4 července 2020

Zámek Štiřín 10.6.2020:

Červnový termín dlouho připravovaného testovacího dne alternativních pohonů nemusela redakce magazínu Business Car navzdory koronavirové pandemii nijak měnit. K testovacím jízdám bylo na zámku Štiřín k dispozici 51 automobilových novinek 18 značek. Akci zdobilo pět národních premiér, součástí odborného dne byly i zajímavé přednášky.

Zájem o testovací den byl skutečně veliký. Kapacita 150 účastníků byla velmi brzy naplněna. První dvě hodiny odborného dne byly vyhrazeny odborným přednáškám zaměřeným na aktuální trendy i budoucí vývoj alternativních pohonů. Po zbytek dne pak bylo možné si automobilové novinky vyzkoušet v běžném provozu. Testovací den zdobila řada českých premiér. Jmenujme například plug-iny Audi A8 nebo Q7, dále pak Nissan Leaf s výkonnějšími akumulátory o kapacitě 62 kWh, čínské užitkové elektromobily Cenntro nebo vodíkový Hyundai Nexo.

Není bez zajímavosti, že z celkového počtu 51 automobilů s ekologickými pohony bylo 20 elektromobilů. Flotiloví manažeři a ředitelé firem za celý den absolvovali 396 testovacích jízd.

CNG v oblibě

I když stále rozšířenější automobily s elektropohony snižují své TCO, v tomto parametru pro firmy stále nejlépe vycházejí plynové pohony. Automobily s pohonem na zemní plyn mají v současné době k dispozici celkem 210 veřejných plnicích stanic, což je s ohledem na velikost Česka a počet 26 000 automobilů dostatečné. Rychlé tempo výstavby plniček by se mělo ustálit na 250. Dominantním hráčem je společnost innogy. Její význam na trhu vzrostl po nedávné fúzi se společnosti E.ON. Dnes tak ovládá téměř půlku českého trhu s CNG.

„Loni se u nás prodalo přes 90,4 milionu m3 plynu. Ve firemních vozových parcích se z alternativních pohonů nejčastěji objevuje stlačený zemní plyn. CNG patří mezi ty nejlevnější alternativní pohony díky snížené spotřební dani, která je legislativně fixovaná do roku 2025 a dále je CNG osvobozeno od silniční daně. Značnou roli hrají také nízké provozní náklady i dlouhodobě stabilní kvalita i ceny. Společnost innogy Energo také podporuje zpracování a znovuvyužití odpadů. Odebírá biometan od českého výrobce ECR Rapotín, který ve své síti CNG stanic aktuálně testuje.

„Biometan vyrábí ECR Rapotín velmi unikátní a pokrokovou metodou z biologicky rozložitelného odpadu při recyklaci bioodpadů. Společnost innogy tak nabízí emisně čistou variantu CNG, která nevyžaduje žádné dodatečné úpravy motorů, má naprosto čisté hoření a vykazuje znatelně nižší emisní stopu,“ vysvětlovala v rámci přednášky Markéta Schauhuberová Veselá.

Innogy také nabízí kompletní CNG realizaci, a to jak pro uživatele, kteří chtějí přejít na CNG za zvýhodněných podmínek, tak pro investory zamýšlející vybudování a provoz vlastních plniček.

Ve městech zažije elektromobilita boom

Innogy Energo se také výrazně věnuje elektromobilitě, která je velmi perspektivní, a především ve větších městech brzy zažije velký vzestup. Produktový manažer Václav Vodrážka připomněl bohaté zkušenosti, které nyní innogy Energo využívá při poradenství v souvislosti s budováním a projekcí dobíjecích míst. Častým problémem je sladění očekávání klienta s disponibilním zázemím firmy a skutečnými potřebami.

V České republice se ukazuje, že 80 % dobíjení bude probíhat v domácím prostředí, částečně v obchodních centrech, ovšem v tom veřejném, například u dálnic, by  se pohyboval kolem 20 %. Tomu je nutné se přizpůsobit.

Společnost innogy se kromě jiného věnovala vývoji vlastních nabíječek, dnes ve spolupráci s řadou renomovaných partnerů nabízí širokou škálu produktů od wallboxů s různými výkony, až po rychlonabíjecí a ultra rychlé dobíjecí DC stanice pro více automobilů.

Jiří Galuška, obchodní manažer programu E-mobilita upozornil na specifika praktického života s elektromobilem. „Protože rychlonabíjení elektromobilů není levnou záležitostí, firmy se snaží minimalizovat náklady stavbou nabíjecích stanic ve svém zázemí. Nabíjení vozového parku v rámci firmy je pak nutné zahrnout do celkových provozních nákladů elektromobilů. Proto v rámci našich poradenských služeb pečlivě propočítáváme, kdy se ještě vyplatí nabíjet mimo firmu a kdy je ke zvážení vybudování vlastního zázemí. Zde hraje největší roli cyklus, v jakém firemní vozy pracují a také výkony elektroinstalace v areálu“, vysvětlil Jiří Galuška

Elektromobily závislé na dotacích

Jan Jandečka ze společnosti Fleet Consulting Group se v přednášce zaměřil na alternativní pohony z globálního pohledu automobilového průmyslu. „Z prodejů v loňském roce vyplývá, že je to především o elektromobilitě, potažmo CNG. Je zřejmé, že blízkou hudbou budoucnosti je vodíkový pohon, na jehož vývoji pracuje především Čína a Japonsko.

Evropa si za elektrickým pohonem pevně stojí, což potvrzují aktivity německé vlády a její podpora pro elektrifikované nové vozy. Jan Jandečka nezapomněl ani na ekonomickou stránku věci a připomněl, že bez dotací by se elektromobilitě nikde na světě nedařilo.

 Mytí z pohodlí svého vozu

V rámci ankety Fleet Derby – Flotila roku při vyhlašování nejúspěšnějších technologií a inovací získala společnost SuperOperátor druhé místo za inovativní platformu pro ovládání myček pomocí mobilního telefonu. Helena Lindová v rámci své krátké přednášky připomněla hlavní výhody revoluční aplikace, díky které lze ovládat přes 130 automyček v rámci celé ČR. Dominují zde myčky v síti čerpacích stanic Benzina.

Po stažení aplikace do chytrého telefonu stačí přijet před myčku, kterou si na interaktivní mapě zvolíte. Kamera umístěná před vjezdem rozpozná vaši registrační značku a nabídne dostupné programy, načež spustíte požadované mytí.”

Fleetoví zákazníci mají možnost využít celou řadu výhod včetně atraktivnější ceny nebo využít paušálu, který neomezuje počet mytí.

Rádi bychom poděkovali společnosti innogy Energo, která se stala generálním partnerem akce. Poděkování patří také dalším partnerům i vystavovatelům, díky kterým jsme mohli představit nejnovější modely automobilů reprezentující nejvyspělejší trendy mezi ekologickými pohony.

Nejzajímavější automobily ze Štiřína:

Audi na Štiříně představilo hned dvě české premiéry, plug-iny A8 a Q7. Vlajková loď A8 se chlubí výkonem 330 kW. Na elektrický pohon ujede přibližně 50 km.

Audi Q7 je k dispozici ve dvou provedeních. Základní model disponuje soustavou s kombinovaným výkonem 280 kW, v rámci testů bylo možné vyzkoušet výkonnější verzi s 335 kW. K dispozici byly dále modely e-tron a mild-hybridní A6 Allroad.

Cenntro – levný čínský elektromobil určený především pro komunální služby překvapil reálným dojezdem 200 km a bytelnou konstrukcí.

Dacia Duster byla jediným automobilem na propan-butan. Tovární přestavba využívá moderního přeplňovaného litrového tříválce. Do plynové nádrže lze natankovat přibližně 32 l, což v praxi vystačí na ujetí 400 km. K dispozici je dále plnohodnotná 50l nádrž na benzin. Provozní náklady jsou při ceně kolem 13 Kč/l srovnatelné s pohony na CNG, k dispozici je ale znatelně hustší síť plnicích stanic.

DS nabídlo jak velké SUV DS 7 Crossback s výkonem 220 kW a pohonem všech kol, tak městský extravagantní elektromobil DS3 Crossback o výkonu 100 kW.

Ford nyní v elektropohonech chrlí jednu novinku za druhou. Kromě mild-hybridního modelu Puma byl největší zájem o testování plug-inů Transit a Kuga. Transit Custom pro svůj pohon využívá neprosto netradiční koncepci. Kola pohání výhradně elektromotor o výkonu 93 kW, zážehový litrový tříválec pracuje jen jako prodlužovač dojezdu. Na akumulátor lze v praxi ujet přibližně 40 km, pak začne spalovací motor akumulátory dobíjet. I v tomto neekonomickém režimu lze spotřebu s přehledem udržet pod 10 l. K dispozici je jak osobní, tak užitková verze.

Fiat 500 je spolu s Pandou prvním elektrifikovaným modelem italské značky. Litrový tříválec s mild hybridní technologií o výkonu 51 kW pořídíte výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Nová generace slavné pětistovky bude k dispozici už jen jako elektromobil. Má být cenově velmi atraktivní.

Hyundai Kona a Ioniq bylo možné vyzkoušet jak s hybridním, tak čistě elektrickým pohonem. Vůbec poprvé bylo možné vyzkoušet také vodíkový model Nexo. Zájem o zápůjčku byl mimořádný. Díky nádrži s kapacitou 6,3 kg je Nexo schopné ujet na jedno natankování přes 650 km. Elektromotor nabízí výkon 120 kW.

Jaguar I-Pace je důkazem, že i elektromobily mohou být zábavné a přinášet radost z jízdy.

KIA je z pohledu efektivity elektropohonů považována společně se značkou Hyundai za jedny z nejlepších na trhu. Právě proto se KIA v 1. čtvrtletí chlubí 6 % celkových evropských prodejů elektromobilů. Ve Štiříně představila eSoul a eNiro. Plug-in bylo možné vyzkoušet v Niru, Xceed pak nabídl mild-hybrid.

Mercedes-Benz je z pohledu plug-inů velmi zajímavou značkou. Nabízí totiž jak modely se zážehovými, tak i vznětovými motory. Do Štiřína přivezl jak verzi C 300de, tak E 300e. Mezi elektromobily dominuje s velkým SUV, které v praxi ujede až 350 km.

Mitsubishi Outlander je z hlediska efektivity považován za jeden z nejlepších plug-inů. Středně velké SUV mile překvapí. Na baterie lze v praxi ujet s přehledem 50 km. Cenou 960 000 Kč s DPH patří k vůbec nejlevnějším plug-in hybridním SUV. Pro testy byly k dispozici hned dva vozy.

Nissan přivezl elektromobily Leaf a e-NV200. Nissan Leaf se dá považovat za první masově vyráběný elektromobil a s novou generací posunula automobilka možnosti ještě dále. Verze s výkonnějšími akumulátory o kapacitě 62 kWh slavila českou premiéru. Na jedno nabití je možné ujet téměř 400 km. 

Opel představil jak malý elektromobil Corsa, tak i plug-in Grandland. Kombinovaný výkon 165 kW nabízí tomuto SUV skvělou dynamiku. V bezemisním režimu lze ujet výrazně přes 50 km. Stejně jako Peugeot 3008, také Grandland X může nabídnout i pohon všech kol.

Peugeot představil plug-iny 508 a 3008. Mile překvapily svým temperamentem, protože výkon sestavy 508 nabízí 165 kW, verze 3008 dokonce 220 kW, což z něj dělá nejvýkonnější sériový model značky, navíc jediný s pohonem všech kol. Kombinuje zážehový čtyřválec PureTech o výkonu 147 kW s dvojicí elektromotorů, z nichž každý nabízí přes 80 kW. V praxi lze na elektřinu ujet přes 50 km. Brzy bude k dispozici také levnější verze s pohonem předních kol.

Renault patří mezi nejúspěšnější výrobce elektromobilů. Na Štiříně se pochlubil novým ZOE. Mezi dodávkami pak zaujal třetí generací elektrického modelu Master a cenově dostupnějším Kangoo.

Subaru se pochlubilo unikátními hybridy e-Boxer, jejichž srdcem je i nadále čtyřválec s protiběžnými písty. Vyzkoušet bylo možné jak modernizované XV, tak zbrusu novou generaci Foresteru.

Škoda-Auto představila ve svých modelech celkem tři druhý ekologických pohonů. Z pohledu vozových parků byly nejatraktivnější modely Scala a Kamiq na CNG.

Městské Citigoe iV zase patří mezi nejlevnější elektromobily. Přitom reálným dojezdem se zahanbit nedá. Na jedno nabití ujede přes 250 km.

Plug-in hybridní pohon bylo možné vyzkoušet v Superbu a to jak ve verzi liftback, tak i combi.

Volkswagen e-Crafter byste od konvenčního modelu jen těžko rozeznali. Navíc nabízí i shodné užitné vlastnosti. Reálný dojezd této obří dodávky je 130 km.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit