Ekologie

Mercedes-Benz prezentuje ekologicky vyráběné materiály. Neuvěříte, co vše se v interiéru objeví

>Redakce Redakce
22 března, 2022

Mercedes-Benz kráčí po cestě ke zcela elektrické budoucnosti s nulovými emisemi v souladu se svou iniciativou Ambition 2039. Cílem je nabízet flotilu nových osobních a lehkých užitkových vozů s neutrální bilancí emisí CO2 napříč celým řetězcem a v rámci celého životního cyklu produktu, a to od roku 2039 – tedy o 11 let dříve, než požaduje legislativa EU. 

„Vozy EQS a EQE budou jako pilotní modelové řady vybaveny kabelovými tunely z materiálu UBQ™, který nahrazuje konvenční plasty a získává se z odpadu z domácností,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společnosti Mercedes-Benz Group AG a technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup.

Trvale udržitelný materiál UBQ se získává zpracováním směsného odpadu z domácností, který je dosud obtížně recyklovatelný, a proto se často spaluje nebo končí na skládkách. Mezi výchozí suroviny pro tento materiál patří zbytky potravin, směsné plasty, lepenka a dětské pleny.

Již při konstrukci vozidel je analyzováno složení všech materiálů, které se mají používat, včetně možností využití trvale udržitelnějších alternativ. To platí jak pro povrchové materiály, tak i pro materiály, které zákazník nevidí. Příkladem v interiéru jsou trvale udržitelně vyčiněné kůže, použití materiálů s vysokým podílem recyklátů. V konstrukci karoserie a jejího skeletu sází Mercedes-Benz mimo jiné na ocel s minimalizovanými emisemi CO2

Živočišná kůže není tabu…

Zákazníci, kteří si přejí čalounění interiéru pravou kůží, se nemusejí kvůli tomu vzdávat trvalé udržitelnosti. Od příštího roku bude Mercedes-Benz postupně nabízet ve všech modelových řadách výhradně trvale udržitelně získávanou, zpracovávanou a vyčiněnou kůži. Posuzování trvalé udržitelnosti přitom sahá od chovu zvířat až po vyčinění kůže.

Společnost od svých dodavatelů vyžaduje při chovu zvířat mimo jiné dodržování „5 svobod v životních podmínkách zvířat“, které byly stanoveny Výborem pro dobré životní podmínky hospodářských zvířat. Mercedes-Benz kromě toho před udělením zakázky po dodavatelích důsledně požaduje, aby se v dodavatelském řetězci kůže nevyskytovaly žádné formy ilegálního odlesňování a pastviny nepřispívaly k ohrožení nebo ničení přírodních lesů. V tomto kontextu musejí partneři předložit kompletní doklady o svých dodavatelských řetězcích od regionu farmy až po konečný produkt.

V ekologičtějším procesu vyčinění kůže se budou smět používat výhradně rostlinné nebo alternativní trvale udržitelné třísloviny bez obsahu chromu – například sušené slupky kakaových bobů, kaštany nebo extrakty z ostatních obnovitelných surovin. Kůže pro produkty Mercedes-Benz se smí navíc zpracovávat pouze v koželužnách, které jsou certifikovány podle zlatého standardu organizace „Leather Working Group“. Tento standard zahrnuje důležité ekologické aspekty, jakými jsou snižování spotřeby vody, energie a chemikálií v procesu zpracování a vlastního činění kůže. Partneři proto musejí předkládat například ekologickou bilanci v rámci celého řetězce tvorby přidané hodnoty od farmy až po zušlechtěnou kůži. 

… ale lze ji efektivně nahradit

Mercedes-Benz současně intenzivně zkoumá alternativy pravé kůže, které nepocházejí ze zvířat. Ve studii Mercedes-Benz VISION EQXX byly již představeny velmi slibné alternativy pravé kůže, například z obnovitelných surovin, jakými jsou rozmělněná vlákna z kaktusů. Díky poznatkům biotechnologie jsou v laboratořích pěstována mycelia hub, z nichž lze vyrábět inovativní alternativy kůže, které naznačují budoucnost trvale udržitelné luxusní vnitřní výbavy. 

Recyklované materiály se již dnes používají v sériové výrobě mnoha vozidel. Mercedes-Benz například nabízí v interiéru kromě umělé kůže a tkaniny z mikrovlákna také různé velmi kvalitní materiály pro čalounění, které jsou až ze 100 procent vyráběny z recyklovaných lahví PET. Pro podlahové krytiny v modelu EQS se používají nylonové příze, které pocházejí z recyklovaných koberců a rybářských sítí. Jedna tuna této příze ušetří více než 6,5 tuny CO2 v porovnání s nově vyrobenými vlákny. Mercedes-Benz kromě toho sází také na přírodní vlákna, která nahrazují běžné plasty obnovitelnými surovinami. 

Materiály budoucnosti

Mezi materiály budoucnosti patří vysoce odolné a kvalitní plasty s lakovaným povrchem, které se získávají inovativní chemickou recyklací. Při chemické recyklaci se především staré pneumatiky a jinak obtížně recyklovatelné plastové odpady rozkládají na chemické složky, z nichž lze vyrábět absolutně plnohodnotné materiály. Kombinace surovin z chemické recyklace s biometanem z obnovitelných zdrojů přitom snižuje spotřebu fosilních surovin. Tento materiál by se mohl již brzy používat u klik dveří.

Dalším velmi slibným materiálem, který by se mohl používat v polštářích zadních sedadel, je pěnová hmota vycházející částečně z CO2. V polyolech, vícesytných alkoholech, které jsou hlavní složkou těchto polyuretanových pěnových hmot vhodných pro automobilové využití, je chemicky vázaný oxid uhličitý (CO2), který by se jinak dostal do atmosféry. Oxid uhličitý může tvořit až 20 procent hmotnosti polyolu.

Mercedes-Benz kromě toho intenzivně zkoumá připravenost dalších inovativních materiálů, které byly představeny ve studii VISION EQXX, pro sériovou výrobu. Mezi ně patří biologicky vyráběná tkanina podobná hedvábí, která neobsahuje žádné produkty ze zvířat, nebo koberce z bambusových vláken. 

Redukce emisí pří výrobě karoserií

Ve studii VISION EQXX byla použita plochá ocel s nižšími emisemi CO2. Společnost Salzgitter Flachstahl GmbH vyrábí tuto ocel ze 100 % ze šrotu v obloukových pecích. Mikrolegované ocele, u nichž byly emise CO2 sníženy o více než 60 procent, nalézají poprvé uplatnění v probíhající sériové výrobě hned několika modelů: Třídy A, aktuální Třídy E, nové Třídy C a EQE. 

Mercedes-Benz je tak prvním výrobcem automobilů, který zavedl do sériové výroby tenké plechy vyráběné surovinově šetrným způsobem s nižšími emisemi CO2

V dalším kroku bude Mercedes-Benz od roku 2025 používat u různých modelů vozidel ocel, která má díky výrobě s využitím vodíku místo koksovatelného uhlí téměř nulové emise CO2. Partnerská společnost pro ně dodá ocel, u které samotný proces výroby z železné rudy probíhá s využitím vodíku v pilotním závodě ve městě Luleå. Tuto ocel lze využívat v částech karoserie, které hrají významnou roli pro bezpečnost.

I u hliníku se důsledně pracuje na dekarbonizaci dodavatelského řetězce. S uvedením modelu Mercedes-AMG SL na trh se odehraje další světová premiéra. Ve skeletu karoserie modelu Mercedes-AMG SL jsou totiž poprvé uplatněny strukturální odlitky vyrobené metodou tlakového lití, při které je využit až ze 100 % recyklovaný hliníkový šrot. Při výrobě hliníku se tak ušetří více než 90 % emisí CO2.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit