Francii (27 %). Co je hlavní výhodou? U osob starších 66 let šlo v 82 % případů především o pohodlí.
Většina volí ojeté vozy
Obliba vozů ze sekundárního trhu sílí a zvolilo by je 57 % dotázaných. Nejvíce k nim tíhnou Portugalci (71 %), Holanďani (66 %) a Francouzi (61 %). Nové vozy naopak spíše preferují ve Španělsku (67 %) a Německu (61 %). Nejčastěji vlastní ojetiny věková skupina 18 až 23 let, novější auta pak mají osoby starší 66 let.
To ale neznamená, že by ekologie měla nadále trpět. Při výběru ojetého vozu se jeho ekologickou zátěží zabývá celých 84 % účastníků, přičemž více jak polovina spojuje vyšší zájem o udržitelnost právě s pandemií.
Nejvíce zmiňovaným důvodem (64 %) pro volbu ojetého vozu je jeho cenová dostupnost a to pří nákupu online i u dealera. Zájemci dále zohledňují stáří vozu, nájezd, vhodnost segmentu vzhledem k účelu použití a konkrétní značku.
Při výběru jsou lidé sebejistější. Téměř tři čtvrtiny jsou přesvědčeny, že mají schopnost vybrat kvalitní ojetinu s nižším nájezdem. Polovina z nich přitom o nákupu ojetého vozu reálně uvažuje. Stejná část zároveň přiznává, že by si před pěti lety koupila raději auto nové.
Není to tak dávno, co byl nákup použitého elektromobilu považován za risk. Nyní by se této volbě nebránilo 72 % účastníků průzkumu. Nejvíce kladný přístup mají k elektrifikovaným vozům Italové (84 %) a Španělé (82 %). Na opačné straně stojí Francouzi (62 %) a Němci (60 %).