Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,10 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 17,0 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +14 °C | 450 km |
Kdyby elektromobily fungovaly podobně jako tento ioniq, ubylo by jejich kritiků. V tomto kontextu je velká škoda, že Ioniq 6 se vyrábí jen jako sedan. Jinak by byl téměř dokonalý.
Design je čistě individuální záležitostí. Na Ioniqu 6 oceňujeme naprostou originalitu a tvarovou odvážnost aerodynamicky čisté karoserie. Tento model víceméně ztělesňuje naši představu o elektromobilu. Tedy menší, lehčí s nízkou aerodynamickou karoserií. Jak mimo jiné ukazují výsledky našich testů, ve velkých SUV nebo velkoprostorových vozech elektropohon se současnými, stále nedokonalými technologiemi ztrácí smysl. Kromě dobře známých handicapů je tu ještě obří velikost interiéru, kterou je nutné vytápět či klimatizovat. Vždyť příkon topení u těchto velkých aut převyšuje i 8 kW! Dojezd se tak v mrazech zkracuje často o 80 a více kilometrů! U osobních automobilů jsou hodnoty příkonu topení či klimatizace často poloviční. Klimatizace je energeticky o něco méně náročná. V těchto mohutných a těžkých autech nejlépe fungují klasické spalovací motory nebo plug-in hybridy.
Ioniq 6 proti těmto nectnostem úspěšně bojuje. Nápadně nízký valivý i aerodynamický odpor pomáhá snižovat spotřebu. Není bez zajímavosti, že Ioniq 6 měl orientační dojezd z rychlosti 90 km/h na našem úseku silnice přes 700 m, a tak byl v dojezdu bez zařazené rychlosti společně s BMW i4 nejlepší.
Na dálnici si vystačí jen s 22 kWh
Ioniq 6 je k dispozici se dvěma kapacitami akumulátorů (využitelná kapacita 53 nebo 77,4 kW), s jedním nebo dvěma elektromotory, a má tedy poháněná zadní nebo všechna kola. Nejlevnější model pohání elektromotor o výkonu 111 kW. Menší akumulátor nabízí 53 kWh, reálný dojezd se pohybuje kolem 300 km (WLTP udává dojezd až 429 km).
Kromě pohonu všech kol jsme testovali také druhou nejlevnější verzi (1 339 990 Kč), která má ale vyšší kapacitu akumulátoru (využitelných 77,4 kWh) a výkonnější elektromotor (168 kW) zajišťující dle metodiky WLTP dojezd 614 km. Na tuto hodnotu dojezdu jsme se sice nedostali, ale v běžném provozu lze bez většího úsilí ujet lehce přes 450 km. Při výrazně defenzivní jízdě s vypnutou ventilací a rychlostmi nepřesahujícími 100 km/h pak 500 km. Nápadně nízká je také spotřeba při ustálené rychlosti 130 km/h. Hodnota 22,5 kWh/100 km patří společně s BMW i4 mezi nejnižší naměřené hodnoty. Po absolvování celého našeho testovacího okruhu jsme dosáhli kombinované spotřeby 17,0 kWh/100 km. Při zapnutém topení pak spotřeba v mrazu stoupá lehce přes 19 kWh/100 km.
V nabídce je také verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Kombinovaný výkon 239 kW nabízí zajímavou dynamiku. Rychlost 100 km/h pokoří z klidu za 5,1 s, na 150 km/h pak zrychlí za necelých 11 s. Reálný dojezd ale klesl o 40 km (410 km), kombinovaná spotřeba stoupla na 18,8 kWh/100 km.
Akumulátor lze u všech verzí dobíjet až 350 kW, takže za osmnáct minut by mělo být za ideálních podmínek k dispozici 80 % kapacity.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Hyundai Ioniq 6 Power, 77 kWh |
|
Motor, převodovka | Vzadu napříč uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 168 kW, točivý moment 350 Nm. Jednostupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4855/1880/1495 mm, rozvor 2950 mm. Zavazadlový prostor 0,411 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1985/425 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 185 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Spotřeba kombinovaná 14,3–16,0 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 545–614 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 77,4 kWh. |
CENA s DPH | 1 339 990 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,5/15,8 | 14,8/22,5 | 17 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 56,50 % |
150 000 | 3 roky | 49,40 % |
210 000 | 3 roky | 42,30 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti | Cena výkonnějších verzí |
Dojezd, spotřeba, zrychlení, rychlé nabíjení | Provedení jen jako sedan |
Nízká pohotovostní hmotnost | Zadní sedadla jsou nízko nad podlahou |
Záruka 5 let bez omezení kilometrů | Jen průměrný prostor nad hlavou vzadu |