Náklady na LPG při ceně 18,50 Kč/l | 1,55 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu | 8,4 l/100 km |
Skutečný dojezd na LPG | 429 km |
Dacii Jogger považujeme za jednu z nejzajímavějších novinek loňského roku. Jde o povedené až sedmimístné auto kombinující výhody velkoprostorového MPV a crossoveru.
Novinku lze pořídit i s továrně přestavěným motorem na propan-butan (LPG). Při současném vývoji cen pohonných hmot jde po elektřině o druhou nejlevnější pohonnou hmotu, která se zároveň vůbec poprvé dostává výrazně pod nyní nestabilní cenu zemního plynu (CNG). LPG dokonce může pokořit i čisté elektromobily v případech, kdy je nabíjíme z veřejných dobíjecích stanic. Ceny tarifů se u dobíjecích stanic výrazně zvýšily a platí, že čím je nabíječka výkonnější, tím dražší je elektřina z ní.
Jeden motor, ale moderní!
Dacia sice už není tak levná jako v počátcích, ale na druhou stranu nabízí znatelně vyspělejší techniku. Kvůli stále přísnějším emisním limitům už nepoužívá zastaralé pohonné jednotky. Nyní je k dispozici jeden jediný, ale povedený přeplňovaný tříválec, který může spalovat benzin nebo propan-butan. Výrobce u plynového motoru provedl řadu úprav, díky kterým není ani při trvalém provozu na plyn snížena životnost exponovaných dílů, především pak ventilových sedel.
Zásluhou vyšší výhřevnosti a účinnosti propan-butanu má motor při provozu na plyn o 7 kW vyšší výkon (74 kW) než při jízdě na benzin. Na druhou stranu čistě benzinová verze nabízí ještě více výkonu – 81 kW. Verze LPG stokilometrovou hranici pokoří za 12,3 s, zatímco benzinový tříválec tuto disciplínu zvládne za 10,5 s. V praxi je rozdíl patrný především při předjíždění v rychlostech nad 100 km/h nebo s naloženým autem.
Verze LPG je o 10 000 Kč levnější
Zatímco ostatní automobilky chtějí za upravené modely příplatky, Dacia verzi na LPG nabízí oproti benzinové verzi s desetitisícovým zvýhodněním. Má to svou logiku, protože tolik diskutované a sledované emise CO2 jsou u plynové verze o téměř 10 % nížší.
V kombinovaném režimu jsme na našem testovacím okruhu při jízdě na benzin naměřili spotřebu 6,6 litru, při jízdě na propan-butan pak 8,4 l/100 km. Palubní počítač spotřeby proměřoval o 0,8 l/100 km a tuto nepřesnost jsme do všech uvedených výsledků již započítali. Do 40litrové plynové nádrže jsme natankovali 36 litrů propan-butanu, na který jsme ujeli 429 km. Cena plynu je a vždy byla pod polovinou ceny benzinu, a tak lze na jednom ujetém kilometru ušetřit 1,30 Kč!
Třetí řada i pro dospělé
Jogger nabízí i u plynové verze za příplatek 23 000 Kč sedmimístné provedení. Milým překvapením je skutečnost, že jsou ve třetí řadě plnohodnotná sedadla, do kterých se pohodlně usadí i dospělí s výškou do 180 cm. Příjemné také je, že podlaha je pro nohy šikovně tvarovaná, a tak je zadní dělený dvousedák 31 cm nad podlahou.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Dacia Jogger LPG |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 74 kW při 4600–5000 1/min (67 kW při 5000 1/min při provozu na benzin), točivý moment 170 Nm při 2000–3500 1/min (160 Nm při provozu na benzin). Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4547/1784/1632 mm, rozvor 2897 mm. Zavazadlový prostor v konfiguraci 7/5/2 míst 212/829/1594 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnostt 1298/526 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1200/660 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,8 l/100 km (plyn), 6,1 l/100 km (benzin). |
CENA | 411 000 (7 míst: 434 000 Kč) Kč s DPH |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA LPG V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,2/6,9 | 6,5/9,0 | 8,4 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
90 000 km | 3 roky | 59,92 % |
150 000 km | 3 roky | 52,70 % |
210 000 km | 3 roky | 45,47 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Celkové náklady na provoz (TCO) | Na výběr pouze jeden zážehový motor |
Mimořádně nízké náklady na palivo (1,55 Kč/km) | Absence rezervního kola kvůli nádrži LPG |
Prostorný interiér, atraktivní vzhled | Nižší užitečná hmotnost |
Neobvykle vysoká zůstatková hodnota |