Kde se elektrický Ford Mustang objeví, tam sklízí úspěchy. Dokonce ho chválí i konzervativně smýšlející flotiloví manažeři. Na rozdíl od ryze sportovní benzinové verze oceňují univerzální využití, vysokou užitnou hodnotu, ale také dojezd a jízdní vlastnosti.
Ford Mustang Mach-E sice není prvním elektromobilem značky, ale je prvním modelem, který je konstruovaný pouze jako elektromobil.
S tradičním Mustangem má Mach-E kromě loga společné i základní designové rysy. Jinak jde ale o úplně jiné auto. Zatímco mustangy jsou kupé nebo kabriolety, mach-e je prvním, který má místo pro pět cestujících a zároveň i pět dveří. Není to ale klasické SUV, nýbrž spíše SUV-kupé, které i zevnějškem vyzařuje sportovnější charakter.
Solidní jízdní vlastnosti a dostatečný dojezd
Nejslabší verze elektrického mustangu nabízí pohon zadní nápravy a výkon 198 kW se slabším akumulátorem (76 kWh, využitelných je 70 kWh) nebo 216 kW s výkonnější baterií (99 kWh, využitelných je 91 kWh). U testované verze s pohonem všech kol jsou elektromotory umístěny na přední i zadní nápravě a mají dohromady výkon 258 kW, což i vozu o hmotnosti přes 2,3 tuny dává obstojnou dynamiku. V rámci testu jsme naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s, rychlost 150 km/h pokořil elektrický mustang za 11,1 s. Je to sice méně, než nabízí klasický osmiválcový mustang s 330 kW, ale mach-e dostane na jaře i výkonnější verzi GT, která nabídne 358 kW a i přes vyšší hmotnost dokáže zrychlit naprosto shodně, takže 100 km/h pokoří za 4,4 s a 150 km/h pak pod 10 s.
Sportovně střižené SUV nabízí překvapivě komfortní podvozek, naladění ale není přehnaně měkké a tak v zatáčkách dává částečně zapomenout na vyšší hmotnost a dovolí i průjezd mírně bokem, čímž se také hlásí k tradiční značce.
Akumulátory o využitelné kapacitě 91 kWh (celková je 99 kWh) teoreticky stačí na ujetí 540 km dle WLTP. Naše měření v běžném provozu potvrzuje dojezd 439 km. Při defenzivní jízdě pak lze ujet lehce přes 500 km. Taková jízda vás ale s mustangem bavit nebude.
Nabíjení 150 kW
Nabíjet lithium-iontový akumulátor je možné pomocí rychlonabíječky výkonem až 150 kW. Někteří konkurenti sice nabízí více a zejména pak ti z Koreje, kteří díky 800voltové architektuře dosahují až 220 kW, ale vyzkoušeli jsme si, že při cestách po Česku to bohatě stačí, protože stanic s výkonem 150 kW a více zatím není tolik. Ford ale již nyní pracuje na rychlejším nabíjení pomocí updatů softwaru, později také konstrukcí akumulátorů.
I tak slabší akumulátor (76 kWh) lze 150kW nabíječkou doplnit na 80 % za 38 minut, výkonnější s 99 kWh pak za 45 minut.
Rekordně nízká ztráta hodnoty
Elektrický mustang nabízí mezi elektromobily rekordně vysoké zůstatkové hodnoty. Nepatrně lepší je už jen Mercedes EQE. Po třech letech provozu a ujetí 150 000 km jsou stále výrazně nad polovinou.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Ford Mustang Mach-E |
|
Motor, převodovka | Vpředu i vzadu napříč uložené elektromotory pohánějí všechna kola, souhrnný výkon 258 kW, točivý moment 580 Nm. Stálý redukční převod |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4713/1881/1625 mm, rozvor 2984 mm. Zavazadlový prostor 0,402/1,420 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2322/368 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
Výkony | Největší rychlost 180 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 s. Spotřeba 18,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 540 km (WLTP), celková kapacita akumulátorů 98,7 kWh (využitelných je 91 kWh). |
CENA s DPH | 1 824 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU. Údaje v závorkách platí pro jízdu s přívěsem. (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
20,5/19,5 | 17,0/27,0 | 20,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 56,550 % |
150 000 | 3 roky | 49,650 % |
210 000 | 3 roky | 42,740 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti v zatáčkách i komfort podvozku | Cena |
Logo i rysy slavné značky | Vyšší hmotnost |
Prostorný interiér | Nízká užitečná hmotnost i maximální hmotnost přívěsu |
Solidní dojezd i spotřeba |