Ekologie

Kia EV6 – futuristická budoucnost již brzy na našich silnicích

>Mario Rychtera Mario Rychtera
01 dubna, 2021

Nová Kia EV6 z kategorie SUV-crossoverů přináší dlouhý dojezd, pohon s nulovými emisemi, ultra rychlé 800V nabíjení a výrazný styl. EV6 je prvním vozem značky, jenž bude postaven na nové vyhrazené platformě Kia pro akumulátorové elektromobily (BEV).

Průkopnický crossover vůbec první vyhrazený akumulátorový elektromobil Kia podle nové designové filozofie ‚Spojené protiklady‘ představuje do budoucna zaměřený design elektromobilů plný high-tech detailů. Pohon je výhradně elektrický s možností volit z několik různých uspořádání hnacího ústrojí s dlouhým dojezdem a nulovými emisemi. Podpora 800V nabíjení znamená, že EV6 lze nabít z 10 na 80 procent kapacity akumulátoru za pouhých 18 minut; provedení GT, navržené pro zákazníky toužící po atraktivní jízdní dynamice, přitom zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhé 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h.

EV6 je první vyhrazený akumulátorový elektromobil Kia postavený na podvozkové platformě E-GMP, představující první etapu přechodu Kia do nové éry elektrifikace pod novým sloganem značky ‚Movement that inspires‘. Kromě toho zahajuje středně- až dlouhodobou strategii, kterou je do roku 2030 zvýšit podíl akumulátorových elektromobilů, plug-in hybridů a hybridních elektrických vozů Kia v celkovém prodejním mixu až na 40 procent; cílové roční prodeje těchto ekologických vozidel by přitom měly činit 1,6 milionu kusů. Kia v rámci těchto cílů plánuje do roku 2030 navýšit prodeje BEV na 880 tisíc kusů a zařadit se mezi nejprodávanější značky světa. EV6 je prvním z 11 nových akumulátorových elektromobilů, které Kia plánuje uvést do roku 2026 – sedm na architektuře E-GMP, resp. čtyři elektromobily odvozené od stávajících modelů.

Model EV6 se bude vyrábět v Jižní Koreji. Zahájení prodeje modelu na vybraných světových trzích je naplánováno na druhou polovinu roku 2021; na některých trzích se 30. března začnou přijímat online rezervace.

Baterie neomezují posádku

Provedení interiéru, jenž je sám o sobě výrazným produktem epochy elektromobilů, bylo umožněno vyhrazenou podvozkovou platformou Kia E-GMP. I přes své kompaktní vnější rozměry se EV6 chlubí rozvorem 2900 mm, což se odrazilo v prostorné kabině připomínající spíše SUV střední třídy.

Jedním zdominantních prvků je integrovaná obrazovka palubního infotainmentu. Relaxační sedadla jsou čalouněna moderní látkou s obsahem recyklovaných plastů v objemu odpovídajícím 111 kusů PET lahví.

EV6 nabízí promyšlené a všestranné řešení interiéru a velké množství odkládacích prostor po celé kabině. Zavazadelník má objem 520 litrů (podle VDA) při nesklopených zadních sedadlech. Sklopením sedadel druhé řady lze prostor pro náklad zvětšit přibližně na 1300 litrů. Vůz disponuje i předním kufrem s dalšími 52 litry (provedení 2WD), resp. 20 litry (AWD).

Hranice 500 km pokořena

Zájemci o EV6 mohou volit z několika čistě elektrických uspořádání hnacího ústrojí s nulovými emisemi vč. vysokonapěťových akumulátorových modulů pro dlouhý dojezd (77,4 kWh), resp. standardní dojezd (58,0 kWh). Provedení EV6 GT-Line se nabízí s oběma typy akumulátorového modulu; EV6 GT bude v nabídce výhradně s akumulátorovým modulem pro dlouhý dojezd. Jde o prvním elektromobil značky Kia, u nějž může zákazník vybírat mezi pohonem předních kol (2WD) a stálým pohonem všech kol (AWD). Pohon AWD přitom zprostředkuje rozšířené dynamické schopnosti vozu i za těch nejnáročnějších jízdních podmínek.

EV6 s pohonem 2WD a akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh ujede na jedno nabití přes 510 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP). EV6 s pohonem AWD a točivým momentem až 605 Nm akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 sekundy. Akumulátorový modul o kapacitě 77,4 kWh napájí elektromotor o výkonu 168 kW (229 k) pohánějící zadní kola; dva elektromotory o výkonu 239 kW (325 k) u provedení AWD pohání přední a zadní kola.

EV6 s akumulátorem o kapacitě 58,0 kWh akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy; provedení AWD disponuje maximálním točivým momentem 605 Nm. Akumulátorový modul o kapacitě 58,0 kWh napájí elektromotor o výkonu 125 kW pohánějící zadní kola; dva elektromotory o výkonu 173 kW (235 k) u provedení AWD pohání přední a zadní kola.

Verze GT pro nadšence

EV6 GT s dvojicí elektromotorů 430 kW posouvá elektrické jízdní schopnosti na novou úroveň. Verze GT s pohonem AWD a maximálním točivým momentem 740 Nm impozantně akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h (předběžné cílové hodnoty).

Elektronický samosvorný diferenciál, jenž se nabízí výhradně pro verzi EV6 GT, zprostředkuje řidiči sebejisté ovládání a agilní jízdní vlastnosti za všech podmínek.

Nabíjení je rychlou zastávkou na kávu

Platforma EV6 standardně podporuje 800V i 400V nabíjení bez nutnosti používat další součásti nebo adaptéry. Vozidlo lze v rychlém režimu nabít z 10 na 80 procent kapacity již za 18 minut, resp. během necelých 4,5 minuty prodloužit dojezd vozidla o 100 km (provedení 2WD s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh).

Systém nabíjení vozidla je díky integrované jednotce řízení nabíjení (ICCU) flexibilnější než v případě akumulátorových elektromobilů předchozí generace. Jednotka ICCU podporuje novou funkci pro tok energie z akumulátoru vozidla ke spotřebiči. Funkce V2L nabízí výkon až 3,6 kW, a může tak napájet např. 55″ televizi a jednotku klimatizace po více než 24 hodin. Uvedený systém lze v případě potřeby použít i k dobití jiného elektromobilu.

Pokud je akumulátor nabitý alespoň na 35 %, EV6 může posloužit k tahání přívěsu o hmotnosti až 1600 kg. K tomu je zde funkce V2L, a tak si majitel EV6 může přibalit kompletní výbavu na expedici za město s přáteli nebo rodinou, a vše přitom absolvovat zcela bez emisí.

Ovládání jedním pedálem

EV6 je vybaveno technologiemi pro rekuperaci energie ve prospěch maximálního dojezdu. Sem patří nejnovější generace energeticky účinného tepelného čerpadla, které získává odpadní teplo z chladicí soustavy vozidla. Vůz díky tomu i při teplotě -7 °C vykazuje 80 % dojezdu odpovídajícího teplotě 25 °C.

V závislosti na požadované úrovni rekuperace může řidič volit ze šesti úrovní rekuperačního brzdění (žádné, 1 až 3, režim ‚i-PEDAL‘ nebo režim ‚auto‘). V režimu jediného pedálu ‚i-PEDAL‘ získává vozidlo při brzdění maximum energie, a řidič tak může vůz jemně zastavit bez použití brzdového pedálu.

Přístrojový štít je propojen se systémem infotainmentu tak, jako by tvořil jediné těleso pod vyztuženým sklem. EV6 rovněž používá head-up displej s podporou rozšířené reality, který promítá klíčové údaje vozidla do oblasti základny čelního skla v zorném poli řidiče. Prvky výbavy na přání zahrnují i výkonný systém prostorového ozvučení Meridian se 14 reproduktory.

Hlídá vaše bezpečí

Asistent pro bezpečné vystupování pomáhá při vystupování z EV6 vyhnout se střetu s vozidlem blížícím se zezadu. Když pasažér po zastavení vozu otevře dveře a systém rozpozná jiné vozidlo blížící se zezadu, aktivuje se výstraha. Systém SEA rovněž pomáhá blokovat zadní dveře prostřednictvím elektronické dětské pojistky. Systém následování v jízdním pruhu pomáhá udržovat vozidlo uprostřed příslušného jízdního pruhu. 

Asistent pro jízdu na dálnici 2 udržuje na dálnici přednastavenou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a rovněž pomáhá udržovat vůz uprostřed daného pruhu (dokonce i v zatáčkách). Pokud HDA 2 rozpozná ve vedlejším pruhu blízko jedoucí vozidlo, pomůže zkorigovat trajektorii EV6 ke zmírnění rizika kolize. Dále je možné klepnutím na páčku směrového ukazatele přejet s vozem do příslušného pruhu.

Dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent pomáhá na dálku zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa, kdy řidič ovládá EV6 mimo kabinu vozidla.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit