Mercedes EQS je loňskou novinkou a novou vlajkovou lodí značky. Jde o první elektromobil Mercedesu na čistě elektrické platformě. Velký luxusní liftback je k dispozici jak s jedním elektromotorem a zadním pohonem, tak se dvěma motory a pohonem všech kol 4Matic.

Mercedes EQS vypadá na první pohled jako sedan, ve skutečnosti jde ale o praktičtější liftback s výklopnou zadní stěnou, což usnadňuje přístup do překvapivě velkého zavazadlového prostoru. V podstatě nemá žádného přímého konkurenta, protože Lucid Air (který má k Mercedesu EQS nejblíže) je spolu s Teslou Modelem S menší a hlavně se v Evropě zatím neprodávají. Nově představené BMW i7 naopak míří rozměry ještě trochu výše a jde o klasický sedan. Mercedes EQS nabídne opravdu luxusní interiér včetně spousty moderních technologií, které zvyšují komfort. Například elektronicky otevírané dveře a podobně. Samozřejmostí je špičkový infotainment MBUX a připlatit si můžete i za tzv. Hyperscreen, což je zdánlivě velký displej přes celou šířku interiéru.
Mimořádný jízdní komfort i dojezd
Elektromotor je umístěn vzadu a má výkon 245 kW, což na vůz o hmotnosti bezmála dva a půl tuny není oslňující výkon, ale dává mu to solidní dynamiku. A pokud by to někomu nestačilo, může sáhnout po výrazně výkonnější verzi 580 4Matic se dvěma elektromotory (385 kW). Pak je tu ještě sportovní verze AMG 4Matic+ nabízející 484 kW. V této verzi s pohonem všech kol ale už cenovka přesahuje výrazně 4 miliony korun.

Podvozek je příjemně komfortní a díky nízkému těžišti má navzdory vyšší hmotnosti auta i dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. Tomu napomáhá i natáčecí zadní náprava, která výrazně zlepšuje i manévrování například na parkovišti a dává vám pocit, že řídíte o třídu menší auto. Baterie o využitelné kapacitě 107,8 kWh teoreticky stačí na ujetí 780 km dle WLTP. Na našem testovacím okruhu jsme ale v rámci kombinovaného provozu při teplotě 9 °C a se zapnutým topením ujeli 508 km. Při úsporném jízdním stylu je pak možné lehce pokořit hranici 600 km, což je mezi elektromobily nevídané.
Plochá nabíjecí křivka
Nabíjet lithium-iontový akumulátor je možné pomocí rychlonabíječky o výkonu až 200 kW. My jsme se ale v testu na stanici Ionity dostali i mírně nad tuto hodnotu, konkrétně na 207 kW. Při 30 % začal výkon z této hodnoty klesat, ale ještě v 75 % byl 120 kW a při 80 % pak 109 kW, což je stále velmi slušné. Až při 90 % klesl nabíjecí výkon na 60 kW. V této horní části stavu baterie to dokáže jen pár elektromobilů. Až při 98 % spadl výkon mírně pod 30 kW. Je ale nutné dodat, že jsme od 800V architektury čekali ještě o něco plošší nabíjecí křivku.

Neobvykle vysoké zůstatkové hodnoty
Překvapením jsou na prémiový elektromobil vysoké zůstatkové hodnoty. Trh nové vlajkové lodi Mercedesu zkrátka věří. Dokonce ani po třech letech a nájezdu 150 000 km podle společnosti Eurotax neklesnou zůstatkové hodnoty pod 50 %.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes EQS 450+ |
|
| Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 245 kW, točivý moment 568 Nm. Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5216/1926/1512 mm, rozvor 3210 mm. Zavazadlový prostor 0,610/1,770 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2480/465 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s. Spotřeba 17,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 780 km (WLTP), kapacita akumulátorů 107,8 kWh. |
| CENA s DPH | 3 085 500 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 24,6/21,2 | 19,4/29,1 | 23,9 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 59,520% |
| 150 000 | 3 roky | 52,360% |
| 210 000 | 3 roky | 45,190% |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Luxusní interiér plný moderních technologií | Absence prostoru pod přední kapotou |
| Velmi komfortní podvozek | Méně stupňů volby rekuperace |
| Špičková efektivita pohonu | Absence tepelného čerpadla |
| Výborná aerodynamika karoserie | Hmotnost přívěsu pouze 750 kg |




























