| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,57 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 24,1 kWh/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C | 440 km |
První elektrické Audi e-tron, které vstoupilo na trh už v roce 2018, nyní prošlo významnou modernizací. I když to není na první pohled příliš patrné, změn na technice s cílem ujet více kilometrů je dost. Hlavní zásluhu na delším dojezdu má však nový akumulátor s kapacitou 114 kWh.

Základní modernizovaná verze 50 e-tron má nyní dva elektromotory o celkovém výkonu 250 kW a točivém momentu 664 Nm (dříve 230 kW a 500 Nm). S akumulátorem o kapacitě 95 kWh stojí 2,17 milionu korun.
Verze 55 e-tron se chlubí navýšeným výkonem elektromotorů na 300 kW (dříve 265 kW), ale i cenou 2,4 milionu korun, kterou nejvíce navyšuje výkonnější 114kWh akumulátor.
Náročnějším klientům je určený vrcholný stupeň SQ8 e-tron. Je to vůbec poprvé, kdy Audi používá koncept tří elektromotorů. Jeden s výkonem 124 kW pohání přední kola, každé zadní kolo má pak svůj vlastní elektromotor o výkonu 98 kW. Souhrnný výkon je 370 kW (973 Nm).
Reálný dojezd stoupl na 440 km
Zatímco u předchozího e-tronu jsme při venkovní teplotě 8 °C naměřili nevalnou spotřebu 26,6 kWh/100 km a s výkonnějším 95kWh akumulátorem jsme ujeli 330 km, nyní spotřeba v rámci stejného testovacího okruhu při podobné teplotě 11 °C klesla na 23,4 kWh/100 km a dojezd narostl na 360 km (se stejným akumulátorem 95 kWh). Dražší, testovaná verze nyní nabízí akumulátor s kapacitou 114 kWh (využitelných 106 kWh). Díky vyššímu výkonu elektromotorů je spotřeba sice o něco vyšší (24,1 kWh/100 km), i tak lze při teplotě 11 °C ujet 440 km. Při výrazně defenzivní jízdě a vypnutém topení lze stěží ujet 500 km. K výrobcem udávanému dojezdu 580 km jsme se tedy nepřiblížili.
A není se čemu divit. E-tron je mohutné SUV a s největším akumulátorem váží přes 2,8 tuny! Na dojezd má tak výrazný vliv jízdní styl, ale i teplota, respektive míra využívání topení. V mrazivých dnech nebo při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 130 km/h jsme naměřili spotřebu 31,5 kWh/100 km. Dojezd tak klesá na 330 km, což je pokles o více než 100 km oproti jarním nebo podzimním teplotám.
Pořizovací cena devalvuje TCO
Nízké náklady na provoz (TCO) devalvuje jen vysoká pořizovací cena. V případě testované verze 55 e-tron quattro je to 2 395 900 korun.
Náklady za pravidelný servis jsou zcela zanedbatelné. V ceně e-tronu je k dispozici servisní balíček s předplaceným servisem do ujetí 120 000 km, který ušetří minimálně 21 000 Kč. Servisní intervaly jsou po 30 000 km, jedna servisní prohlídka vyjde v průměru na 5250 Kč. Pokud budeme eliminovat nabíjení u nejvýkonnějších veřejných rychlonabíjecích stanic, lze tvrdit, že náklady za elektřinu budou ve srovnání se spalovacími motory poloviční.
Mezi prémiovými elektromobily si e-tron nevede špatně ani v zůstatkových hodnotách. Po třech letech provozu a ujetí 90 000 km jsou stále nadpoloviční.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| Audi Q8 55 e-tron quattro ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE |
|
| Motor, převodovka | Dva elektromotory pohánějí všechna kola, výkon 300 kW, točivý moment 664 Nm. Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4915/1935/1633 mm, rozvor 2928 mm. Zavazadlový prostor 0,569/1,725 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2585/650 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 200 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 s. Spotřeba kombinovaná WLTP 20,6–24,4 kWh/100 km, maximální dojezd 481 až 582 km (WLTP), kapacita akumulátorů 114 kWh (využitelná 106 kWh). |
| CENA s DPH | 2 395 900 Kč |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU Q8 55 e-tron (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 22,1/21,5 | 17,5/28,9 | 24,1 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
| 90 000 km | 3 roky | 52,50 % |
| 150 000 km | 3 roky | 46,00 % |
| 210 000 km | 3 roky | 39,50 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Solidní dojezd, výkon a zrychlení | Pořizovací cena a tedy i vyšší ztráta hodnoty a vyšší cena pojištění |
| Schopnost tahat těžší přívěsy (1800 kg) | Vyšší pohotovostní hmotnost |
| Velký vnitřní prostor | Virtuální zrcátka za příplatek 50 000 Kč oproti klasickým zabírají menší plochu |
| Nízké náklady na pravidelný servis | |




























