Ekologie

Peugeot Expert se dočkal bezemisní verze, prostornost zůstala nedotčena

>Mario Rychtera Mario Rychtera
10 září, 2020

Peugeot Expert, jehož se od uvedení na trh v roce 2016 vyrobilo již více než 195 000 kusů, navazuje na svůj obchodní úspěch a přichází s novou nabídkou v segmentu kompaktních furgonů: verzí se 100% elektrickým motorem.

Evropský trh s kompaktními dodávkami představuje více než 750 000 vozidel ročně, přičemž Peugeot Expert už od roku 2016, kdy byl uveden, svůj podíl na tomto trhu zvyšoval. Jeho pozici upevnilo i nedávné splnění emisní normy Euro6 a nyní se představuje v elektroverzi jako Peugeot e-Expert.

Vzhledem k tomu, že téměř 80 % řidičů užitkových vozů najede v průměru méně než 200 km denně, je elektrická verze vozu Peugeot Expert perspektivním počinem. Přispívá k tomu i skutečnost, že do center měst je stále omezenější vjezd a některá města jej umožňují výhradně 100% elektrickým vozům. Nový elektromobil má stejné přednosti jako Peugeot Expert včetně kompaktní verze, která je v tomto segmentu jedinečná a uživatelé ji ocení zejména při jízdě v  úzkých uličkách a přetížených městských centrech.

Nový Peugeot e-Expert je k dispozici ve stejných verzích jako Peugeot Expert se spalovacím motorem. U verze furgon lze vybírat ze tří délek (L1/460 cm, L2/495 cm a L3/530 cm), polocombi je k dispozici v 5 nebo 6 pevných nebo sklopitelných sedadel a délkách L2 a L3. Specifickým požadavkům vyhoví plošina ve dvou délkách s kabinou připravena pro zakázkové přestavby. V případě ještě specifičtějších potřeb mohou karosářské firmy provést přestavby vozů pro různé účely např. chladicí nástavby, vozy pro přepravu osob se sníženou pohyblivostí a podobně. Hmotnost přívěsu  byla zachována, vůz je schopen táhnout náklad až 1 000 kg.

Verze L1, L2, L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km podle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km. Užitečný objem 6,6 m³ je přesně stejný jako u spalovacích motorů, užitečné zatížení 1275 kg je specifické pro elektromotory.

Řidič Peugeotu e-Expert ocení přednosti vozu ve všech situacích, díky speciálně kalibrovanému systému posilovače řízení je totiž ovládání vozu snadnější. Průměr otáčení 11,3 m (stopový průměr u verze L1) a výška nepřesahující 190 cm zaručují vjezd do většiny podzemních a výškově omezených parkovišť.

Nový Peugeot e-Expert nabízí na míru širá řešení, takže dokáže uspokojit stále rostoucí potřeby zákazníků. Bude k dispozici v úrovních výbavy Pro a Premium, dále v stupních výbavy Asphalt (pro silniční přepravu) a Urban (použití ve městě).

Odlišnosti v detailu

Elektrická verze nijak výrazně nevybočuje z designu běžných motorizací.  Svoje bezemisní zaměření dává najevo v detailech jako dichroická loga, dvířka nabíjecí zásuvky, specifická střední část masky chladiče a nápis e-Expert.

V interiéru najdeme analogový přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro elektrický pohon. Dotykový displej má speciální grafiku a disponuje on-line 3D navigací TomTom Traffic, která nyní zahrnuje informace o dostupných nabíjecích stancích a akční rádius na základě zbývajícího dojezdu. Systém také umožňuje naprogramovat odložené nabíjení.

Na dosah je také volič automatické převodovky e-Toggle, ovladač jízdních režimů (Eco 60 kW a 190 Nm, Normal 80 kW a 210 Nm, Power 100 kW a 260 Nm) a elektrická parkovací brzda. Tlačítko “B” aktivuje vyšší stupeň rekuperace při uvolnění pedálu. 

Trojmístné uspořádání s přepážkou Moduwork nabízí široké možnosti modularity. Vpředu mohou cestovat tři osoby, případně dvoumístného uspořádání se zvětší nákladový prostor včetně užitečné délky (+ 116 cm). Díky otočnému stolku zabudovanému ve sklopitelném opěradle středového sedadla si může řidič rychle vytvořit mobilní kancelář. 

Upravený pohon z osobních vozů

Peugeot e-Expert je postaven na modulární platformě EMP2, která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Elektrické hnací ústrojí je podobné jako u nového Peugeotu e-208 a nového SUV Peugeot e-2008. Došlo však k  úpravě převodovky, která je kratší, aby lépe vyhovovala potřebám zátěže užitkových vozů. Ve městě se při jízdě vpřed i vzad do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál varující chodce.

Nový e-Expert je prvním elektrickým vozem značky Peugeot, který nabízí dva různé dojezdy.  Kapacita lithium-iontových baterií je v závislosti na potřebách 50 kWh a 75 kWh. Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nijak nezmenšují objem nákladového prostoru. Toto umístění také zvyšuje tuhost a díky optimálnímu rozložení hmotnosti je řízení stejně příjemné jako u verzí se spalovacím motorem. Komfort odpružení je zaručen, použité specifické tlumiče a pružiny zajišťují nejlepší výkon při prázdném i naloženém voze.

Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW.

Režimy nabíjení jsou flexibilní. K dispozici jsou následující alternativy:

  • standardní zásuvka (8A): plné nabití během 31 hodin (baterie 50 kWh) nebo 47 hodin (baterie 75 kWh);
  • zesílená zásuvka (16A): plné nabití během 15 hodin (baterie 50 kWh) nebo 23 hodin (baterie 75 kWh);
  • Wall Box 7,4 kW: plné nabití během 7,5 hodiny (baterie 50 kWh) nebo 11 hod. 20 min. (baterie 75 kWh) pomocí jednofázové palubní nabíječky (7,4 kW);
  • Wall Box 11 kW: plné nabití během 5 hodin (baterie 50 kWh) nebo 7,5 hodiny (baterie 75 kWh) pomocí třífázové palubní nabíječky (11 kW);
  • veřejná rychlodobíjecí stanice: tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky 100 kW a dosáhnout 80% nabití během 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).

Nabíjení lze naprogramovat přes displej on-line navigace nebo pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot (v závislosti na úrovni výbavy). Tento systém také umožňuje dobíjení kdykoli spustit nebo odložit nabíjení a zkontrolovat stav nabití.

Služby pro dobíjení

Značka Peugeot spouští nabídku nových služeb, aby podpořila zákazníky v přechodu na nové zdroje energie. 

Easy-Charge

  • nabídka řešení nabíjení pro domácnost nebo firmu, prostřednictvím široké nabídky zařízení (zesílená zásuvka, Wall box, Smart Wall box, …), diagnostika pro posouzení potřebné elektrické instalace a nalezení nejlepšího řešení nabíjení, finální instalace;
  • nabídka veřejného nabíjení prostřednictvím Free2Move Services, včetně dobíjecí karty umožňující přístup k síti více než 150 000 dobíjecích stanic po celé Evropě: předvýběr stanic v  závislosti na vzdálenosti, rychlosti a ceně dobíjení. On-line navigace se postará o navedení ke zvolené dobíjecí stanici.

Easy-Move 

  • Trip planner: nástroj plánování a organizace dlouhých cest prostřednictvím služby Free2Move; návrh nejlepších tras při zohlednění zbytkového dojezdu a umístění dobíjecích stanic po cestě. Odeslání trasy do navigace s připojením umožní použít tuto naplánovanou trasu během cesty;
  • Mobility Pass: rozšířená mobilita zaručená díky paušálu zahrnutého do ceny pronájmu vozu. Mobility Pass umožňuje mít podle potřeb kdykoliv vůz k dispozici.

Serenity

  • nové digitální simulátory a trasy, které pomáhají seznámit se na internetových stránkách značky Peugeot s používáním elektromobilů;
    • smlouvy o poskytování služeb a asistence na cestách obsažené v jednom paušálu;
    • certifikát o kapacitě baterie jako garance úrovně kapacity baterie usnadňující další prodej vozu;
    • baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.

Potěšení z jízdy a praktičnost v každodenním životě

100% elektrické verze, které jsou zárukou bezpečnosti a komfortu pro uživatele, mohou být vybaveny následujícími technologiemi a asistenčními systémy:

  • boční posuvné dveře s hands-free ovládáním,
  • bezklíčový přístup a startování,
  • Head-up displej,
  • Grip Control,
  • pomoc při rozjezdu do svahu,
  • Visiopark 1, Top Rear Vision kamera zobrazující zorné pole 180°,
  • tempomat / omezovač rychlosti,
  • systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu,
  • varování při riziku srážky,
  • Active Safety Brake,
  • systém sledování pozornosti řidiče,
  • automatické přepínání dálkových světel,
  • systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením,
  • rozšířené rozpoznání dopravních značek (stop, zakázaný směr jízdy),
  • systém sledování mrtvého úhlu.

Chytré telefony jsou neoddělitelnou součástí každodenního života a totéž platí i ve voze nový Peugeot e-Expert. Informace se objevují na centrálním displeji díky systému MirrorScreen kompatibilním s protokoly připojení Apple CarPlay a Android Auto.

 Nový Peugeot e-Expert bude uveden na evropský trh v druhé polovině roku 2020, jeho výroba bude probíhat ve Francii poblíž města Valenciennes.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit