14. července 2024
Ekologie, Technologie

Peugeoty 3008 a 5008 dostanou nový mild-hybrid. Nahradí nejsilnější zážehovou verzi

>Redakce Redakce
21 února, 2023

Rok 2023 bude pro značku Peugeot skutečným „elektrickým rokem“, neboť v jeho průběhu představí nové modely a nové technologie. To platí zejména pro nový hybridní systém skupiny Stellantis, který bude nabízen ve vozech Peugeot 3008 a 5008 a poté bude rozšířen i na další modely. Obohatí mimořádně komplexní rodinu elektrifikovaných pohonů zahrnující plug-in hybridy, 100% elektromotory a vodíkové palivové články.

Úspora paliva dosahuje až 15 % a emise CO2 od 126 g/km u modelu 3008 a od 128 g u modelu 5008. V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon u SUV segmentu C průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km.[1]

Této úspory je dosaženo především ve městě (-2,5 l/100 km) a na silnici (-0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna. Tento výkon znamená u modelů 3008 a 5008 průměrné snížení emisí CO2 o 20 g/km.1

Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování (například při parkování) a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu ve 100% elektrickém režimu. Při jízdě ve městě tak mohou vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.

Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu. Když má řidič při nízkých otáčkách převzít řízení, elektromotor poskytne dodatečný točivý moment s jednorázovým navýšením (overboost), které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. A když řidič plně sešlápne plynový pedál, elektromotor dodá dalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.

Promyšlená koncepce

Všechny komponenty, které tvoří tento nový motor, jsou umístěny pod kapotou, s výjimkou 48V baterie, která je u vozů Peugeot 3008 a 5008 instalována pod levým předním sedadlem.

Benzínový motor PureTech 1.2

Jedná se o novou generaci benzinového motoru PureTech, který byl speciálně vyvinut pro optimální integraci s hybridizací:

  • 3 válce a 1199 cm3,
  • Výkon 136 k (100 kW) při 5500 ot/min,
  • Točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min,
  • Turbodmychadlo s proměnnou geometrií pro vyšší výkon motoru,
  • Rozvodový řetěz (nízké náklady na údržbu),
  • Millerův cyklus pro lepší tepelnou účinnost spalování,
  • Norma Euro 6.e.3.
Převodovka e-DCS6 (Dual Clutch System)

Motor Peugeot Hybrid 48V je vybaven novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je speciálně navržena pro hybridní systémy.

Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti.

Elektromotor

Synchronní elektromotor s permanentními magnety zabudovaný do převodovky dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 k) a točivého momentu 55 Nm. Umožňuje 100% elektrický pohon vozidla při nízkých požadavcích na točivý moment a pomáhá spalovacímu motoru, který má díky tomu nižší spotřebu.

Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V baterii hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru. Opětovné startování zajišťuje řemenový startér

48V hybridní baterie

48V lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována značková záruka 8 let/160 000 km. Vzhledem k umístění baterie pod levým předním sedadlem zůstává prostornost interiéru i zavazadelníku netknutá 

Dvě elektrické sítě

Vozy Peugeot 3008 a 5008 mají dvě elektrické sítě. Nízkonapěťová 12V síť pro napájení výbavy vozu a vysokonapěťová 48V síť pro napájení hybridního systému. Elektrickou energii vyrábí výhradně 48V elektromotor. K převodu vyrobené elektřiny do 12V sítě automobilu se používá měnič stejnosměrného napětí.

Specifická výbava

Modely Peugeot vybavené novým hybridním motorem mají specifický displej. Digitální displej zobrazuje 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití baterie, její provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy.

Tyto modely budou navíc vybaveny systémem AVAS (Approaching Vehicle System Alert), který při rychlosti do 30 km/h vydává zvukový signál, aby upozornil chodce a cyklisty na blížící se vozidlo.

Uvedený motor nahrazuje motor PureTech 130 EAT8 a brzy bude k dispozici i v dalších modelech řady Peugeot, jako jsou vozy 208, 2008, 308, 308 SW a 408. Vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid se vyrábějí v továrně v Sochaux a na evropský trh budou uvedeny ve druhém čtvrtletí roku 2023.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit