Náklady na LPG při ceně 18,50 Kč/l 1,55 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu 8,4 l/100 km
Skutečný dojezd na LPG 429 km

Dacii Jogger považujeme za jednu z nejzajímavějších novinek loňského roku. Jde o povedené až sedmimístné auto kombinující výhody velkoprostorového MPV a crossoveru.

Novinku lze pořídit i s továrně přestavěným motorem na propan-butan (LPG). Při současném vývoji cen pohonných hmot jde po elektřině o druhou nejlevnější pohonnou hmotu, která se zároveň vůbec poprvé dostává výrazně pod nyní nestabilní cenu zemního plynu (CNG). LPG dokonce může pokořit i čisté elektromobily v případech, kdy je nabíjíme z veřejných dobíjecích stanic. Ceny tarifů se u dobíjecích stanic výrazně zvýšily a platí, že čím je nabíječka výkonnější, tím dražší je elektřina z ní.

Jeden motor, ale moderní!

Dacia sice už není tak levná jako v počátcích, ale na druhou stranu nabízí znatelně vyspělejší techniku. Kvůli stále přísnějším emisním limitům už nepoužívá zastaralé pohonné jednotky. Nyní je k dispozici jeden jediný, ale povedený přeplňovaný tříválec, který může spalovat benzin nebo propan-butan. Výrobce u plynového motoru provedl řadu úprav, díky kterým není ani při trvalém provozu na plyn snížena životnost exponovaných dílů, především pak ventilových sedel.

Zásluhou vyšší výhřevnosti a účinnosti propan-butanu má motor při provozu na plyn o 7 kW vyšší výkon (74 kW) než při jízdě na benzin. Na druhou stranu čistě benzinová verze nabízí ještě více výkonu – 81 kW. Verze LPG stokilometrovou hranici pokoří za 12,3 s, zatímco benzinový tříválec tuto disciplínu zvládne za 10,5 s. V praxi je rozdíl patrný především při předjíždění v rychlostech nad 100 km/h nebo s naloženým autem.

Verze LPG je o 10 000 Kč levnější

Zatímco ostatní automobilky chtějí za upravené modely příplatky, Dacia verzi na LPG nabízí oproti benzinové verzi s desetitisícovým zvýhodněním. Má to svou logiku, protože tolik diskutované a sledované emise CO2 jsou u plynové verze o téměř 10 % nížší.

V kombinovaném režimu jsme na našem testovacím okruhu při jízdě na benzin naměřili spotřebu 6,6 litru, při jízdě na propan-butan pak 8,4 l/100 km. Palubní počítač spotřeby proměřoval o 0,8 l/100 km a tuto nepřesnost jsme do všech uvedených výsledků již započítali. Do 40litrové plynové nádrže jsme natankovali 36 litrů propan-butanu, na který jsme ujeli 429 km. Cena plynu je a vždy byla pod polovinou ceny benzinu, a tak lze na jednom ujetém kilometru ušetřit 1,30 Kč!

Třetí řada i pro dospělé

Jogger nabízí i u plynové verze za příplatek 23 000 Kč sedmimístné provedení. Milým překvapením je skutečnost, že jsou ve třetí řadě plnohodnotná sedadla, do kterých se pohodlně usadí i dospělí s výškou do 180 cm. Příjemné také je, že podlaha je pro nohy šikovně tvarovaná, a tak je zadní dělený dvousedák 31 cm nad podlahou.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Dacia Jogger LPG
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 74 kW při 4600–5000 1/min (67 kW při 5000 1/min při provozu na benzin), točivý moment 170 Nm při 2000–3500 1/min (160 Nm při provozu na benzin). Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4547/1784/1632 mm, rozvor 2897 mm. Zavazadlový prostor v konfiguraci 7/5/2 míst 212/829/1594 l.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnostt 1298/526 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1200/660 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,8 l/100 km (plyn), 6,1 l/100 km (benzin).
CENA 411 000 (7 míst: 434 000 Kč) Kč s DPH
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA LPG V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,2/6,9 6,5/9,0 8,4
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
90 000 km 3 roky 59,92 %
150 000 km 3 roky 52,70 %
210 000 km 3 roky 45,47 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Celkové náklady na provoz (TCO) Na výběr pouze jeden zážehový motor
Mimořádně nízké náklady na palivo (1,55 Kč/km) Absence rezervního kola kvůli nádrži LPG
Prostorný interiér, atraktivní vzhled Nižší užitečná hmotnost
Neobvykle vysoká zůstatková hodnota  

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit