4. prosince 2025
Technologie

Klimatizace je v létě klíčová. Je zdravější ji nastavit manuálně, nebo nechat práci na automatice?

>Redakce Redakce
11 července, 2025

Klimatizace je dnes už jen stěží odmyslitelná výbava automobilů. Přesto stále ne každý řidič ví, jak zajistit, aby klimatizace s ochlazením nepřinesla také rýmu, pálení očí nebo nepříjemnou bolest v krku. 

Vše začíná nastavením rozumné teploty.

Doporučuje se, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou nebyl příliš velký, ideálně maximálně 5 °C,“ vysvětluje Jana Parmová, která dohlíží na lékařský chod polikliniky Škoda.

Když je tedy venku 31 °C, klimatizace v autě by měla být nastavena na hodnotu 26 °C, ne méně. Individuální potřeby i tolerance jednotlivých uživatelů se samozřejmě mohou lišit, zmíněný teplotní rozptyl je ale tím nejbezpečnějším. 

Po usednutí do auta se vyplatí trocha trpělivosti.

Klimatizace by neměla být spuštěna hned po nastartování, nejdříve by se mělo auto přirozeně vyvětrat,“ radí Parmová. Tím se posádka vyvaruje počátečního teplotního šoku, kdy do horké kabiny začne intenzivně foukat mnohem chladnější vzduch. Před vystoupením z auta postupně zvyšujte teplotu, aby byl přechod do venkovního prostředí méně razantní,“ říká lékařka. 

Dobrý sluha

Zdravotní rizika klimatizace pramení z jejího nesprávného používání. Sama o sobě je ale přínosná. Ochlazení interiéru zlepšuje koncentraci řidiče, u dětí nehrozí přehřátí v kolonách. Moderní kabinové filtry a recirkulace vzduchu vytvářejí ve voze čistější prostředí, což pomáhá nejen alergikům, ale například ve znečištěných městech všem. 

Klimatizace navíc přijde vhod i v zimě. Vysušuje vzduch, takže když si například na botách a oblečení do interiéru přinesete sníh (a tedy hodně vlhkosti), pomůže bojovat proti mlžení oken. Proto je vhodné klimatizaci nechat po celý rok zapnutou v automatickém režimu. 

Manuál, nebo automat?

Nejrozšířenější a nejžádanější je dnes takzvaná automatická klimatizace, která je ve vozech Škoda už řadu let samozřejmostí. Teplotu a základní parametry proudění vzduchu, jako jsou rychlost nebo rozdělení mezi jednotlivé ofukovače, v takovém případě řídí chytrá elektronika. 


 
Ideální je nechat ovládání právě na ní. Účinně totiž vyhodnotí situaci podle aktuálního stavu uvnitř auta a požadované teploty. Zohledňuje přitom i takové drobnosti, jako je směr, ze kterého svítí slunce – na té straně se totiž interiér ohřívá víc, čemuž je potřeba chlazení přizpůsobit. S automatickou klimatizací tedy stačí stiskem jednoho tlačítka zvolit komfortní a „zdravou“ teplotu a o víc se nestarat. 

Je ovšem jasné, že každý řidič má trochu jiné preference, a v některých situacích proto může i majitel automatické klimatizace upřednostnit manuální nastavení. Také ve vozech s mechanickou regulací je potřeba ideální proudění nastavit ručně. Kromě základních parametrů pak při hledání teplotní pohody pomůže i nastavení jednotlivých ofukovačů. 

Jak používat klimatizaci bez rizika 

1. Než zapnete klimatizaci, interiér auta vyvětrejte – před jízdou otevřete všechny dveře vozu nebo při pomalé jízdě stáhněte okénka. 
2. Nastavte teplotu, která se od té vnější neliší o víc než 5 °C. 
3. Pokud můžete, veškeré další nastavení nechte na automatice. Nezavírejte žádné ofukovače, proud vzduchu z nich směrujte na okna a do horní části interiéru. 
4. Před příjezdem do cíle postupně přibližujte teplotu té venkovní, aby nedošlo k teplotnímu šoku při vystoupení. 
5. Krátce před cílem cesty klimatizaci zcela vypněte, čímž soustavu zbavíte vlhkosti a předejdete tvorbě plísní. 

Nejvýhodnější nastavení ofukovačů je takové, kdy ty krajní míří na boční okna a ty ve středu palubní desky vzhůru. Tím zajistíme, že se interiér ohřívá nebo chladí právě od oken, která jsou tím největším zdrojem chladu nebo tepla, a zároveň dopravíme vzduch k zadní řadě sedadel,“ vysvětluje David Svítil z oddělení aerodynamiky a CFD simulací. 

Parmová jeho slova potvrzuje i ze zdravotního hlediska.

Je důležité směrovat proud vzduchu tak, aby nemířil přímo na obličej. Nasměrujte vzduch na čelní sklo nebo vzhůru, aby se rovnoměrně rozptýlil po interiéru,“ radí, jak si nepřivodit rýmu či jiné zdravotní komplikace. 

Ofukovače nemá podle Svítila význam zavírat, lepší je proud vzduchu usměrňovat. Komu není chladný vzduch příjemný, může ofukovač obrátit jiným směrem. Interiér se tak bude celkově chladit efektivněji než se zavřeným přívodem vzduchu. Zároveň to pomáhá v situacích, kdy by mohlo docházet k mlžení oken. 

Nepodceňovat údržbu

Podobně jako další součásti auta, i klimatizace potřebuje údržbu. Čistěte a dezinfikujte klimatizaci minimálně jednou ročně a kontrolujte stav kabinového filtru. V soustavě se totiž může usazovat vlhkost, která následně přispívá k tvorbě plísní. Takové riziko lze ale snížit tím, že klimatizaci chvíli před vypnutím motoru ručně vypnete, což vlhkost ze soustavy odnese. Při výměně kabinových filtrů používejte kvalitní díly, ideálně z originální nabídky Škoda Auto a jejích servisních partnerů. 


 
A nezapomínejte ani na sebe. Klimatizace interiér vysušuje, takže na cestách doplňujte tekutiny. A pozorujte, zda i přes veškerou obezřetnost nepřichází nějaké obtíže.

Všímejte si případných zdravotních potíží, jako jsou suché oči, bolest v krku nebo ztuhlé svaly, a v případě potřeby použití klimatizace upravte nebo vyhledejte lékařskou pomoc,“ radí Parmová. Včasné řešení i menších obtíží totiž může předejít nepříjemnému průběhu. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit