Jeep uvádí novou generaci modelu Compass, která míří na vrchol segmentu C-SUV kombinací elektrifikovaných pohonů, prostornější karoserie a výrazně přepracované techniky.

Novinka vznikla v Evropě a sází na upravený podvozek, chytřejší jízdní režimy a novou elektrickou architekturu. Na délku měří 4,55 metru, má vylepšenou aerodynamiku a karoserii navrženou s ohledem na reálné používání v terénu. Kamery i radary jsou umístěny výše, aby byly chráněné při jízdě mimo zpevněné cesty, nově tvarovaná příď zvyšuje účinnost i ochranu. Specifické prvky verzí s pohonem všech kol včetně tažného oka podtrhují off-roadový charakter.
Podvozek byl naladěn s cílem dosáhnout rovnováhy mezi komfortem a ovladatelností. Compass nabízí světlou výšku 200 mm, snížené vertikální zrychlení zhruba o 15 procent a menší náklony karoserie přibližně o 20 procent oproti předchůdci. Výsledkem je jistější chování na silnici i v terénu. Změnila se také kalibrace řízení, které reaguje přesněji a plynuleji podle aktuálních jízdních podmínek. Větší důraz byl kladen i na odhlučnění, například zadní sklo je o 11 procent silnější, což přispívá k tiššímu interiéru na delších trasách.
Interiér prošel kompletní úpravou se zaměřením na praktičnost a prostor. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici o 20 milimetrů více místa pro nohy, objem zavazadelníku vzrostl na 550 litrů, tedy přibližně o 45 litrů oproti předchozí generaci. V přední části kabiny je k dispozici celkem 34 litrů odkládacích prostor. Ovládací prvky zůstávají fyzické tam, kde to dává smysl. Nechybí otočný volič převodovky, tlačítko elektronické parkovací brzdy ani pogumovaný ovladač systému Selec-Terrain, které jsou umístěné po ruce i pro jízdu v náročnějších podmínkách.

Systém Selec-Terrain patří k hlavním technickým prvkům. Nejde jen o změnu grafiky displejů, ale o skutečné zásahy do nastavení pohonu, řízení a stabilizačních systémů podle povrchu. Řidič má na výběr režimy Auto, Sport, Snow, Sand/Mud a Electric. Auto je základním nastavením pro každodenní provoz s vyváženým poměrem výkonu a komfortu. Sport využívá maximální výkon, ostřejší reakce řízení i převodovky. Snow omezuje výkon pro stabilnější jízdu na kluzkých površích. Režim Sand/Mud upravuje zásahy ESP a strategii řazení tak, aby zajistil co nejlepší trakci v náročném terénu. Elektrický režim je vyhrazen plug-in hybridnímu e-Hybridu. Všechny režimy využívají stabilizační systém ESP v součinnosti s ABS, kontrolou trakce a řízením motoru.
Technologická architektura nového Compassu je postavená na široké nabídce online služeb sdružených do balíčků Connect ONE a Connect PLUS. Nová mobilní aplikace Jeep 2.0 umožňuje ovládat řadu funkcí vozu na dálku. Connect ONE je v ceně vozu na deset let a zahrnuje i služby pro elektrifikované verze, například plánování nabíjení, nezávislou klimatizaci nebo optimalizaci stavu akumulátoru. Součástí je také digitální klíč, který nahrazuje klasické ovládání vozu fyzickým klíčem. Connect PLUS je dostupný jako roční zkušební verze a přidává online navigaci s plánováním nabíjecích zastávek, vyhledávání dobíjecích stanic, vzdálené zamykání a odemykání nebo možnost komunikovat s vozem prostřednictvím systému ChatGPT integrovaného do infotainmentu.
Infotainment sází na přehledné rozhraní, které sdružuje média, navigaci, telefon i klimatizaci na domovské obrazovce. Před řidičem je 10,25palcový digitální přístrojový panel, uprostřed palubní desky 16palcový dotykový displej a nechybí head-up displej promítající klíčové údaje do zorného pole řidiče. Multifunkční volant byl upraven tak, aby se snadněji čistil a zároveň umožňoval ovládat adaptivní tempomat, rychlostní limity, vzdálenost od vozidla vpředu, přepínání zobrazení přístrojového panelu, aktivaci asistenčních systémů úrovně 2 a multimediální funkce i při jízdě v terénu.

Elektrické verze nabízejí možnost jednopedálového ovládání, které výrazně zjednodušuje jízdu v hustém provozu a plynule navazuje na komfort, který přinesly automatické převodovky. Z hlediska bezpečnostní a asistenční techniky je standardem autonomní řízení úrovně 2. Součástí výbavy je prediktivní adaptivní tempomat P ACC, který kromě funkce Stop and Go dokáže upravovat rychlost podle průběhu trasy, rychlostních limitů, blížících se zatáček nebo kruhových objezdů. Po zpomalení před zatáčkou vůz po projetí plynule zrychlí. Poloautomatická změna jízdního pruhu ve vybraném rychlostním rozsahu pomáhá s bezpečnějším předjížděním a přejížděním mezi pruhy.

Nabídka pohonů patří k nejširším v segmentu. K dispozici je úsporný 1.2 e-Hybrid s pohonem předních kol, výkonem 145 koní a dojezdem až 970 kilometrů i čistě elektrická varianta s výkonem 213 koní, předním pohonem a dojezdem až 500 kilometrů. V nejbližší době se nabídka rozšíří o plug-in hybrid s výkonem 195 koní a další dvě elektrické verze od 213 koní s pohonem předních kol až po vrcholné provedení s pohonem všech kol a výkonem 375 koní. Verze 4xe využívá nový zadní elektromotor vyvinutý speciálně pro Compass, který dodává na kola až 132 kW a zhruba 3100 Nm, což výrazně zlepšuje trakci.
Nový Jeep Compass tak spojuje rozměry a komfort rodinného SUV s elektrifikovanými pohony, přepracovaným podvozkem a kompletně novou digitální výbavou. Cílí na zákazníky, kteří chtějí kombinaci každodenní použitelnosti, reálných terénních schopností a současných technologií v jednom autě.




























