13. listopadu 2024
Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 4,50 Kč/kWh 0,78 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu 17,3 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +9 °C 445 km

Přestože si elektromobily budou cesty do vozových parků hledat bez masivních státních dotací jen obtížně, Škoda Enyaq má velmi slibně nakročeno díky vysoké užitné hodnotě a solidnímu dojezdu.

Mezi neprémiovými značkami řadíme Škodu Enyaq společně s vozy Volkswagen ID.4,  Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 k nejlepším elektromobilům na trhu. Enyaq ani náročnější řidiče nezklame jízdními vlastnostmi, nabídne solidní dojezd, nadprůměrný vnitřní prostor a vyspělé technologie.

Velký téměř jako kodiaq

Ve srovnání s kodiaqem je enyaq jen o 48 mm kratší, rozvor je dokonce menší jen o 23 mm. Vnitřní prostor je tak na pomezí modelů Karoq a Kodiaq. Sedmimístnou verzi Enyaq nenabízí.

Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru s přehledem pojme základní výbavu, nabíjecí kabely nebo roletu.

Díky uložení akumulátorů pod podlahou bylo možné vytvořit interiér bez středového tunelu a místo něj využít praktický systém odkládacích prostor. Pod loketní opěrkou je tak možné využít objem 6,2 litru, otevřená schránka pod středovou konzolí nabízí dalších 11 litrů.

Verze 4×4 má znatelně vyšší spotřebu

Enyaq má na poměry elektromobilu širokou nabídku pohonů tvořenou třemi kapacitami akumulátoru a čtyřmi výkonovými stupni. Základní verze s 50kWh akumulátorem není určena pro náš trh. V Česku tedy základ tvoří verze 60 iV (62kWh akumulátor, využitelných je 58 kWh), kterou pohání elektromotor o výkonu 132 kW (cena od 1 124 900 Kč). Reálný dojezd je výrazně nad 300 km. Testovaná, středně výkonná verze nabízí akumulátor o kapacitě 82 kWh (využitelných je 77 kWh) a elektromotor o výkonu 150 kW (cena od 1 254 900 Kč).

Tato verze nás velmi příjemně překvapila nízkou dlouhodobou spotřebou (17,3 kWh/100 km) a dojezdem 445 km. Testovali jsme i vrcholnou verzi se dvěma elektromotory a pohonem všech kol (výkon 195 kW, akumulátory 82 kWh, cena od 1 319 900 Kč). Dynamika je o poznání lepší (plný výkon všech elektromotorů lze využít jen při nabitých akumulátorech a dosažené provozní teplotě), spotřeba je ale znatelně vyšší (20,5 kWh/100 km), a tak jsme na plně nabitý akumulátor ujeli o 70 km méně (375 km) než u verze s jedním motorem a pohonem zadních kol. Velkou výhodou verze 4×4 je ale možnost tahat přívěsy o hmotnosti až 1400 kg. Verze se zadním pohonem zvládne jen 1000 kg.

Nabito za 38 minut nebo 8 hodin

Akumulátory umožňují rychlodobíjení až do výkonu 125 kW, přičemž dobíjení baterie s kapacitou 82 kWh trvá z 5 % na 80 % 38 minut. Domácí nabíjení je možné pomocí wallboxu na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení 6 až 8 hodin. Auto lze také nabíjet z běžné třífázové zásuvky (380 V), kterou má prakticky každý dům.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Škoda Enyaq iV 80
Motor, převodovka Vzadu uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 150 kW, točivý moment 350 Nm. Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4649/1879/16163 mm, rozvor 2770 mm. Zavazadlový prostor 0,585 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2075/513 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba kombinovaná 16,6 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 534 km (WLTP), kapacita akumulátoru 82 kWh (využitelná 77 kWh).
CENA s DPH 1 254 900 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
16,2/16,3 16,2/23,9 17,3
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 62,22 %
150 000 3 roky 54,71 %
210 000 3 roky 47,21 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Dojezd a spotřeba Vyšší spotřeba u verze 4×4 a jen průměrný dojezd
Výkon a zrychlení  Cena výkonnějších verzí a výbav
Jízdní vlastnosti, vnitřní prostor  
Nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit