Na přelomu roku se začala prodávat pátá generace Volkswagenu Caddy, která využívá stejnou platformu MQB jako nový golf. Pokrok v jízdních vlastnostech, ale i použitých technologiích je velký. V rámci testu jsme se mimo jiné zaměřili i na skutečné položky TCO.
Stejně jako předchozí generace i nová verze nabízí celou plejádu možností a pohonných jednotek. Sice všechny modifikace ještě nejsou k dispozici, ale zákazník může už nyní vybírat mezi krátkou i dlouhou karoserií, pohonem předních nebo všech kol, případně mezi užitkovou a osobní až sedmimístnou verzí. Nebude chybět ani luxusní obytné provedení California, které dorazí v polovině roku. Na přání bude možné auto dovybavit kuchyňkou a panoramatickou skleněnou střechou se stanem. California v nabídce nahradí model Beach. Z pohonných jednotek jsou k dispozici klasické spalovací motory, zážehový 1.5 TSI a vznětový 2.0 TDI v různých výkonech. Na sklonku roku má dorazit verze na CNG, následovat budou plug-in hybridní pohony. Jediné, co caddy nenabídne, bude čistě elektrický pohon. Ten bude vyčleněn pro zcela svébytný model I.D. Buzz v retro designu Bulli. Elektromobil bude jak v užitkové, tak i osobní verzi, která nabídne podobné vlastnosti a komfort jako velkoprostorová třída MPV.
Před uzávěrkou časopisu jsme také zjišťovali, zda není výroba caddy nějak omezena, například z důvodu nedostatku čipů. Náběh výroby ale byl počátkem března bezproblémový a šel podle plánu.
Znatelně větší
Pátou generaci Caddy můžeme s čistým svědomím označit za přelomovou. Po sedmnácti letech staví na zcela nové platformě MQB, kterou, jak už bylo řečeno, využívá i nový golf. Zatímco třetí a čtvrtá generace stály na letité platformě PQ35 s tuhou zadní nápravou, pátá generace má vlečná ramena a panhardskou tyč. Caddy tak nabízí lepší jízdní vlastnosti, komfortnější odpružení vinutými pružinami a svou novou koncepcí lépe supluje velkoprostorové automobily MPV. Caddy je ve všech disciplínách lepší než předchůdce. Má komfortnější podvozek, pohodlnější sedadla, prostornější a lépe odhlučněný interiér.
Když už jsme u rozměrů, oproti předchůdci narostl rozvor o více než 70 mm (u krátké verze z původních 2682 na 2755 mm, delší verze má pak téměř třímetrový rozvor – 2970 mm). Celková délka karoserie narostla o znatelných 92 mm (délka kratší verze je 4500 mm) a šířka o 62 mm (1855 mm). Výška zůstala stejná, respektive je nižší o 24 mm, což ale není v praxi nijak patrné. Výška nad sedadly a od podlahy ke stropu je přitom s předchozí generací shodná.
Caddy Cargo nabízí nákladový prostor o objemu 3,1 m3 (podle normy SAE V6). V modelu Caddy Cargo Maxi je k dispozici objem 3,7 m3. K velkorysému vnitřnímu prostoru přispívá také nově zkonstruovaná zadní náprava. Do jeho zadní části lze nyní naložit zadními dveřmi dvě europalety napříč. Maximální šířka mezi podběhy je totiž 1230 mm. Nový Caddy Maxi Cargo navíc umožňuje naložení europalet bočními posuvnými dveřmi díky jejich rozšíření na více než 840 mm (šířka u předchůdce byla 701 mm), což je důležitá konkurenční výhoda. Palety tak lze nakládat dvěma způsoby. Buď uprostřed napříč a vzadu napříč, nebo uprostřed napříč a vzadu podélně. Maximální délka nákladového prostoru až k přepážce je 1797 mm (Cargo), resp. 2150 mm (Cargo Maxi).
Kombi a osobní verze v krátkém rozvoru se sériově dodávají s pěti sedadly, osobní verze Caddy Maxi budou sériově sedmimístné. Stejně jako u předchůdce mohou zákazníci i u krátké verze objednat vůz také se třetí řadou sedadel. Caddy se tak díky dvěma samostatným sedadlům vzadu promění v sedmimístný automobil. Novinkou je možnost demontovat jednotlivá sedadla ve třetí řadě, což zvyšuje variabilitu na maximum. I nejnovější caddy se samozřejmě drží osvědčených řešení. Sedadla v prostoru pro cestující jsou v osobních verzích a kombi sklopná. A také druhou řadu sedadel lze několika snadnými úkony demontovat. Kombi a rodinné MPV nabízí objem zavazadlového prostoru až 2556 litrů (až po strop a sedadla řidiče a spolujezdce, s demontovanými sedadly v prostoru pro cestující). I při obsazení pěti sedadel je k dispozici mimořádně velký zavazadlový prostor o objemu 1213 litrů (měřeno do výšky střechy), respektive 760 l (měřeno do výšky opěradel zadních sedadel). Délka zavazadlového prostoru k první řadě sedadel je ve verzích kombi a MPV 1913 mm. Mezi podběhy zadních kol je k dispozici maximální šířka 1185 mm. Caddy Kombi nabízí ve srovnání s předchůdcem nově komfortnější interiér odpovídající svým vzhledem a zpracováním rodinnému caddy.
S novou nápravou skvěle zatáčí, uveze ale méně
Další změnu představuje použití moderní modulární architektury koncernu Volkswagen s označením MQB. Zatímco třetí a čtvrtá generace stály na letité platformě PQ35 s tuhou zadní nápravou a listovými pery, novinka má vzadu vinuté pružiny a nápravu s vlečným ramenem a panhardskou tyčí. Caddy ochotněji zatáčí, na nerovnostech ani u prázdného auta nedochází k odskakování zadní nápravy v zatáčkách a v krizových situacích je podvozek více předvídatelný.
Také stabilizační systém nemusí tak často zasahovat. Nevýhodou této konstrukce je nižší užitečná hmotnost. U osobních verzí je to v průměru o 130 kg méně, u Caddy Kombi je to o 200 kg méně (nyní 600 kg, dříve 800 kg). Za příplatek by ale mělo jít užitečnou hmotnost navýšit.
Zvýhodněná cena a financování
Ceny jsou podle standardního ceníku ve srovnání s předchůdcem v některých verzích vyšší až o 100 000 korun. Od začátku roku ale platí akční ceny, které jsou s předchozí generací srovnatelné. Zákazník ale dostává modernější, prostornější a lépe vybavené auto. Podle importéra by měly zvýhodněné ceny platit dlouhodobě, tedy alespoň tento rok.
K dispozici je také výhodné financování. Úroková sazba úvěru startuje na 0 %, záleží na výši akontace, nebo naopak lze volit nulovou akontaci a úrok pod 4 %, záleží na preferencích. Splátka operativního leasingu se pohybuje mezi pěti a šesti tisíci korunami bez DPH u dvouleté smlouvy s nájezdem 30 000 kilometrů. Nabídky se mohou lišit podle zvolené konfigurace i podle dealera. Pro konkrétní nabídku je samozřejmě důležitá konzultace s prodejcem.
Multimediální služby pro flotily
O tom, že komfort a špičkové technologie z osobních vozů přicházejí do dodávek, svědčí první pohled na nově pojatý interiér. Vstupem do světa digitalizace je nový sdružený „slider“ se třemi tlačítky sloužící jako ovladač multimediálních zařízení. Premiéru v modelu Caddy a užitkových vozech obecně slaví digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 10,25 palce.
Středovému panelu nového caddy vždy dominuje jedno ze tří multimediálních zařízení řady Matrix s úhlopříčkami 6,5, 8,25 a 10 palců. S velikostí displeje souvisí úroveň multimediální výbavy, kterou charakterizují balíčky We Connect, We Connect Plus a We Connect Fleet. Z pohledu vozových parků je nejzajímavější posledně jmenovaná verze poskytující digitální knihu jízd, zprávy o spotřebě a čerpání paliva, vyhodnocení jízdního stylu řidiče a GPS sledování a informace o vykonaných cestách.
Atraktivní zůstatkové hodnoty
Podle společnosti Eurotax trh páté generaci věří. V daném segmentu jsou zůstatkové hodnoty vůbec nejvyšší, mezigeneračně si dokonce novinka o vícenež 3 % polepšila. Po třech letech provozu a ujetí 90 000 km je zůstatková hodnota 49,73 %. Další hodnoty s rozdílným nájezdem naleznete v tabulce.
Návštěva servisu přijde na 7400 Kč
Servisní náklady počítáme u všech automobilů do ujetí 210 000 km. Po tomto nájezdu provozovatel caddy zaplatí za pravidelné servisní prohlídky díky delším servisním intervalům (30 000 km) jen 51 600 Kč bez DPH. Průměrná cena jedné prohlídky tak vyjde na 7400 korun bez DPH. Při nadměrném opotřebení vozidla může být samozřejmě tato částka vyšší.
Výměna rozvodového řemene je předepsána až po ujetí 210 000 Kč. Cena dílů vyjde na 5480 Kč, cena práce na 2970 Kč.
Caddy drží na uzdě i ceny nejběžnějších originálních náhradních dílů. Levné je například čelní sklo (4882 Kč bez DPH), kompletní vnější zpětné zrcátko (6543 Kč) nebo zadní nárazník (6632 Kč). Naopak s vyšší cenou je nutné počítat u předních světlometů v případě, že jsou kompletně vybavené technologií LED (17 082 Kč bez DPH). Více informací naleznete v příslušné tabulce.
Modernizované, úsporné motory
Naše testovací verze byla vybavena středně výkonným vznětovým dvoulitrem o výkonu 75 kW. Tento motor je k dispozici ještě ve výkonech 55 a 90 kW a patří do nejnovější generace motorů značených jako EA288evo. V praxi lze jezdit v kombinovaném režimu v průměru do 6 l/100 km. Caddy tak i přes nárůst rozměrů nabízí nižší spotřebu nežli předchůdce. Ve srovnání s konkurencí patří vznětové verze k nejúspornějším. Zajímavá je také pružnost, na nejvyšší rychlostní stupeň dokáže zrychlovat i od 1200 1/min. Je to mimo jiné dáno i tím, že motor nemusí být uměle „přiškrcen“ kvůli emisím, protože výfukový systém obsahuje dva katalyzátory SCR s dvojnásobným vstřikováním AdBlue, které razantně redukují oxidy dusíku.
Zajímavý také bude test verze se zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI/84 kW, který pracuje se systémem deaktivace válců ACT a je k dispozici pro všechny karosářské verze.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE VW Caddy 2.0 TDI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 75 kW při 2750 1/min, točivý moment 280 Nm při 1500–2500 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4500/1855/1798 mm, rozvor 2755 mm. Zavazadlový prostor 1,213/3,3 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1610/610 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 4,7 l/00 km. |
CENA | 446 774 Kč bez DPH |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
6,6/4,9 | 4,6/7,0 | 5,9 |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1520/1450/1630 |
vzadu / b | 1650/1510/1690 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1100/610 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1000/1190/630 a 1400/1190/630 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1100/1130 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 370/380 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S (VW Caddy 2.0 TDI) |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 59,85 % |
90 000 km | 3 roky | 49,73 % |
150 000 km | 3 roky | 44,61 % |
210 000 km | 3 roky | 43,04 % |
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 540 596 | 540 596 | 540 596 | 540 596 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 26 500 | 26 500 | 26 500 | 26 500 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 48 700 | 48 700 | 48 700 | 48 700 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 18 381 | 18 381 | 29 556 | 51 630 | |
Pneuservis4) (Kč) | 17 800 | 17 800 | 37 200 | 53 500 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 50 700 | 152 100 | 253 500 | 354 900 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 217 050 | 271 760 | 299 450 | 307 920 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 383 631 | 539 741 | 699 406 | 847 650 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 12,79 | 6,00 | 4,66 | 4,04 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (5,9 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (29,70 Kč/l) či nafty (28,60 Kč/). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč bez DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 4146 |
Brzdové desky – přední (sada) | 1830 |
Čelní sklo | 4882 |
Přední levý světlomet LED – kompletní | 17 082 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 3274 |
Přední nárazník – kompletní | 9395 |
Zadní nárazník – kompletní | 6632 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 6543 |
Levý přední blatník | 5808 |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Vnitřní prostor, vysoký jídzní komfort | Prodej verze CNG až koncem roku |
Jízdní vlastnosti | Absence pohonu 4×4 u zážehového motoru |
Moderní technologie, počet verzí | Nižší užitečná hmotnost |
Zůstatková hodnota, TCO |