Synonymem manažerského vozu je bezpochyby Volkswagen Passat. Devátá generace, která se začala prodávat loni, výrazně povyrostla. Mimořádný je tak vnitřní prostor i nabídka motorizací. Škoda jen že existuje pouze jako kombi.
Elektrickou alternativou k passatu je mimořádně velký model ID.7. I přesto, že passat mezigeneračně výrazně povyrostl, je elektrická verze ještě větší. Pokud bychom mezi sebou porovnali osmou a devátou generaci Passatu Variant, zjistíme, že délka narostla o znatelných 144 mm (4971 mm) a spolu s ní se o 50 mm zvětšil i rozvor (2841 mm). To v kombinaci s rozšířením o 20 mm (1852 mm) přináší znatelně více místa v interiéru i zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem narostl o 40 l na 690 l, se sklopenými sedadly pak získáte 1920 l. Tedy o 140 l více. Elektrické kombi ID.7 je oproti Passatu Variant ještě delší (+24 mm), širší (+10 mm) i vyšší (+32 mm). Nejvíce narostl rozvor, a to o znatelných 125 mm. Uvnitř jsou ale oba automobily stejně široké, u elektrického ID.7 jsme jen vzadu naměřili o 25 mm více místa před koleny.
Výhodou elektrického modelu ID.7 je, že nabízí jak provedení kombi, tak liftback. Za passatem ale zaostává v dojezdu i schopnosti tahat větší přívěsy. Passat 2.0 TDI ujede na jednu nádrž s přehledem přes 1100 km a utáhne dvoutunové přívěsy. Volkswagen ID.7, který přitom patří mezi nejpovedenější elektromobily, ujel v našem testu v kombinovaném režimu na jedno nabití 470 km, utáhne pouze tunový přívěs a u nabíječky strávíte 50 minut, pokud budete potřebovat akumulátor nabít do 100 %. Když se spokojíte s 80 %, ztratíte 30 minut. Jenže plnou nádrž passata natankujete za pouhé dvě minuty.
Mimořádně úsporný
A je to právě spotřeba, která nás u testované verze 2.0 TDI mile překvapila. Sedmistupňová převodovka u nejvyššího rychlostního stupně pracuje s extrémně těžkým převodem. Při 100 km/h motor točí jen 1500 1/min, takže při dálniční rychlosti 130 km/h má necelé 2000 otáček a spotřebuje jen 5,8 l/100 km. Pod 6 l/100 km jsme se s žádným jiným vznětovým motorem v minulosti na dálnici nedostali. Díky tomu jsme dosáhli kombinované spotřeby jen 5,5 l/100 km. Uvedené spotřeby jsou samozřejmě už očistěné o chybu palubního počítače, který u passatu proměřoval o 0,15 l/100 km. Testovali jsme také zážehový čtyřválec 1.5 TSI/110 kW. S ním je passat žíznivější jen o 0,6 l/100 km.
Hlavní novinkou je přidání dvou plug-in hybridních pohonů. Ty jsou dodávány s výkony 150 a 200 kW. Díky akumulátoru s využitelnou kapacitou 19,7 kWh ujedou na elektřinu podle metodiky WLTP 100 kilometrů. Výsadou je i výkonné nabíjení podobné elektromobilům. Passat zvládne 11kW wallbox i 50kW rychlonabíječku.
Manažeři trávící dlouhé hodiny na cestách ocení ortopedická sedadla ergoActive nastavitelná ve 14 směrech, s masážní funkcí, ventilací i vyhříváním. Zajímavostí je, že ve voze je mnoho komfortních prvků již připravených a záleží na majiteli, jestli si je objedná rovnou nebo dodatečně během užívání.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen Passat 2.0 TDI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola, zdvihový objem 1968 cm3, výkon 110 kW při 3000 1/min, točivý moment 360 Nm při 1600–2750 1/min. Samočinná sedmistupňová dvouspojková převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4971/1849/1484 mm, rozvor 2841 mm. Zavazadlový prostor 0,690/1,920 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1753/567 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 223 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 5,0–5,2 l/100 km, emise CO2 kombinované 130–132 g/km. |
CENA S DPH | 1 175 900 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
5,7/4,6 | 3,8/5,8 | 5,5 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 55,80 % |
150 000 | 3 roky | 48,70 % |
210 000 | 3 roky | 41,50 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Vnitřní prostor | Vyšší cena |
Jízdní vlastnosti a komfort | Jen jedna karosářská varianta |
Spotřeba, dojezd | Absence ručně řazené převodovky |
Nabídka motorizací včetně verze 4×4 |