Technologie

Škoda auto dokončila transformaci závodu ve Vrchlabí. Je výkladní skříní české digitalizace a robotizace

>Redakce Redakce
19 října, 2022

Před 10 lety byla v závodě Škoda Auto ve Vrchlabí zahájena výroba převodovek. Přímo řazené automatické převodovky DQ200, které se zde vyrábí, se používají v modelech české automobilky a zároveň také ve vozech dalších značek koncernu Volkswagen. Škoda Auto zde ve velké míře sází na technologie z oblasti Průmyslu 4.0 a od konce roku 2020 vyrábí vrchlabský závod s neutrálními emisemi CO2.

Ivan Slimák, vedoucí výroby převodovek v závodě Vrchlabí, říká: „Naše moderní přímo řazené automatické převodovky DQ 200 se nachází v milionech vozů různých koncernových značek a spolehlivě odvádějí svou práci. Vznikají v jednom z technologicky nejvyspělejších výrobních závodů v zemi. Závod na výrobu komponentů ve Vrchlabí je tak jedním z nejvýznamnějších průmyslových zaměstnavatelů v regionu.“

Závod ve Vrchlabí byl založen již v roce 1864, od roku 1946 je součástí Škoda Auto. Nejprve se v něm vyráběly automobily, následně byl v rámci rozsáhlé transformace během 18 měsíců přeměněn ve vysoce moderní závod na výrobu komponentů a byla zde postavena nová tovární hala. Škoda Auto a koncern Volkswagen za tímto účelem investovaly přibližně 170 milionů euro. Od října 2012 zde Škoda Auto vyrábí přímo řazené automatické převodovky DQ200. Nejprve zde zhruba 530 zaměstnanců vyrábělo 1000 kusů denně, nyní zde 850 zaměstnanců denně vyrábí 2340 převodovek. Většina z nich nachází uplatnění ve vozech ostatních koncernových značek, přibližně 38 procent těchto převodovek montuje do svých vozů samotná Škoda Auto.

Od úspěšného završení transformace závodu bylo do různých projektů a dalšího rozvoje závodu investováno dalších 200 milionů euro: Procesy a postupy jsou do značné míry digitalizovány a používají technologie z oblasti Průmyslu 4.0. Kooperující roboti pomáhají při vkládání pístu řadiče rychlostních stupňů a chytrý manipulační robot odebírá surové díly z palet a pokládá je na vstupní dopravník obráběcích center. Poté odebírá obrobené díly převodovek a ukládá je do přepravního koše. Pracovní kroky a procesy nezbytné pro zřízení robotické pracovní stanice byly kromě toho digitálně simulovány, aby bylo možno během výstavby a zapojení zachovat provoz.

Od konce roku 2020 vyrábí závod ve Vrchlabí jako první lokalita Škoda Auto na světě s neutrálními emisemi CO2. Vysoce moderní stroje zde zajišťují optimální úsporu energií, řezné kapaliny se používají zčásti i vícekrát a v přepravních systémech jsou nasazeny lithiové baterie.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit