Mezi firmy s největší flotilou elektromobilů patří v Česku Moneta Money Bank, která chce do budoucna kupovat už jen čistě bateriová vozidla. Komerční banka se zase rozhodla pořídit 131 aut Škoda Enyaq IV a do konce roku tak zvýšit podíl vozů bez výfuku ve svém autoparku na téměř čtvrtinu. Oproti těmto příkladům z bankovního sektoru jsou tuzemské pojišťovny vesměs o poznání zdrženlivější a elektromobilita, kterou si Evropa vytyčila jako cestu k bezemisní dopravě, u nich nastupuje jen zvolna.
Například Kooperativa si první elektroauta, Peugeoty iOn, pořídila již v roce 2012. Dnes má ve svém vozovém parku čítajícím celkem 368 vozidel šest čistě elektrických škodovek CitiGo a 12 hybridních vozů Toyota Auris a Corolla.
„Podíl elektromobilů samozřejmě postupně poroste. Nicméně bude záležet i na jejich ekonomické výhodnosti,“ říká mluvčí pojišťovny Milan Káňa.
Kooperativa myslí na potřebné zázemí a ve své centrále v Karlíně má v garážích deset dobíjecích míst. V regionech pak spoléhá na veřejné dobíjení.
Podobně je na tom Allianz, která podle mluvčí Marie Petrovové zatím provozuje jeden elektromobil, dva plug-in hybridy a dva rekuperační hybridy, přičemž celý vozový park čítá aktuálně 78 automobilů.
„Do budoucna jej chceme rozvíjet právě směrem k elektromobilitě, tedy směrem k hybridům a elektromobilům,“ říká Petrovová.
Auta do zásuvky se v Allianz mohu dobíjet na interní dobíjecí stanici. Pojišťovna do budoucna zvažuje i dobíjení pro elektrokola, protože chce ještě více podpořit dojíždění do práce na kole.
Hodně kilometrů na kratších trasách
„Domníváme se, že tomu bude jako v případě bank a ani pojišťovnám se postupná elektrifikace fleetů nevyhne. Zatím jde o to zvolit správné využití elektroaut vzhledem k jejich možnostem, tedy zejména dojezdu,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
Ideální je podle něj intenzivní využití, a tedy velký celkový nájezd, na spíše kratších trasách. Elektromobily jsou totiž nákladnější na pořízení, ale úspornější ve spotřebě energie pro provoz. Tuto úsporu snižuje výrazný růst cen energií z poslední doby, provozovatelé elektromobilů se ale na něm mohou stát nezávislými, pokud investují do vlastního zdroje energie ve formě fotovoltaických panelů a ideálně pořídí i bateriové úložiště.
„Elektřina má prostě tu výhodu, že na rozdíl od benzinu či nafty si ji dnes můžete vyrobit sami,“ říká Synek.
Nejčastější výhradou vůči bateriovým vozům bývá nedostatečný dojezd. Vývoj jde ale v tomto směru výrazně dopředu.
„Zatímco v roce 2015 činil rádius elektroaut na jedno nabití v průměru zhruba 260 kilometrů, o pět let později to bylo 400 kilometrů a toto číslo dále roste,“ podotýká Ondřej Synek.
Zároveň se podle něj rozvíjí rychlodobíjení a DC stanice jsou dnes schopny do vozidla napumpovat dojezd třeba z Prahy na západní hranici republiky během řidičovy pauzy na kafe.
Kde bodují hybridy
Českému trhu aut do zásuvky loni vévodily plug-in hybridy před čistými elektromobily a na stejnou stranu jako trh se zatím přiklání i pojišťovna Uniqa.
„Hybridní vozy jsou podle firemní fleet policy schválené a je možné je pořizovat, ale celkově jich je v našem vozovém parku, který zahrnuje 150 aut v Česku a na Slovensku, zatím pouze menšina,“ říká mluvčí společnosti Eva Svobodová.
Služební čistě bateriové vozy Uniqa zatím nemá, se zázemím pro elektromobilitu ale počítá.
„Dobíjení v garážích v našich správních budovách je možné už nyní,“ podotýká Svobodová.
Vzhledem k pravidelným dlouhým přejezdům a časové vytíženosti manažerů či pracovníků obchodu zatím podle ní není brzká elektrifikace fleetu praktická a pravděpodobná.
Ani v Generali České pojišťovně není podle Jana Marka houfné pořizované elektromobilů či plug-in hybridů nyní na pořadu dne.
„Do budoucna elektrifikaci naší firemní flotily pečlivě promýšlíme. Ohled chceme brát nejen na ekologické a ekonomické hledisko, ale také budeme zohledňovat potřeby uživatelů takových vozidel i logiku jejich používání,“ říká Marek.
Vozový park společnosti tak zatím představuje 65 služebních vozidel, poháněných jak benzinovými, tak především naftovými motory.