9. prosince 2025

Milan Horna zodpovídá za fleetovou strategii Nissanu v Česku. Ta nedávno prošla velkou transformací související se změnou importéra. V rozhovoru rozebíráme důvody a očekávání od nového rozhodnutí.

Značka Nissan letos v červenci najala nového importéra pro Česko, Slovensko a Maďarsko, izraelskou společnost Grand Automotive LLP. Nissan dosud distribuoval nové automobily ve střední Evropě prostřednictvím své společnosti Nissan Sales CEE. O této důležité změně, o dalším směřování značky, o flotilové politice a o elektromobilitě jsme si povídali s Milanem Hornou, který zodpovídá za fleetovou strategii Nissanu v Česku.

Milan Horna zodpovídá za fleetovou strategii Nissanu v Česku. Hodně energie nyní věnuje přechodu pod nového importéra značky

Milan Horna zodpovídá za fleetovou strategii Nissanu v Česku. Hodně energie nyní věnuje přechodu pod nového importéra značky

Jaký byl důvod pro z měnu importéra Nissanu? Podobně se na našem trhu zachoval také importér automobilů skupiny PSA a Opelu.

Toto rozhodnutí je výsledkem detailní a dlouhodobější analýzy funkčního obchodního modelu, jejímž účelem je zvýšení výkonnosti a poskytování kvalitnějších služeb zákazníkům v Maďarsku, České republice a na Slovensku. I když se to nezdá, tyto země mají svá výrazná specifika i rozdílné zvyklosti a požadavky zákazníků a stávající obchodní modely nastavené pro větší země nejsou pro tento region ideální. Nissan Sales CEE se tak přesunul z Budapešti do Varšavy a má na starosti Polsko a Ukrajinu.

Nissan chce touto výraznou změnou také zvýšit povědomí o značce mezi lokálními zákazníky a nabídnout kvalitnější služby prostřednictvím lepší spolupráce s našimi autorizovanými partnery. Máme co nabídnout, Nissan je mezi zákazníky oceňován pro bohaté standardní výbavy, výtečný poměr užitné hodnoty, kvality a ceny, řadu inovativních prvků, výborné jízdní vlastnosti, rychlou dostupnost modelů a v neposlední řadě i pro velmi dobré zůstatkové hodnoty.

Kdy by měl nový import začít fungovat a jaké výhody z nového systému plynou?

Začátek funkčního období nově vytvořené organizace je v posledním kvartálu tohoto kalendářního roku 2019. Tato podstatná změna by měla s sebou přinést řadu výhod v podobě rychlejšího rozhodování, pružnější reakce na důležité nebo nenadálé změny. Jsou tak posíleny pravomoci a jednotlivé země musejí být řízeny více lokálně. Toto velmi vítáme, protože se zjednoduší veškeré schvalovací procesy.

Velmi podstatná změna nastala v distribuci automobilů i náhradních dílů. Sklad nových vozů se nám přiblížil. Už není v polském Gdaňsku, ale je v Budapešti, což výrazně zrychlí flexibilitu i rychlost dodávek. Také distribuce náhradních dílů se výrazně urychlí. Sklad náhradních dílů se přestěhoval blíž k nám do maďarského Györu a přechází se na denní zavážení.

Jak se vyvíjejí prodeje elektromobilů?

Moc nás těší, že i bez státních dotací se prodejům daří. Od ledna do konce října se nám podařilo prodat 133 elektromobilů, což je historický úspěch. Dominoval leaf, který je nyní ve druhé generaci znatelně atraktivnější. Zákazníci u něj oceňují povedený design, jízdní vlastnosti, vnitřní prostor a především dojezd, který se podle jízdního stylu v praxi nejčastěji pohybuje od 260 do 300 km.

Těší nás, že výrazně rostou i prodeje e-NV200. Ve svém segmentu umí nabídnout úctyhodný nákladový prostor 4,2 m3 i užitečné zatížení 700 kg. Inovovaný model navíc využívá vyspělou techniku leafu a tak výrazně narostl dojezd, který je v praxi výrazně přes 200 km. Takovýto dojezd je mezi užitkovými auty rekordní.

V prodejích nám také pomáhá bezkonkurenční záruka na akumulátory, která je nyní na 8 let nebo 160 000 km. Záleží, co nastane dřív. Po celou tuto dobu ručíme za to, že kapacita akumulátorů neklesne pod 80 %.

Jaké benefity zákazníkům nabízíte?

Nesnažíme se pouze auta prodávat a jít formou fleetových slev, i když v tomto směru umíme nabídnout opravdu hodně. Jde nám o kompletní služby, které s elektromobilitou souvisejí. Protože máme výborné obchodní vztahy s distributory elektrické energie i dodavateli dobíjecích stanic, tak můžeme výrazně pomoci při budováni dobíjecí infrastruktury. Jsme schopni za finančně výhodných podmínek pomoci jak s menšími dobíječkami, tak s velkými 50kilowathodinovými dobíjecími stanicemi. Provádíme také zajímavá školení, protože při přechodu na elektromobily je velmi důležitá změna myšlení budoucích uživatelů. Výrazně spolupracujeme také s mosteckým autodromem, kde nabízíme zajímavá školení v rámci školy smyku, kdy si lze osahat jízdní vlastnosti našich elektromobilů. Ukazuje se totiž, že díky extrémně nízkému těžišti jsou jízdní vlastnosti i stabilita v krizových situacích příkladně vysoké.

Prodeje by jistě pozitivně ovlivnil větší počet veřejných rychlodobíjecích stanic. Jaký vývoj lze v Česku očekávat?

Letošní rok považuji za zlomový. K současným pěti stům dobíjecích stanic brzy přibydou stovky dalších. Veřejná dobíjecí síť má totiž výrazný vliv na poptávku po elektromobilech.

Jaké novinky Nissan v oblasti elektrifikace automobilů připravuje?

Automobilka tvrdí, že do roku 2022 bude prodávat milion elektromobilů ročně, což představuje 40 % z celkové produkce. Největší novinkou bude jistě plně elektrické středně velké SUV s pohonem všech kol. Dva elektromotory mají dohromady poskytovat přes 300 kW a dojezd má atakovat hranici 600 km. Má jít o průlomový model, který by měl zvýšit povědomí o Nissanu. Do prodeje by se měl dostat v roce 2021.

Další velkou změnou je rozšíření nabídky o plug-in hybridy. Jde ale o unikátní řešení pohonu nazývané e-Power. Tento pohon je de facto odvozen od čistě elektrické hnací jednotky, jakou známe z již zmíněného vozu Leaf. Jedná se sice o hybrid, avšak odlišný, než jaký běžně vídáme v konkurenčních vozech, například v toyotě či hondě. V případě e-Poweru pohání kola výhradně elektromotor. Spalovací motor je zde pouze v roli pohonu generátoru elektrického proudu, který dobíjí baterii. Jeho přímé spojení s hnací nápravou a potažmo koly není v tomto případě možné. Jedná se vlastně o něco podobného, co známe třeba z Opelu Ampera či Chevroletu Volt. Nebo také z BMW i3, kdy automobilka nabízela verzi Range Extended, tedy s prodlouženým dojezdem.

Strategie Nissanu je taková, že v každé modelové řadě bude buď systém e-Power, nebo elektropohon.

Kdy se pohonu e-Power dočkáme?

Tento zajímavý plug-in hybridní pohon nabídne jako první model Qashqai. V prodeji by se měl objevit na konci příštího roku.

Nissan také v Japonsku nabízí propracované řešení sdílení elektrické energie. Dočkají se toho také zákazníci v Česku?

Ano. Nyní vedeme jednání, abychom celý proces urychlili. Jde opravdu o unikátní řešení, které umožní zákazníkům domácí nabíjení vozu s využitím (obnovitelné) sluneční energie, stejně tak jako využívání elektřiny z vlastního elektromobilu pro potřeby domácnosti. Zákazníci si takto mohou snížit náklady na palivo využíváním fotovoltaických panelů k výrobě elektřiny během dne při nabíjení elektromobilu/plug-in hybridu a ukládání do domácí baterie, zatímco v noci sníží náklady na spotřebovanou elektřinu používáním obousměrné nabíječky k dodávkám energie z elektromobilu/plug-in hybridu pro potřeby domácnosti.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit