Marcel Archleb převzal vedení Audi v polovině roku 2018. Značka si tehdy prodejně sáhla na své pomyslné dno, když se jí podařilo registrovat 2825 automobilů. Meziročně to znamenalo téměř čtyřicetiprocentní pokles prodejů. Audi se pod novým vedením opět dralo postupně na výsluní, když se přiblížilo k první desítce nejúspěšnějších značek. V nadcházejícím období hraje Audi do karet rozsáhlá modelová ofenziva. Během dvou let má představit přes dvacet nových nebo faceliftovaných modelů. S ředitelem značky Marcelem Archlebem jsem si povídal o bilancování i budoucnosti značky.

Marcel Archleb, ředitel značky Audi na českém trhu
Audi vedete od srpna 2018. Tehdy jste ještě netušil, co vás čeká. Jak se dařilo posouvat značku výš v době, kdy řádila pandemie a chyběly čipy?
Když jsem nastoupil k Audi, prodeje se v tom roce meziročně propadly o 37 % a značka skončila na nelichotivém osmnáctém místě. V roce 2019 jsme se potýkali s nedostatkem homologovaných motorů na novou normu WLTP a poté nás čekalo extrémně náročné covidové období s řadou restrikcí výroby. Tou největší brzdou se stal akutní nedostatek čipů. Přes všechny ty problémy se nám podařilo značku stabilizovat a od roku 2019 se Audi začalo v prodejním žebříčku posouvat výš. Nyní jsme se přiblížili deseti nejúspěšnějším značkám, když jsme prodali 4119 vozů a loňský rok zakončili jedenáctým místem.
Řada značek přiznává výrazný meziroční pokles nových objednávek. Jaká je situace za první dva měsíce u Audi?
Za uplynulé dva měsíce letošního roku je to v meziročním srovnání poměrně významný nárůst. Pro letošní rok zůstávám i nadále optimistou. Rádi bychom toto tempo udrželi i po zbytek roku a dále navýšili náš tržní podíl.
Výroba už probíhá bez výraznějších komplikací?
S určitými restrikcemi se stále potýkáme, i když to nejhorší už máme za sebou. Tedy pevně v to věřím. Výroba ještě neprobíhá tak jako v období před covidem. Je zde řada proměnných, které narušují dodavatelské řetězce. Mám teď na mysli například zpožděné dodávky kvůli problémům v Suezském průplavu nebo výpadky některých subdodavatelů po zemětřesení v Japonsku.
Na které modely se nejdéle čeká?
Dodací lhůtu ovlivňuje řada okolností. Obecně záleží na kombinaci dané motorizace a výbavy. Současné objednávky jsme schopni uspokojit do podzimu, nejpozději do konce roku. Obecně nejdelší čekací doby jsou na model Q5, který se vyrábí v Mexiku a doprava do Evropy prodlužuje dodací lhůty o pár měsíců.
V lednu jste představili první faceliftované modely. Je to tedy začátek mimořádné modelové ofenzivy?
Ano. Během dvou let představíme přes dvacet nových nebo faceliftovaných modelů Jde o vůbec největší modelovou ofenzivu v historii značky. Počátkem roku jsme představili facelifty modelových řad Audi Q8, A6 a A7, Q7 a velmi atraktivní limitovanou edici Perfection pro modely Audi A4, A5 a Q5. Například velmi slušně vybavené Audi A4 quattro s motorem 2.0 TDI, 150 kW, je k dispozici za 1 141 900 korun včetně daně.

Pokud jde o nové modely, v létě dorazí SUV Audi Q6 e-tron, které bude jako první využívat novou elektrickou platformu PPE. Na stejné platformě bude i A6 e-tron, jehož koncepty jsme již představili. Na sklonku roku se dočkají fandové klasických aut se spalovacími motory, nicméně tady ještě nemůžu prozradit detaily. Každopádně se mění značení u úplně nových modelů, sudá čísla budou mít elektromobily a lichá čísla modely se spalovacími motory či plug- -in hybridy. Sportovní nadšence jistě potěší limitovaná verze RS6 GT. Vyrobí se jen 660 kusů, do Česka dorazí šest z nich.
Pokračuje Audi i nadále ve vývoji spalovacích motorů?
Spalovací motory se vyvíjejí kontinuálně, protože se s nimi počítá i v nových modelech. Nejde však o revoluční řešení jako spíš o evoluci. Investice automobilka soustředí na perspektivní motory, které snadněji plní předepsané emisní limity. Návrat osmiválcových dieselů se tedy nedá očekávat. Představované nové modely se spalovacími motory jsou tak poslední, které s námi vydrží až do roku 2035, kdy se předpokládá ukončení výroby spalovacích motorů s ohledem na plánované ukončení registrací v EU.
Jsou podle vás syntetická paliva cestou, jak spalovacím motorům prodloužit život?
Rozhodnutí ukončit prodej automobilů se spalovacími motory v Evropě po roce 2035 je politické rozhodnutí. Je tedy otázkou, zda se v následujících letech nezmění. Nicméně syntetická paliva nejsou a nebudou levnou záležitostí. Ale zákazníkům prémiového segmentu by mohla dávat smysl. Dokázal bych si představit, že by mohla vzniknout samostatná modelová řada nebo nová značka, která by se věnovala vývoji a výrobě modelů na tato paliva.

Technologii a další vývoj syntetických paliv má ve své gesci v rámci koncernu VW Group značka Porsche. Audi také spolupracuje s producenty třetích stran, kterým dodává technické podklady k přesné specifikaci syntetické pohonné hmoty tak, aby mohla být bez problémů využita i pro starší zážehové nebo vznětové motory. V tom spatřuji velký přínos pro životní prostředí. Pokud by majitelé starších aut byli motivováni, aby jezdili na syntetická paliva, pak by byl efekt snížení emisí ještě výraznější.
Řada značek zvažuje agenturní systém prodeje, který u nás využívá například Tesla. Jak k této otázce přistupuje vaše
značka?
Aktuálně to pro nás není v České republice téma. Nicméně jiné způsoby prodejních modelů pochopitelně sledujeme a vyhodnocujeme s výrobcem možné přínosy i negativa.
S vaší výraznou modelovou obměnou i s blížícím se rokem 2035, kdy se počítá s ukončením výroby automobilů se spalovacími motory, vyvstává otázka týkající se zajištění dodávek náhradních dílů. Ještě před dvaceti lety platila povinnost vyrábět náhradní díly po
dobu nejméně deseti let od ukončení výroby. Jakými vnitřními předpisy se teď Audi řídí?
Povinnou dodávku náhradních dílů nyní žádná legislativa bohužel neurčuje. Pokud jde o díly nutné pro zajištění provozu, tak se Audi zavazuje je dodávat 15 let od ukončení výroby daného modelu. Jde tedy především o díly hnacího ústrojí, podvozku, přístrojové desky nebo karosářské díly. Není také bez zajímavosti, že Audi už před čtyřmi lety představilo výrobu dílů prostřednictvím 3D tisku. Už nyní tak není problém vyrobit náhradní díly pro auta starší padesáti let. Pár takových zakázek už v Ingolstadtu řešili. Audi tento 3D tisk používá primárně na výrobu pracovních nástrojů pro montáž.




























