4. prosince 2025

Citroën má po pětileté pauze opět svou vlajkovou loď. Láká na mimořádně komfortní podvozek, velký vnitřní prostor i atraktivní cenu.

Model C5 X zaujme neobvyklou koncepcí. Spojuje výhody kombi s elegancí liftbacku a prvky SUV. Největší citroën tak chytře spojuje to nejžádanější z různých automobilových segmentů.

C5 X je typickým zástupcem střední třídy – s délkou 4,8 metru je o třicet centimetrů delší než C5 Aircross, výška 1485 mm je pak navzdory velkým kolům, štědré světlé výšce 195 mm a terénnímu oplastování veskrze konvenční. Poslední generace C5 v provedení Cross Tourer byla podobného formátu.

Vnitřní prostor C5 X je lehce nadprůměrný. Zadní sedák je pohodlný, prostor nad hlavou vyhoví i cestujícím s vyšší postavou (185 cm). Jen sedák je poměrně nízko nad podlahou, a tak ve větší míře nepodpírá stehna. Zavazadlový prostor je skvěle přístupný a dostatečně objemný (545 l).

Největší citroën nás příjemně zaskočil mimořádně komfortním podvozkem. Hybridní verze jsou navíc v základní výbavě vybaveny adaptivním podvozkem, který nabízí opravdu mimořádný jízdní zážitek.

Za ekologii se znatelně připlácí

Kvůli emisnímu bláznovství vypadl z nabídky povedený a příjemně temperamentní čtyřválec 1,6. Z klasických motorizací je tak nyní k dispozici jen verze se základním tříválcem 1,2/96 kW. Jeho charakteristiku i kultivovanost běhu jsme chválili i v jiných modelech Peugeotu a DS. Navíc je mimořádně úsporný a s lehkým automobilem (provozní hmotnost 1493 kg) nemá příliš práce. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 6,5 l/100 km. Pokud ale pojedete v plném obsazení, pokles temperamentu a nárůst spotřeby je znatelný.

Zábavnější jsou v tomto ohledu dvě plug-in hybridní verze, jejichž cena je ale znatelně vyšší. Slabší verze kombinuje zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l PureTech/110 kW s elektromotorem o výkonu 81 kW. Kombinovaný výkon obou motorů je 133 kW, cena je oproti základnímu tříválci vyšší o téměř 300 000 Kč. Výkonnější verze se liší pouze vyšším přeplňováním zážehového čtyřválce 1,6/133 kW a jiným softwarovým sladěním obou motorů. S výsledným kombinovaným výkonem 165 kW je tak C5 X nejtemperamentnějším modelem v historii. Podobné je to ale i s cenou. Oproti základní verzi je nejvýkonnější plug-in dražší o téměř 400 000 Kč.

Obě hybridní verze mají akumulátor o kapacitě 12,4 kWh. V praxi jsme u obou verzí ujeli po okresních silnicích a městě 46 km. V zimě při zapnutém topení nebo při jízdě po dálnici pak dojezd klesá na 38 km. Při jízdě s vybitou baterií má pak spalovací motor podobnou spotřebu jako základní tříválec. V kombinovaném režimu jsme naměřili 6,7 l/100 km.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Citroën C5 X 1.2 PureTech 130 EAT8
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný tříválec pohání přední kola, výkon 96 kW při 5500 1/min, točivý moment 230 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4805/1815/1485 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 545 l.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1493/412 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1050/745 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba kombinovaná 6,0 l/100 km (WLTP). 
CENA s DPH 800 000 Kč (s bonusem za starý vůz 740 000 Kč)
 SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,3/5,6 5,0/6,9 6,5
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY 
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 45,05 %
150 000 3 roky 39,40 %
210 000 3 roky 33,76 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Design, jízdní komfort, vnitřní prostor Jen průměrné zůstatkové hodnoty
Nízké náklady na provoz  Absence verze 4×4 
Elegantní, přitom praktická verze liftback NIžší hmotnost brzděného přívěsu

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit