Při honbě za ekologickými alternativami některé automobilky pustily do vývoje syntetických paliv. Jenže podle aktuálních odborných diskuzí je to slepá ulička. Prý jsou řešením v odvětvích, kde není elektrifikace odpovídající alternativou. Jde například o letectví, lodní a těžké nákladní dopravě.
E-paliva se vyrábějí syntetickou cestou, a to buď přeměnou alkoholu na syntetická paliva, nebo kombinací vodíku s oxidem uhličitým. Tento proces umožnuje vyrábět paliva z obnovitelných zdrojů, jako jsou zemědělské odpady, a jejich produkce může být klimaticky neutrální, pokud se k jejich výrobě využívá elektřina z bezemisních zdrojů.
Někteří zastánci e-paliv argumentují, že pokud jsou vyráběna z biomasy, mohou být uhlíkově neutrální, protože oxid uhličitý, který se uvolňuje při spalování, byl původně absorbován rostlinami během jejich růstu.
Navzdory skeptickým vědeckým studiím je řada automobilek, které e-palivu vidí potenciál. Například Porsche spolupracuje s chilskou firmou Highly Innovative Fuels (HIF) na výrobě syntetických paliv v Patagonii. Toyota testuje možnost nasazení e-paliv pro hybridní a spalovací vozy. Také Mazda se zapojila do projektu propagace uhlíkově neutrálních paliv. Možnost využití ve sportovních vozech sleduje i Ferrari a Lamborghini.
Šance pro běžná auta tu je
Jednou z hlavních výhod e-paliv je jejich kompatibilita s běžnými spalovacími motory, což znamená, že flotily by se nemusely přizpůsobovat elektrifikaci a řešit problémy s dojezdem, zátěží či nabíjecí infrastrukturou. Proto o jejich nasazení uvažují především provozovatelé těžkých nákladních vozidel a někteří dodavatelé lehkých užitkových vozidel.
Evropská komise v roce 2023 změnila svůj původně striktní postoj a ponechala možnost, že by po roce 2035 mohly být nadále povoleny automobily se spalovacími motory, pokud budou poháněny syntetickými palivy.
Diskutabilní efektivita
Navzdory těmto argumentům však studie zpracovaná německým institutem Forum Ökologische und Soziale Marktwirtschaft (FÖS) upozorňuje na neefektivitu e-paliv. K jejich výrobě je zapotřebí obrovské množství elektrické energie, kterou by bylo mnohem výhodnější využít přímo pro napájení elektromobilů.
Podle propočtů studie by elektřina vyrobená 150 větrnými turbínami postačovala k napájení 240 000 elektromobilů, ale pokud by byla využita k produkci e-paliv, postačila by pouze pro 37 500 spalovacích automobilů. Výroba v objemu, kterou by potřebovala běžná automobilová doprava tak není ekonomická.
Zdroj: Fleeteurope