4. prosince 2025
Otázky pro

ROZHOVOR: Více svobody a světlé zítřky (Peugeot)

>Redakce Redakce
29 dubna, 2025

Po odchodu generálního ředitele společnosti Stellantis Carlose Tavarese začal Peugeot společně s dalšími značkami skupiny svou nabídku modelů a jejich motorizací více přizpůsobovat poptávce trhu. O nové situaci, novinkách a českém trhu jsme si povídali s Marcem Venturinim, ředitelem značky Peugeot v Česku.

Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR

Marco Venturini pochází z Říma, svou pracovní kariéru v českém automobilovém průmyslu zahájil v roce 1996 u importéra Fiat. Ke společnosti Peugeot nastoupil v roce 2005 a od roku 2015 je na pozici ředitele značky Peugeot v ČR. O rok později se jeho pravomoci ještě zvýšily. Změnil se totiž celý koncept a prodeje značek skupiny Stellantis začala řídit švýcarská společnost Emil Frey.

Pod Emilem Freyem jste od roku 2016. Jak hodnotíte toto období?

Vesměs velmi pozitivně. Cítím velkou svobodu v rozhodování, ať už jde o sestavování pracovního týmu, navrhování nových projektů či podporu naší koncesionářské sítě. Výsledek jde vždy za mnou. Nevytváří se zde žádné nesmyslné osobní tlaky nebo vnucování dané prodejní struktury. Každý stát má svá specifika a ta se zde ctí. Tento systém vedení se projevil také v prodejních číslech, kdy jsme od roku 2016 vytrvale rostli a zvyšovali podíl na trhu.

Druhou stranou mince je skutečnost, že jakožto importér už nejsme filiálkou Peugeotu, respektive skupiny Stellantis, a tím pádem při řešení problémů nemáme potřebnou prioritu. To se ukázalo v covidovém období, kdy probíhala krize způsobená nedostatkem dílů a čipů. A když se podívám
zpětně na prodejní čísla, tak zjistím, že dealerství v západní Evropě spadající pod Peugeot zaznamenala pokles prodejů o 15 až 20 procent. My jsme se ale potýkali s padesátiprocentním poklesem prodejů. 

Jak byste z hlediska prodejů hodnotil loňský rok?

Začal bych rokem 2023, na který vzpomínám opravdu nerad. Po covidové pandemii jsme se stále ještě potýkali s problémy ve výrobě, měli jsme dlouhé dodací lhůty, ale i vyšší ceny našich nejprodávanějších modelů. Od začátku loňského roku se pak konečně začala rozbíhat výroba bez výraznějších omezení a po dlouhých jednáních se podařilo s výrobcem domluvit lepší transakční ceny především u nejprodávanějších modelů.

To bylo našimi koncesionáři vnímáno velmi pozitivně, což vedlo k nárustu přijatých objednávek o 20 až 30 %. Začátkem června pak přišla studená sprcha v podobě opětovného nárůstu transakčních cen, což způsobilo pokles prodejů. Sice jsme meziročně dokázali prodat o 700 osobních automobilů více, na druhou stranu to v tehdejších podmínkách považuji trochu za zázrak, když jsme dokázali překročit hranici 5000 registrovaných
aut.

A jaká je situace letos?

Musím upřímně říct, že po odchodu Carlose Tavarese přistoupilo nové vedení Stellantisu ke složité situaci velmi pragmaticky. Uznali, že je nutné vrátit výhodnější transakční ceny a chovat se více předvídatelně a plánovat, nikoli zakazovat. Podařilo se obnovit důvěru samotných prodejců, v našem případě koncesionářů. Situace se tedy zklidnila.

Naše nejprodávanější modely, tedy 208, 2008, 308 a 3008, jsou velmi dobře zaceněny, podařilo se opět vrátit oblíbený vznětový motor do modelu Traveller, protože v elektrické verzi ho kupovala jen omezená skupina zákazníků. Nálada se tedy zvedla i mně. Z čeho mám ale nyní vrásky, tak to jsou klesající prodeje dodávek.

Odkdy evidujete pokles zájmu o užitkové automobily?

Celkový trh s užitkovými auty začal klesat od loňského srpna. Za letošní první dva měsíce evidujeme meziročně asi čtvrtinový pokles objednávek. Přitom podíl našich užitkových aut byl na celkových prodejích vždy výrazný a pohyboval se lehce nad dvaceti procenty. Je to pro nás mimo jiné
důležitá možnost, jak oslovit zákazníky B2B segmentu, komunikovat s nimi a plánovat obnovu jejich vozových parků. Nyní se ale připravujeme na naši důležitou kampaň 7 dní Peugeotu, která vždy přináší výrazný nárůst objednávek.

A jaké jsou podle vás hlavní důvody poklesu zájmu?

Ovlivněno je to více faktory. Tím nejdůležitějším je podle mě stagnující ekonomika. V případě, kdy nedochází k hospodářskému růstu a kdy je dokonce obtížné cokoli plánovat a predikovat, tak firmy své investice do obnovy vozových parků odkládají. Teď mluvím o menších flotilách, které mezi našimi zákazníky převládají. U větších firem je proces obnovy pravidelnější a investice tolik nepodléhají ekonomickým nebo inflačním
tlakům.

Situace může být také částečně způsobena tím, že firmy v covidu své investice odkládaly a v letech 2022 a částečně ještě 2023 do obnovy investovaly. Tomu z toho to období odpovídají také nápadně vyšší
prodeje užitkových vozidel.

Emil Frey zkoušel zavést v Nizozemsku a Belgii agenturní prodeje. Je tento zcela změněný prodejní koncept na stole i pro Česko?

Už není. Nedávno Emil Frey podepsal nové smlouvy se Stellantisem a také s koncesionáři. A úvaha o přechodu na agenturní prodeje zcela zmizela. Tento krok navíc hodně uklidnil naše investory a partnery.

A jak je to s koncem nabídky vozidel se spalovacími motory? Stellantis v minulosti oznamoval konec nabídky už v roce 2030?

Po odchodu Carlose Tavarese z vedení Stellantisu se o revolučních počinech přestalo hovořit. V naší nabídce tak dále v řadě modelů zůstávají i vznětové motory včetně našeho důležitého flotilového modelu 308 SW. A mezi námi, když koukám na produkované emise, tak není důvod, aby v nabídce tento motor chyběl. Takže se vracíme k poptávce našich zákazníků. A tomu naši nabídku přizpůsobujeme. Tak je to správné a věřím, že tak to už i zůstane.

Dříve byla i snaha předepisovat povinný mix prodejů, kde měly deset procent prodejů tvořit čisté elektromobily. Ukázalo se, že to bylo pro naše koncesionáře výrazně demotivující. Pravidla se tedy změnila. Motivace zůstala, koncesionář za prodeje elektromobilů získá řadu výhod, nebude ale trestán za nedodržení prodejního mixu.

Jaké nové modely uvedete letos na trh?

Brzy uvedeme Peugeot 408 s čistě elektrickým pohonem. Dalšími novinkami budou elektrické modely 3008 a 5008, které se představí s výkonnějšími akumulátory a dojezdem až 700 km a s výkonem 230
koní. Další novinkou budou tyto dva modely ve verzích s pohonem všech kol a výkonem 320 koní.

Velké ambice vkládáme také do modelů s novým plug-in hybridním pohonem, který nabízí větší účinnost, výkonnější rekuperaci a díky většímu akumulátoru delší dojezd. Nové SUV 3008 a 5008 již tento pohon nabízejí, na sklonku léta pak začneme nabízet modely 308 SW a 408, jejich dojezd se na elektřinu oproti současné generaci téměř zdvojnásobí.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit