Značka Škoda zažila naprosto výjimečný začátek roku. Hned v lednu představila vylepšený Enyaq 85 s vyšším výkonem a také výbavou Laurin & Klement. Dva měsíce poté uvedla na trh výrazně zmodernizovanou dvojici Scala a Kamiq. Následně se o rozruch postarala faceliftovaná Octavia, když se do její nabídky vrátila řada verzí včetně pohonu všech kol. Modelovou ofenzivu Škoda nyní uzavírá představením svých vlajkových lodí, novou generací Superba a Kodiaqa.

Michal Nykl, koordinátor fleetových prodejů společnosti Škoda Auto pro český trh
Všechny představené novinky jsou zároveň výraznými flotilovými modely. O vozových parcích, trendech i elektromobilitě jsme si povídali s Michalem Nyklem, koordinátorem fleetových prodejů ve společnosti Škoda Auto pro český trh.
Situace v dodavatelských řetězcích je i nadále složitá. Daří se zkracovat výrobní lhůty? A na které modely se nejdéle čeká?
Dodací lhůty se v průměru vrátily na předcovidovou úroveň – tedy dodání v řádu měsíců. V průměru přes modelovou paletu, a to i u nových modelů, jsme v řádu jednotek měsíců. Co se týče výrobních lhůt, nejsme vzhledem k dynamickému vývoji situace u našich dodavatelů schopni předpovědět změny pro nadcházející měsíce.
Řada značek přiznává ochlazení poptávky po nových vozech. Jaká je u vás?
Výrazné ochlazení poptávky nepociťujeme. Situace je proměnlivá, a to kvůli obměně pěti modelů z našeho portfolia současně. Jedná se o modernizované modely Scala, Kamiq a Octavia, dále pak nové generace modelů Superb a Kodiaq. Část zákazníků stále vyčkává na nová provedení a deriváty modelů, které uvádíme postupně.
Z pohledu zasmluvnění nových klientů jsme na úrovni předcovidových let a poptávky po nových rámcových smlouvách od začátku roku výrazně vzrostly. Zejména jde o segment malých a středních firem. V oblasti velkých fleetových zákazníků je situace stabilní.
Jak se v meziročním srovnání vyvíjejí letošní fleetové prodeje?
Celkově jsme v současné době z hlediska předaných vozů na velmi podobné úrovni jako v loňském roce, kdy se dodávala větší část vozů z období dlouhých čekacích lhůt. Pochopitelně k tomu pomáhají nové generace a modernizované verze oblíbených modelů, kterých jsme v letošním roce uvedli hned pět. Zákazníci na ně reagují velmi pozitivně, a to se projevuje právě v počtu objednávek a následně v předaných vozech.
V polovině března byl vypsán dotační program pro elektromobily. Jak vzrostl zájem a jaké je vaše hodnocení?
Zájem o elektrifikované a čistě elektrické vozy pozvolna roste. Dotační program tomu jistě pomáhá a zákazníky pobídl – naši obchodníci evidovali zejména z počátku výraznější poptávku po testovacích jízdách a nabídkách. Vzhledem k povaze vypsaného dotačního programu jde zejména o živnostníky a menší firmy.

Celkový efekt pobídky budeme moci zhodnotit v horizontu několika měsíců. Pro letošní rok předpokládáme uzavření několika obchodů s velkými firemními zákazníky v řádu desítek vozů.
Jak dotace ovlivnily zájem o vaši zvýhodněnou nabídku operativního leasingu na Škodu Enyaq?
kvůli tomu, že je dotační program svázán s financováním úvěrovým produktem, museli jsme přistoupit k úpravě nabídky. S kolegy ze Škoda Financial Services se nám podařilo připravit atraktivní financování s 0% úrokem. V rámci této nabídky zákazníkům navíc vyřídíme dotaci zdarma a k tomu přidáme například předplacený servisní balíček také zdarma. Zároveň jsme před pár dny uvedli akční model Enyaq Tour, který startuje s velmi atraktivní cenovkou a lze na něj využít všechna jmenovaná zvýhodnění. Jsem přesvědčen, že tato nabídka zákazníky přesvědčí.
V rámci ankety Fleet Derby oceňujeme flotilové manažery, kteří stojí za nejúspěšnějšími firemními prodeji uplynulého roku. Jedno z ocenění putovalo vám. Máte zásluhu na úspěšném výběrovém řízení, kdy skupině Komerční banky dodáte téměř 300 vozů Enyaq. Jak se daří navázat na tak významný flotilový obchod?
Taková spolupráce se samozřejmě nerodí ze dne na den, je to dlouhý proces. Velmi nás to těší a snažíme se spolupráci s Komerční bankou dále rozvíjet. Zároveň tyto velké obchody, a u elektrických vozů to platí dvojnásob, mají cennou referenční hodnotu.

Celá řada firem poté u nás nebo přímo u Komerční banky ověřuje zkušenosti, což nám pomáhá otevírat dveře elektromobilitě i u dalších zákazníků.
Letošní rok je pro vás ve znamení výrazné modelové ofenzivy, ve které ale nejdůležitější roli hrají spalovací motory. V rámci flotil jsou vaše vlajkové lodi Superb a Kodiaq velmi populární. Jak významnou váhu jim v budoucnu přikládáte?
Nové generace Superbu a Kodiaqu jsou jedny z klíčových modelů značky v oblasti prodeje firemním zákazníkům. Váhu těmto dvěma modelům přikládáme do budoucna velkou. Jsou to modely s širokou paletou motorizací, a to jak benzinových, tak dieselových, včetně verzí 4×4. Velký zájem očekáváme i u plug-in hybridních variant s novou technologií, která umožňuje ujet na elektřinu přes 100 km. Tady musíme teprve počkat na první předváděcí vozy u našich dealerů, aby si i tuto variantu mohli zájemci vyzkoušet.
Všechny novinky se spalovacími motory lze tedy již objednat?
Ano, u malých modelů (Scala a Kamiq) je k dispozici kompletní nabídka včetně akčních modelů Drive. U Superbu a Kodiaqu budeme ještě postupně uvádět takzvané deriváty – nejdříve nás čeká verze Sportline, která byla u předchozích generací velmi oblíbená.

U modelu Octavia je pak obdobná situace, kdy budeme uvádět základní výbavový stupeň, poté rovněž variantu Sportline a vrcholnou verzi RS.
Máte pro letošní rok kromě nových modelů připraveny ještě jiné novinky?
Ano, jde například o digitální nástroje. Tím prvním, který jsme spustili již v lednu, je Fleetový konfigurátor. Jde o unikátní řešení, které jsme vyvíjeli společně s našimi zákazníky. Díky tomuto nástroji se velmi usnadní konfigurace služebních vozů, a to jak pro fleetového manažera, tak pro samotné řidiče, ale i dealery a leasingové společnosti. Jednoduše si v něm nastaví svou car policy a jednotliví uživatelé pak mohou konfigurovat pouze podle ní – nestane se tedy, že v autě chybí nějaký povinný prvek výbavy, který daná společnost vyžaduje, nebo naopak konfigurace obsahuje něco, co je v car policy zakázáno.
V příštím desetiletí zažijeme nejsilnější regulaci automobilového trhu v historii. Jak moc to podle vás pozmění firemní mobilitu?
Dopad bude jistě významný. Už nyní se firemní mobilita mění a tento trend bude pokračovat. Je to přirozený jev. Mimo změny v rámci elektromobility v posledních letech pozorujeme trend lépe vybavených vozů než v minulosti. Zároveň také dochází ke změně v rámci modelů. Někteří zákazníci přechází nejen na lépe vybavené vozy, ale například z menších modelů do větších, tedy z fabie do octavie, ze scaly do karoqu a podobně.




























