4. prosince 2025
Ekologie, Technologie

Citroën přidává novou hybridní verzi C5 Aircross. Má výkon 136 koní a poskytuje výhody elektromobility bez nabíjení

>Redakce Redakce
14 června, 2023

Citroën představuje u modelu C5 Aircross zcela nové pohonné ústrojí Hybrid 136. Vychází z kompaktní a lehké technologie Hybrid 48V a skládá se ze 48V baterie, která se dobíjí během určitých fází jízdy, benzinového motoru PureTech o výkonu 136 k, který byl navržen tak, aby se tomuto novému hybridnímu systému přizpůsobil, a je spojen s novou převodovkou ë-DCS6, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 21 kW. 

Tato lehká a kompaktní hybridní technologie využívá benzínový motor 1.2 PureTech nové generace, vyvinutý speciálně pro hybridizaci (40 % dílů je nových), se 3 válci a objemem 1199 cm3, výkonem 136 k (100 kW) při 5500 ot/min a točivým momentem 230 Nm při 1750 ot/min. K jeho výkonu a robustnosti přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií a rozvodový řetěz. Motor splňující normu Euro 6.4 a pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost spalování, která snižuje emise CO2.

Sekunduje mu synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je schopen vyvinout špičkový výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 Nm. Zajišťuje 100% elektrický pohon při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd. 

Řemenový startér, napájený 48 V,  je zde pro rychlé a pohotové nastartování spalovacího motoru. Nová šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou. 

48 V lithium-iontová baterie s dostupnou kapacitou 432 Wh je instalována pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny. Díky měniči napětí se navíc část elektřiny vyráběné 48V elektromotorem mění na 12 V pro napájení výbavy vozu, takže ve voze existují dvě oddělené elektrické sítě. 

Značný přínos pro C5 Aircross

C5 Aircross Hybrid 136 může jezdit v elektrickém režimu ve městě, mimo město bez výrazného akcelerování nebo při manévrování. Ve městě může tato hybridní verze absolvovat až 50 % jízd ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi a bez vibrací. Díky výhodám čistě elektrického pohonu se zvyšuje pohoda na palubě při každodenních cestách ve městě nebo mimo něj.

Hybridní technologie 48 V optimalizuje výkon a spotřebu paliva modelu C5 Aircross, průměrná úspora paliva činí 1 l/100 km (tj. 15 %) ve srovnání s benzínovým motorem PureTech 130 EAT8. Tento motor je také vysoce účinný při jízdě v městských podmínkách, kdy přináší průměrnou úsporu paliva téměř 30 %. 

Má také pozitivní vliv na emise CO2, které dokáže snížit až o 15 % (tj. 20 g) ve srovnání s benzínovým motorem PureTech 130 S&S EAT8. S emisemi 129 g CO2/km (v kombinovaném cyklu WLTP a v závislosti na dané verzi) nabízí C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 možnost volně a zajíždět i do mnoha oblastí s dopravními bezemisními omezeními.

Hybridní pohon této nové verze modelu C5 Aircross je mimořádně komfortní, protože jeho dva motory – elektrický a spalovací – pracují společně nebo odděleně, automaticky, plynule a bez zásahu řidiče. Při prudké akceleraci dodává elektromotor dalších 9 kW (přibližně 12 k), což zajišťuje, že díky dynamickému zrychlování je jízda s vozem vždy pohodlná. 

Vzhledem k tomu, že se baterie při zpomalování automaticky dobíjí, je každodenní používání tohoto nového pohonného ústrojí pohodlnější a osloví zákazníky, kteří chtějí jezdit na elektřinu, aniž by se museli starat o dobíjení. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit