Vlajková loď ve třídě SUV, Q8 e-tron, nyní prošla faceliftem, který přinesl řadu důležitých změn včetně navýšení dojezdu. Zajímalo nás, jak moc se v tomto ohledu zlepšila.

První elektrické Audi e-tron, které vstoupilo na trh už v roce 2018, jsme vyzkoušeli vícekrát, a tak u něj máme dobře zmapovánu spotřebu včetně jízdy s obytným přívěsem. Výrobce totiž povoluje tahat brzděné přívěsy až do hmotnosti 1800 kg, což je mezi elektromobily unikum. Můžeme tak objektivně porovnat, jak moc se současná faceliftovaná verze zlepšila.
Základní modernizovaná verze 50 e-tron má nyní dva elektromotory o celkovém výkonu 250 kW a točivém momentu 664 Nm (dříve 230 kW a 500 Nm). S akumulátorem o kapacitě 95 kWh má na jedno nabití ujet 480 až 500 kilometrů. Verze 55 e-tron se chlubí navýšeným výkonem na 300 kW (dříve 265 kW). Díky 114kWh baterii má ujet 580 až 600 kilometrů. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.
Náročnějším klientům je určený vrcholný stupeň SQ8 e-tron. Je to vůbec poprvé, kdy Audi používá koncept tří elektromotorů. Jeden s výkonem 124 kW pohání přední kola, každé zadní kolo má pak svůj vlastní elektromotor o výkonu 98 kW. Souhrnný výkon je 370 kW (973 Nm).
Reálný dojezd stoupl na 440 km
Audi Q8 bylo významně modernizováno v celé řadě ohledů. Výroba nyní probíhá s neutrální bilancí emisí CO2.
Předchozí verze se také vyráběla v provedení 50 quattro a 55 quattro. Akumulátory disponovaly kapacitou 71 nebo 95 kWh (využitelná kapacita byla 65,respektive 87 kWh). Modernizovaný e-tron nyní nabízí akumulátory s 95 nebo 114 kWh. U obou akumulátorů lze procentuálně využít i nepatrně větší kapacitu, u menšího 89 kWh a u většího pak 106 kWh.
Zatímco u předchozího e-tronu jsme při venkovní teplotě 8 °C naměřili nevalnou spotřebu 26,6 kWh/100 km a s výkonnějším 95kWh akumulátorem jsme ujeli 330 km, nyní spotřeba v rámci stejného testovacího okruhu při vnější teplotě 11 °C klesla na 23,4 kWh/100 km a dojezd narostl na 360 km (se stejným akumulátorem 95 kWh). Dražší verze ale nyní nabízí akumulátor s kapacitou 114 kWh (využitelná 106 kWh). Díky vyššímu výkonu elektromotorů je spotřeba sice o něco vyšší (24,1 kWh/100 km), i tak lze při teplotě 11 °C ujet 440 km. Při výrazně defenzivní jízdě a vypnutém topení lze ujet nejvýše 500 km. K výrobcem udávanému dojezdu 580 km jsme se ale nepřiblížili.
Mimochodem, předchozí model jsme testovali i při jízdě s obytným přívěsem o hmotnosti 1800 kg. Souprava byla mimořádně stabilní díky těžkým akumulátorům umístěným mezi nápravami, spotřeba ale vzrostla téměř dvojnásobně (52,3 kWh/100 km) a dojezd (u akumulátoru 95 kWh) klesl na 170 km. Modernizované provedení jsme s přívěsem zatím netestovali, ale nelze čekat zázraky. Nicméně s výkonnějším akumulátorem o využitelné kapacitě 106 kWh by mělo jít ujet lehce přes 200 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Audi Q8 e-tron 50 quattro |
|
| Motor, převodovka | Dva elektromotory pohánějí všechna kola, výkon 250 kW, točivý moment 664 Nm.Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4915/1935/1633 mm, rozvor 2928 mm. Zavazadlový prostor 0,569/1,725 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2585/650 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 200 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba kombinovaná WLTP 20,1–24,0 kWh/100 km, maximální dojezd 411 km (WLTP), kapacita akumulátorů 95 kWh (využitelná 89 kWh). |
| CENA s DPH | 2 152 900 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 20,1/21,3 | 17,5/28,9 | 24,1 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 53,00 % |
| 150 000 | 3 roky | 46,40 % |
| 210 000 | 3 roky | 39,90 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Solidní dojezd, výkon a zrychlení | Dojezd při tahání přívěsu |
| Schopnost tahat těžké přívěsy (1800 kg) | Vyšší pohotovostní hmotnost |
| Velký vnitřní prostor | Příplatkové kamery místo zpětných zrcátek jsou při tahání přívěsu nevhodné |




























